Gopro camera

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Gopro camera

Berichtdoor Jos » za okt 18 2014 9:43 am

ik word geregeld gevraagd om lucht of hoogtefoto's. Ik heb enige tijd overwogen om een fotomast aan te schaffen, maar met het oog op de dronetechniek zie ik daar vanaf. Drones die een dslr kunnen dragen zijn spuugduur. Niet iets om even mee te experimenteren. Maar een phantom drone icm een gopro camera is beter te betalen. De beeldkwaliteit ziet er zo te zien goed uit. Maar ervaringen uit de eerste had heb ik natuurlijk niet. Zijn er hier mensen met ervaring met zo'n gopro. Het gaat mij met name om fotokwaliteit. Materiaal moet goed geschikt zijn voor publicatie tot A4. Ik weet dat Lightroom een lensprofile voor deze cameraatjes heeft.

Ben erg benieuwd.
Laatst gewijzigd door Jos op za okt 18 2014 12:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gopro camera

Berichtdoor Skippy » za okt 18 2014 9:59 am

Geen idee over de GoPro maar ik heb geweldige resultaten gezien van een drone i.c.m. een Sony RX100 camera.

Link inmiddels gevonden http://www.fotozones.com/live/index.php ... m-lofoten/
En hier http://www.fotozones.com/live/index.php ... ing-again/
Skippy

Moderator
Berichten: 11742


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gopro camera

Berichtdoor Cees » za okt 18 2014 10:16 am

Op FB zie ik regelmatig filmpjes en foto's vanuit een drone, https://www.facebook.com/jan.mesken?fref=nf
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gopro camera

Berichtdoor a90 » za okt 18 2014 10:38 am

Het hangt er ook vanaf welke GoPro je hebt, er zijn namelijk in de loop van de tijd verschillende versies uitgebracht.

Ik heb een van de eerste en de fotokwaliteit is daarvan matig te noemen, een beetje als een gemiddelde telefoon en bovendien een flinke groothoek, Als ik het vergelijk met een SLR dan doet het mij denken aan de 16mm fisheye.

De foto's van de modernere Gopro's zien er al een stuk beter uit zie ik.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gopro camera

Berichtdoor Arthur Mol » za okt 18 2014 12:18 pm

Ik heb een GoPro Hero3 Black. Gekocht voor de onderwatersport van mijn vrouw, echter boven water doet ie het ook uitstekend!
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gopro camera

Berichtdoor Jos » za okt 18 2014 1:01 pm

Skippy, dat ziet er geweldig uit. Ik denk dat het ook zou moeten lukken om mijn Olympus XZ2 van 346 gram de lucht in te krijgen... De Sony weegt 240 gram... Oeps, zat net even te kijken, maar dat gaat aardig in de papieren lopen...

Ik kan me niet voorstellen dat de GoPro 3 of 4 black kan tippen aan de beeldkwaliteit van de Sony of de Olympus. iemand nog hierover....?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gopro camera

Berichtdoor bjornc » za okt 18 2014 8:59 pm

Je kan nog een Sony AS30 of AS100 overwegen.
Heb zelf ook een drone, en heb een AS30.
Maar er zijn niet/nauwelijks gimbals voor te koop, dus als je een gimbal wilt hebben moet je hem zelf maken. (Bij mij is ie in de maak)
Maar wil je de camera vast monteren op de copter dan is het goed te doen middels de bijgeleverde motorhelm bevestiging.

Afbeelding

In dit geval zit hij in de onderwatercase, want zonder die case kan je hem niet bevestigen aan de motorhelm bevestiging.


Een Sony AS30 is nagenoeg even goed als een Gopro Hero 3 Black, met het verschil dat ie flink goedkoper is; 175 vs 349.
En als je goed zoekt kan je hem nog wel goedkoper vinden.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gopro camera

Berichtdoor bjornc » za okt 18 2014 9:01 pm

Trouwens, hier nog een filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=tZKv8PsKW8c

En dan even in beschouwing houden dat Youtube de kwaliteit ook verslechterd.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gopro camera

Berichtdoor Skippy » za okt 18 2014 9:41 pm

Jos, meer info hier http://dronexpert.nl
Goedkoop wordt het niet als je kwaliteit wil. De RX100 is kwalitatief een flinke stap vooruit t.o.v. je XZ2.
Skippy

Moderator
Berichten: 11742


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gopro camera

Berichtdoor bjornc » za okt 18 2014 11:19 pm

Als je overigens nu al weet dat fotografie het doel is van een drone, dan kan je het beste kijken naar een hexacopter. ( = 6 motorig)
Deze kunnen veel meer tillen dan een quadcopter.
Als ik het zelf vooraf geweten had, had ik een DJI F550 gekocht.
Dan had ik er een Sony Nex 5 onder gehangen; tweedehands voor 250-350 euro.
Een gopro gaat onder de meeste copters overigens prima.

Een nadeel van DJI vind ik de belachelijke prijzen voor spare parts.
Als je zelf een beetje handig bent qua RC modelbouw, dan zou ik voor een Arduino based copter gaan.
Even ter referentie; een GPS puck van DJI voor de NAZA V2 kost je 125 euro.
Een Arduino GPS puck kost je 25 euro.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gopro camera

Berichtdoor Saskia Janssen » zo okt 19 2014 12:40 am

Wij bezitten een GoPro Hero3+ black edition. Deze foto's zijn gemaakt tijdens onze vakantie in Canada... oordeel zelf zou ik zeggen. (maar dit is natuurlijk niet rijden of vliegend genomen)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Saskia Janssen

Forumlid
Berichten: 304


Locatie: Midwoud
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gopro camera

Berichtdoor MarcoD750 » zo okt 19 2014 9:02 am

Ik heb sinds kort de Sony Actioncamera HDR AS-100 13,5 megapixels en ik moet zeggen superbeeld, komt ook door het steadyshot, en ook de foto's zijn zeker niet slecht.
Wifi werkt goed en snel, ik heb er een horloge bij waarmee ik een livestream kan opzetten en zo direct de beelden zie (kan ook met je smartphone)en ook verschillende instellingen op afstand kan regelen.
Als ik ze omzet en nog wat crop komt er een foto van bijna 4 mb uit en daar kan je genoeg mee lijkt mij.

1. uit het handje naar achteren en op de schaats.
AfbeeldingDSC00073-2 by Marco@mmrb.nl, on Flickr

2. uit de hand schaatsend naast wat kinderen.
AfbeeldingDSC00070-2 by Marco@mmrb.nl, on Flickr

3. Stilstaand
AfbeeldingDSC00067-2 by Marco@mmrb.nl, on Flickr
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2233


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gopro camera

Berichtdoor Vincent » zo okt 19 2014 12:55 pm

Jos schreef:ik word geregeld gevraagd om lucht of hoogtefoto's.


Misschien off-topic maar je bent hopelijk bekend met de regelgeving omtrent vliegen met drones in Nederland? Vooral in bewoonde gebieden, in de buurt van mensen en voor commercieel gebruik zitten er nogal wat haken en ogen aan.

Dat geeft gelijk het voordeel van een fotomast aan. Inderdaad vaak een stuk minder praktisch qua vervoer, opzetten etc, maar je mag vrijwel overal een fotomast opzetten. Binnen (!), buiten, in/naast een menigte, in een woonwijk, nabij een vliegveld, etc. Dat er vaak gevlogen wordt waar het niet mag/kan ben ik bekend mee, maar dat lijkt me om die reden niet een optie die je structureel aan klanten zou willen aanbieden.

En de kwaliteit van GoPro foto's heeft mij tot op heden nooit kunnen overtuigen. Voor video is resolutie en beeldkwaliteit vaak een stuk minder kritisch. Uiteraard moet dan ook alles scherp zijn maar ik heb nog weinig GoPro (achtige) foto's gezien die ik zou uitprinten en aan de muur zou hangen...

Wil je dus structureel, in alle situaties een hoge kwaliteit kunnen aanbieden, dan zie ik eigenlijk nog geen alternatief voor een hoogwerker of fotomast.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gopro camera

Berichtdoor Jos » ma okt 20 2014 5:34 pm

Skippy, de oplossing met de Sony camera is me (voorlopig) te duur. Net als een mast trouwens, ook dat gaat in de papieren lopen als je het goed wil doen. Ik zou de drone uitsluitend gebruiken in het buitengebied om bijvoorbeeld landschapselementen, kasteelterreinen en dergelijke vast te leggen. Ook hoef ik niet een paar km omhoog. Ik zou het ding sowieso niet uit het zicht willen verliezen en hem allen gebruiken bij mooi weer (ook vanwege het type foto dat ik ermee wil maken).

Trouwens, hier nog een filmpje.

Een goede gimbal is wel vereist. bij deze constructie zie je wel heel veel trilling.

Wij bezitten een GoPro Hero3+ black edition. Deze foto's zijn gemaakt tijdens onze vakantie in Canada... oordeel zelf zou ik zeggen. (maar dit is natuurlijk niet rijden of vliegend genomen)

De foto met de blauwe lucht ziet er prima uit. Goede lichtomstandigheden (geen enorme contrasten) zijn wel vereist, heb ik het idee.

Ik heb sinds kort de Sony Actioncamera HDR AS-100 13,5 megapixels

Mooi ding, maar past ie onder zo'n copter...?

Enfin, het blijft lastig om een compromis te vinden. Misschien moet ik het voorlopig maar laten...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gopro camera

Berichtdoor bjornc » ma okt 20 2014 7:27 pm

Dji heeft onlangs een gimbal getoond voor de Sony AS100:

Afbeelding

Zal binnenkort op de markt zijn.

Overigens hebben de Sony AS15 , AS30 en AS100 dezelfde vormfactor. (alleen de AS100 heeft een Statief aansluiting, en de klepjes tot de stekkers zijn iets anders)
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten