Sony Exmor R sensor

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Sony Exmor R sensor

Berichtdoor Léon Obers » za aug 08 2009 12:55 pm

Met de vorig jaar aangekondigde nieuwe Sony CMOS sensor, die een verhoogde gevoeligheid heeft en verbeterd dynamisch bereik, kunnen we komende jaren extra ontwikkelingen verwachten in nog betere prestaties bij weinig licht met kleine sensors.
Toegepast op DX formaten chips komt een opvolger van een D300 mogelijk aan dezelfde ruisprestaties als nu op de D3 / D700.
Dus DX is nog lang niet dood.
Toegepast op FX, komen we straks misschien aan instellingen van ISO 51.200 en 102.400 :lol:

De eerste camera's die met die nieuwe technologie uitgerust worden:
http://www.dpreview.com/news/0908/09080 ... tx1wx1.asp

De techniek achter de chip:
http://www.dpreview.com/news/0908/09080601sonycmos.asp
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Sony Exmor R sensor

Berichtdoor Patrick » zo aug 09 2009 12:32 am

Léon Obers schreef:Met de vorig jaar aangekondigde nieuwe Sony CMOS sensor, die een verhoogde gevoeligheid heeft en verbeterd dynamisch bereik, kunnen we komende jaren extra ontwikkelingen verwachten in nog betere prestaties bij weinig licht met kleine sensors.
Toegepast op DX formaten chips komt een opvolger van een D300 mogelijk aan dezelfde ruisprestaties als nu op de D3 / D700.
Dus DX is nog lang niet dood.
Toegepast op FX, komen we straks misschien aan instellingen van ISO 51.200 en 102.400 :lol:

De eerste camera's die met die nieuwe technologie uitgerust worden:
http://www.dpreview.com/news/0908/09080 ... tx1wx1.asp

De techniek achter de chip:
http://www.dpreview.com/news/0908/09080601sonycmos.asp

Vreemd. Het lijkt zo logisch om de bedrading niet tussen het beeld en de fotodioden te plaatsen.Is niemand anders daar eerder opgekomen? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony Exmor R sensor

Berichtdoor Léon Obers » zo aug 09 2009 4:52 am

Patrick schreef:Vreemd. Het lijkt zo logisch om de bedrading niet tussen het beeld en de fotodioden te plaatsen. Is niemand anders daar eerder opgekomen? :huh:

Tja, ik dacht dat pixels ook altijd gewoon op de "bovenkant" zaten. De meeste plaats nemen de "draadjes" in, en niet de pixels. Hoe dat verder tot nu toe tot uiting kwam was kennelijk toch anders dan waar ik en anderen daar een voorstelling van hadden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Sony Exmor R sensor

Berichtdoor Brenzef » zo aug 09 2009 9:11 am

Ik zie graag echte beelden van deze kamera :wink:
Op 6400 ISO wel te verstaan.

Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sony Exmor R sensor

Berichtdoor Capivara » zo aug 09 2009 9:11 am

Interessant. Ze claimen een verbetering van de gevoeligheid met 6 dB, wat gelijk staat aan factor vier. Ruis -2dB is ook niet slecht; nog een dB'tje erbij in de toekomst en de het ruisniveau is twee keer zo laag als bij de bestaande sensors.
Capivara



Onderwerp:

Re: Sony Exmor R sensor

Berichtdoor Skippy » zo aug 09 2009 11:55 am

Nog even en we kunnen bij nacht onder daglichtomstandigheden fotograferen, neemt eigenlijk wel weer een deel van de creatieve uitdaging weg.
Ook ik vind de hoge-isoprestaties van de huidige Nikon-fullframesensors heel prettig en voor compacts is verbetering zeker zinvol maar slaan we niet een beetje door inmiddels ...
Skippy

Moderator
Berichten: 11709


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony Exmor R sensor

Berichtdoor EelcoD7100 » zo aug 09 2009 11:59 am

Skippy schreef:Nog even en we kunnen bij nacht onder daglichtomstandigheden fotograferen, neemt eigenlijk wel weer een deel van de creatieve uitdaging weg.
Ook ik vind de hoge-isoprestaties van de huidige Nikon-fullframesensors heel prettig en voor compacts is verbetering zeker zinvol maar slaan we niet een beetje door inmiddels ...


Gelukkig zijn we zelf daar nog altijd de bepalende factor in.. :wink: :wink:

Groeten Eelco :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Gebruikersavatar
EelcoD7100

Forumlid
Berichten: 5028


Locatie: Dronten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sony Exmor R sensor

Berichtdoor Léon Obers » zo aug 09 2009 12:25 pm

Skippy schreef:Ook ik vind de hoge-isoprestaties van de huidige Nikon-fullframesensors heel prettig en voor compacts is verbetering zeker zinvol maar slaan we niet een beetje door inmiddels ...

Dat was indertijd misschien ook wel een geopperde stelling op nieuwe ontwikkelingen toen fotografen met een dopje als sluiter voor de lens, met statiefjes de lichaamsdelen van mensen ondersteunden. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Sony Exmor R sensor

Berichtdoor Patrick » zo aug 09 2009 1:18 pm

Skippy schreef:Nog even en we kunnen bij nacht onder daglichtomstandigheden fotograferen, neemt eigenlijk wel weer een deel van de creatieve uitdaging weg.

Ik denk dat de nieuwe mogelijkheden juist weer nieuwe creatieve uitdagingen bieden. Je kan in de toekomst foto's nemen die men in het verleden nooit heeft kunnen maken. Dat is weer eens wat anders dan het maken van foto's die iemand anders al lang geschoten heeft!

Skippy schreef:Ook ik vind de hoge-isoprestaties van de huidige Nikon-fullframesensors heel prettig en voor compacts is verbetering zeker zinvol maar slaan we niet een beetje door inmiddels ...

Doorslaan? Ik snap die "angst" voor nieuwe mogelijkheden totaal niet. Je kan de camera vast ook gewoon op 100 ISO laten staan en gewoon lekker aanmodderen zoals dat vroeger gebeurde. Prachtig toch zoveel keuzevrijheid! :ugeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten