Lumix TZ7 ervaringen, resultaten [verzamel]

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Lumix TZ7 ervaringen, resultaten [verzamel]

Berichtdoor Ree » di jun 16 2009 12:21 am

Onder de indruk van de resultaten van de LX3 ben ik ook op zoek gegaan naar een compact camera voor erbij.

Omdat ik nogal van de zoom ben viel mijn oog als snel op de Lumix TZ7.
12x Optische zoom da's best veel!
Uiteraard begreep ik dat de kwaliteit en mogelijkheden ten opzichte van de LX3 minder zouden zijn.

In dit draadje wil ik mijn ervaringen en resultaten met jullie delen over deze compact.
Ik nodig jullie graag uit hier over mee te discussiëren en eventueel jullie ervaringen en resultaten te laten zien.

Ik trap bij deze af met een 7-tal foto's.

foto 1
Afbeelding



foto 2
Afbeelding



foto 3
Afbeelding



foto 4
Afbeelding




foto 5
Afbeelding




foto 6
Afbeelding




foto 7
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ree op di jun 16 2009 9:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Gebruikersavatar
Ree

Forumlid
Berichten: 952


Locatie: Den Helder

Onderwerp:

Re: Ervaringen, resultaten Lumix TZ7 [verzamel]

Berichtdoor GdP » di jun 16 2009 12:24 am

Niets mis mee!
GdP



Onderwerp:

Re: Ervaringen, resultaten Lumix TZ7 [verzamel]

Berichtdoor remoss » di jun 16 2009 12:29 am

Ook dit zijn natuurlijk weer totaal geen slechte foto's . Goed van kleur en scherpte. Het dynamisch bereik lijkt ook in orde. Echter bij nr 3 gaat er iets mis wat ik bij de andere foto's niet terug zie. Iets fletser dan de andere foto's en het zwart zit behoorlijk dicht, zie vooral het gedeelte aan de onderzijde van die beesten. Bij foto 2 zie aan de linkerzijde ook wel donkere partijen maar daar zit toch nog wat detail in. Onderaan die beestjes is dat niet meer te zien.

Ach een mens moet toch wat te zeuren hebben :)
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen, resultaten Lumix TZ7 [verzamel]

Berichtdoor Ree » di jun 16 2009 12:39 am

remoss schreef:Ook dit zijn natuurlijk weer totaal geen slechte foto's . Goed van kleur en scherpte. Het dynamisch bereik lijkt ook in orde. Echter bij nr 3 gaat er iets mis wat ik bij de andere foto's niet terug zie. Iets fletser dan de andere foto's en het zwart zit behoorlijk dicht, zie vooral het gedeelte aan de onderzijde van die beesten. Bij foto 2 zie aan de linkerzijde ook wel donkere partijen maar daar zit toch nog wat detail in. Onderaan die beestjes is dat niet meer te zien.

Ach een mens moet toch wat te zeuren hebben :)


Dat is niet zeuren da's gewoon kritisch kijken, dat kan ik zeker wel waarderen.

Je hebt gelijk over foto 3, foto's is vanochtend gemaakt (het kleinste kalfje is van de week geboren) en ik wilde ze graag samen op de foto hebben en tja het licht kwam een heel klein beetje veel van achter.... Ik ben nog wel aan het oplichten geweest maar detail krijg ik er bij de genoemde plekken niet meer in :-(.

Wat me bij deze camera het meeste stoort is bij grote contrasverschillen de lichte partijen niet alleen uitbijten maar ook een soort straling om de uitgebeten plekken geeft. Daar is achteraf eigenlijk niet meer op te corrigeren.
Binnenkort zal ik hier even een voorbeeld van plaatsen.

Overigens ziet het er op klein formaat wel goed uit zo, maar op 100% wel veel ruis. Misschien is dat logisch hebben de lx3'en daar ook last van?
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Gebruikersavatar
Ree

Forumlid
Berichten: 952


Locatie: Den Helder

Onderwerp:

Re: Ervaringen, resultaten Lumix TZ7 [verzamel]

Berichtdoor Robin » di jun 16 2009 12:48 am

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op wo dec 16 2009 8:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Robin



Onderwerp:

Re: Ervaringen, resultaten Lumix TZ7 [verzamel]

Berichtdoor Skippy » di jun 16 2009 1:14 am

Even snel een reactie want ik ga nu echt slapen ... Allereerst gefeliciteerd en veel plezier Raymond. Wat mij opvalt is dat bij de meeste foto's er echt teveel (in-camera?) verscherping is toegepast. Voor de rest een prima, gevarieerde weergave van waar deze camera toe in staat is, goed gedaan.
Skippy

Moderator
Berichten: 11741


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen, resultaten Lumix TZ7 [verzamel]

Berichtdoor Ree » di jun 16 2009 9:14 am

@Robin-> De HD filmpjes zijn idd erg gaaf hoor, hij neem zelfs het geluid stereo op. Het is idd geen filmcamera maar het is toch wel leuk om zo wat met deze kwaliteit te filmen... Overigens kan ik die reis naar New York wel op mijn buik schrijven omdat een mede forumlid gelijk drie panasonics kocht :evil: (ik noem geen namen).

@Skippy-> Lekker geslapen? ;-) maar bedankt voor je reactie. Ik realiseer me net dat ik bij bewerking in photoshop en later bij bordermaker verscherpingen toepas, da's misschien voor de jpeg bestanden iets te veel van het goede... hoewel ik het zelf nog niet als storend ervaar zo. Maar ik zal er ff scherp op blijven.....

Ohw had ik er bij verteld dat we de camera eigenlijk voor mijn vrouw gekocht hebben :mrgreen: ?
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Gebruikersavatar
Ree

Forumlid
Berichten: 952


Locatie: Den Helder

Onderwerp:

Re: Ervaringen, resultaten Lumix TZ7 [verzamel]

Berichtdoor Skippy » di jun 16 2009 10:00 am

Ree schreef:@Skippy-> Lekker geslapen? ;-) maar bedankt voor je reactie. Ik realiseer me net dat ik bij bewerking in photoshop en later bij bordermaker verscherpingen toepas, da's misschien voor de jpeg bestanden iets te veel van het goede... hoewel ik het zelf nog niet als storend ervaar zo. Maar ik zal er ff scherp op blijven.....


Lekker maar te kort geslapen dank je!

Over verscherpen met die Panasonic compacts; ik fotografeer in Jpeg met scherpte in camera op 0 of -1. Hierna gebruik ik bijna altijd Automatisch verscherpen (of een lichte Unsharp Mask-verscherping) in Photoshop Elements. Normaliter ben ik geen liefhebber van automatismen in beeldbewerking maar de software is inmiddels zo ver geëvolueerd dat dit goed blijkt uit te pakken.
Skippy

Moderator
Berichten: 11741


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen, resultaten Lumix TZ7 [verzamel]

Berichtdoor ArendV » di jun 16 2009 10:25 am

Bedankt voor de review Ree, prima resultaten. Meer zoom dan de LX3 maar minder instelmogelijkheden.

Ree schreef:Ohw had ik er bij verteld dat we de camera eigenlijk voor mijn vrouw gekocht hebben :mrgreen: ?


Die truc heb ik een paar jaar geleden al toegepast, helaas vindt mijn vrouw dat ze nog niet toe is aan een nieuwe :cry:
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lumix TZ7 ervaringen, resultaten [verzamel]

Berichtdoor HH nikon » do jun 18 2009 9:12 am

Mooie foto's komen er uit deze compact!

Ben zelf -euh....mijn vrouw- sinds enkele dagen in het bezit van de TZ7 en herken de beeldweergave.
Camera heeft toch wel wat moeite met flinke contrasten "luchten" bijten snel uit / schaduwen lopen dicht.
Ik vind hem ook iets aan de kleurrijke kant en te veel verscherpen (rechtstreeks uit de camera al, op kleurstand "standaard").
Omschakelen naar kleurstand "natural" geeft iets betere kleurweergave en minder verscherping (helaas kun je in de stand "intelligent auto" (waarschijnlijk meest gebruikt door mijn vrouw :roll: ) alleen kiezen uit "standard", "Zw-Wit" en "sepia".......)
Een van de eerste foto's; even uitproberen zoom. Max groothoek (25mm) en max tele (300mm) vanuit zelfde standpunt. Hier staat de kleurstand nog op "standaard". Foto's neigen bij max tele naar overbelichting. Beeldstabilisator werkt best goed (die 300mm stand is dus ook praktisch bruikbaar als je niet al te shaky bent).

Afbeelding

Afbeelding

Oh ja....de gebruiksaanwijzing is belabbert....(zowel de korte als de uitgebreide PDF versie) 't is dat ik zelf behoorlijk in de materie thuis ben maar voor een relatieve leek (lijkt me dit soort camera's toch voor bedoeld?) is het tamelijk warrige abracadabra (vaak door slechte vertaling).
Grtz, Hans
No Guts No Glory!
HH nikon

Forumlid
Berichten: 118


Locatie: Stein (Limburg)
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lumix TZ7 ervaringen, resultaten [verzamel]

Berichtdoor Ree » vr jun 19 2009 8:18 pm

@Hans-> thnx voor het delen van je ervaringen met dit toestel, het is toch allemaal wel wennen he.. en anders kijken/denken als met een dslr. Ik ben overigens wel blij met de aankoop, heerlijk walk around toestel!

Hier nog wat foto's van beessies:

foto 1
Afbeelding




foto 2
Afbeelding
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Gebruikersavatar
Ree

Forumlid
Berichten: 952


Locatie: Den Helder

Onderwerp:

Re: Ervaringen, resultaten Lumix TZ7 [verzamel]

Berichtdoor noogle » vr jun 19 2009 8:29 pm

ArendV schreef:Bedankt voor de review Ree, prima resultaten. Meer zoom dan de LX3 maar minder instelmogelijkheden.

Ree schreef:Ohw had ik er bij verteld dat we de camera eigenlijk voor mijn vrouw gekocht hebben :mrgreen: ?


Die truc heb ik een paar jaar geleden al toegepast, helaas vindt mijn vrouw dat ze nog niet toe is aan een nieuwe :cry:


Heb ik het probleem dat mijn vrouw een D700 wil hebben....... met zo'n 24-70 2.8 apparaat of welke het ook mag zijn......

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Gebruikersavatar
noogle

Forumlid
Berichten: 1747


Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lumix TZ7 ervaringen, resultaten [verzamel]

Berichtdoor Ree » zo jun 21 2009 9:41 am

Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Gebruikersavatar
Ree

Forumlid
Berichten: 952


Locatie: Den Helder

Onderwerp:

Re: Lumix TZ7 ervaringen, resultaten [verzamel]

Berichtdoor remoss » zo jun 21 2009 10:05 am

Hoge ISO tot 800 valt niet eens zo tegen (in het kleine formaat dan). Op de grijze zijkant van de plantenbak is het bij 1600 natuurlijk niet zo fraai meer.
Bij de 2e foto valt de hoge ISO veel minder op door de vele details en minder grote egale vlakken.

De foto's op originele grootte laten, zoals verwacht, natuurlijk veel meer ruis zien. Bij grote afdrukken zal al eerder afgehaakt moeten worden. ISO 400 zou bij de eerste nog net kunnen denk ik en bij de 2e ISO 800 ook nog wel.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lumix TZ7 ervaringen, resultaten [verzamel]

Berichtdoor Brenzef » zo jun 21 2009 11:06 am

Bedankt voor deze voorbeelden ree.
Ik kan eigenlijk maar 1 ding opmerken en concluderen..... Deze gaat het niet worden....

Afbeelding
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten