Olympus EP 1

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Olympus EP 1

Berichtdoor Skippy » di jul 14 2009 2:45 pm

Marco schreef:Zoiets als dit LX4 prototype van Hiro Sakae ?

Afbeelding

Wanneer dit hem zou worden, gaat er zeker eentje richting Amersfoort............


Jazeker Marco!
Skippy

Moderator
Berichten: 11741


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Olympus EP 1

Berichtdoor Skippy » di jul 14 2009 2:47 pm

ArendV schreef:Nu ook Nikkors mogelijk op micro FourThirds (met diafragmaring, dus geen "G" lenzen).

Afbeelding

http://www.dpreview.com/news/0907/09071302cosinafandkadapters.asp


:lol: Ik heb geen G-lenzen ... Overigens, 50mm Nikon op Micro Four Thirds wordt natuurlijk wel 2x 50mm = 100mm.
Skippy

Moderator
Berichten: 11741


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Olympus EP 1

Berichtdoor MartijnM » di jul 14 2009 2:52 pm

Skippy schreef: :lol: Ik heb geen G-lenzen ... Overigens, 50mm Nikon op Micro Four Thirds wordt natuurlijk wel 2x 50mm = 100mm.


Maar met een 300mm f/4 wordt het dan pas echt lachen... ik zie mezelf al zitten in een schuilhut met de EP-1! :lol:

edit: vond al een plaatje met een Olympus tele (volgens mij een 90-250mm) en adapter... 8)
Afbeelding
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Olympus EP 1

Berichtdoor joepert » di jul 14 2009 3:13 pm

En AF kun je waarschijnlijk ook wel vergeten denk ik?
Op zich wel lache hoor dit soort dingen. Als de prijs wat vriendelijker wordt (hopelijk).... :D
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Olympus EP 1

Berichtdoor Skippy » di jul 14 2009 3:47 pm

joepert schreef:En AF kun je waarschijnlijk ook wel vergeten denk ik?
Op zich wel lache hoor dit soort dingen. Als de prijs wat vriendelijker wordt (hopelijk).... :D


Inderdaad geen AF. Dus handmatig scherpstellen op ingezoomd beeld op de lcd of bij de Panasonic G(H)1 op ingezoomd beeld in de EVF, wat heel goed schijnt te werken. Eén van de redenen waarom ik op een compacte Panasonic MFT mét EVF wacht.
Skippy

Moderator
Berichten: 11741


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Olympus EP 1

Berichtdoor Marco » di jul 14 2009 6:48 pm

Hmmm ?

Afbeelding
Marco



Onderwerp:

Re: Olympus EP 1

Berichtdoor johan1967 » di jul 14 2009 8:45 pm

ArendV schreef:Nu ook Nikkors mogelijk op micro FourThirds (met diafragmaring, dus geen "G" lenzen).

Afbeelding

http://www.dpreview.com/news/0907/09071302cosinafandkadapters.asp


Deze adapter is volgens de beschrijving speciaal gemaakt voor Zeiss ZF en Voigtlander objectieven. Deze link geeft de compatible objectieven:

http://www.cosina.co.jp/seihin/voigt/ac ... ta-sl.html

Ik neem aan dat dit ook gewoon met de oudere Nikkor's werkt, maar m'n Japans is niet zo goed. :wink:

Het is trouwens wel grappig om te zien dat je met eenvoudige manuele objectieven zonder allerlei electronische prullaria uiteindelijk toch het meest flexibel bent. :shock:
Gebruikersavatar
johan1967

Forumlid
Berichten: 388


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Olympus EP 1

Berichtdoor joepert » di jul 14 2009 11:41 pm

Ook met AF(-D) objectieven kun je nog uit de voeten, alleen zonder AF dan natuurlijk. Zodra de diafragmaring weg is ben je echter verloren.
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Olympus EP 1

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jul 15 2009 8:22 am

Skippy schreef:
Marco schreef:Tsa, als de grote jongens (Nikon en Canon) niet snel reageren met een APS-sensor compact gaan ze hier een slag verliezen die veel geld
gaat kosten.

De eerste Nikon met APS formaat was de D1 in 1999. Canon was er al eerder mee bezig. Tegenwoordig noemen we dat bij Nikon DX.

Zelf wacht ik nog wel even op een compact met een APS maat sensor.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Olympus EP 1

Berichtdoor Skippy » wo jul 15 2009 9:19 am

Hans Braakhuis schreef:Zelf wacht ik nog wel even op een compact met een APS maat sensor.


Die zijn er al; Sigma DP1 en Sigma DP2. Samsung komt binnenkort met een compact met een APS-C sensor en verwisselbare objectieven. En wat doen Nikon en Canon? Die slapen rustig verder ...
Skippy

Moderator
Berichten: 11741


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Olympus EP 1

Berichtdoor joepert » wo jul 15 2009 11:17 am

Thom Hogan heeft van de week een uitgebreide opinie geplaatst over de (in)activiteit van Nikon op dit punt. Ik vind dat hij er zinnige dingen over te zeggen heeft. Kort samengevat komt het er volgens mij op neer dat door de wijze waarop Nikon in cycli nieuwe ontwikkelingen laat onderzoeken, het vrijwel altijd zo zal zijn dat Nikon een volger is en geen innovator. Geïnteresseerden lezen het best zelf even na op http://www.bythom.com/nikonroadmap.htm. Het is een heel verhaal, waarin hij ook allerlei voorspellingen doet t.a.v. wat hij verwacht dat Nikon de komende tijd gaat uitbrengen, maar dat lardeert hij met zijn observaties op de policy van Nikon.
Zijn inschatting is dat Nikon op dit moment nog steeds niet bezig is met een systeem dat, zoals MFT, het gat tussen DSLR en compact-camera kan dichten.
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Olympus EP 1

Berichtdoor Daniël » wo jul 15 2009 11:57 am

johan1967 schreef:Ik neem aan dat dit ook gewoon met de oudere Nikkor's werkt, maar m'n Japans is niet zo goed. :wink:

Het is trouwens wel grappig om te zien dat je met eenvoudige manuele objectieven zonder allerlei electronische prullaria uiteindelijk toch het meest flexibel bent. :shock:

FOKUTORENDA digital camera MAIKUROFOSAZUMAUNTO Ai-s, PK-A / R, KA mount
Carl Zeiss ZF, ZK adapter that is designed to attach the lens mount. F type adapter (compatible with Nikon F mount), K type (compatible with Pentax K mount) are available in two types.


Mijn Japans is ook niet wat het wezen moet maar even vertaald via http://translate.google.com
http://translate.google.com/translate?j ... ry_state0=
Daniël




Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten