Opdracht Hasselblad voor school.. meningen...

Je kan hier foto's plaatsen die zijn gemaakt met apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Opdracht Hasselblad voor school.. meningen...

Berichtdoor Christhaa » do mar 14 2013 3:42 pm

Ik weet niet of ik hem hier mag plaatsen omdat het door een andere camera is gemaakt. het is gemaakt met een Hasselblad 500.
School opdracht.

Wat vinden jullie er van hoor graag jullie mening, ik vond het zelf enorm lastig!!!

Dit was mijn opdracht:


Dag fotograaf/fotografe,

Voor de volgende uitgave van ons magazine willen wij graag een portret van je ontvangen dat de sfeer moet uitstralen van een kroeg of een restaurant.
De foto moet binnen op locatie met bestaand licht gemaakt zijn, maar dat bestaand licht moet wel daglicht zijn (er mag kunstlicht in de foto voorkonen, maar niet als hoofdlicht).
De verdere invulling zoals de expressie van het model is aan u.
Met vriendelijke groet,

Radactie ‘Mensen magazine’


Voor deze opdracht is het belangrijk dat je technisch en creatief een perfecte opname kunt maken. Opname apparatuur voor deze opdracht is de Hasselblad 503 camera met een Leaf digitale achterwand

Criteria:
Techniek
Vormgeving
Op locatie
Bestaand licht
Sfeer kroeg/restaurant

Product:
1 foto



Afbeelding
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Gebruikersavatar
Christhaa

Forumlid
Berichten: 572


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opdracht Hasselblad voor school.. meningen...

Berichtdoor Arthur Mol » do mar 14 2013 3:51 pm

Van mij mag het hoor.. :D

Wat me opvalt is dat de foto (bewust of onbewust) scheef staat en dat vlekje op het been van je model. Verder is de fles nog gesloten (en vol) terwijl er wel wijn in het glas zit..

Ik denk dat je wel de sfeer goed te pakken hebt, maar van mij had het iets donkerder gemogen om de sfeer van een eetgelegenheid nog iets te benadrukken.

Goed bezig! Toch de complimenten voor dit fraaie geheel.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opdracht Hasselblad voor school.. meningen...

Berichtdoor JaapV » do mar 14 2013 4:32 pm

Bij Arthur's opmerkingen sluit ik me helemaal aan. Mooi beeld! Wimpers en oogmakeup prachtig.
Maar voor een "perfecte opname" moet je op alles letten:
- diep walletje onder haar linkeroog;
- de linker servet of uit beeld, of helemaal in beeld;
- de plooien van het tafelkleed verlopen te scherp aan de tafelrand. Even op enkele plaatsen de hand op de tafelrand en dan het kleed onderaan naar beneden trekken. Zo kun je het helemaal manipuleren.
- misschien iets te veel plooien in de mouwen?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opdracht Hasselblad voor school.. meningen...

Berichtdoor Léon Obers » do mar 14 2013 6:53 pm

Alleen aangaande de techniek moet er toch meer uit te halen zijn met een middenformaat digitale achterwand op een Hasselblad, met wat ik hier zie.
Scherpte ligt ook verkeerd. Wel op de fles wijn, maar niet op het model. Met net een ander standpunt of verzitten van het model kun je het scherptevlak gelijk gelijk leggen zodat beide scherp zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Opdracht Hasselblad voor school.. meningen...

Berichtdoor Valiant » do mar 14 2013 7:05 pm

Voorgenoemde punten kan ik onderschrijven. Verder was mijn eerste indruk dat zij gekleed gaat als personeel terwijl ze gast speelt (kan door het zwart-wit komen).

Krijg wel meteen zin om een wijntje met haar te drinken.
The best camera is the one you have with you...
Gebruikersavatar
Valiant

Forumlid
Berichten: 65


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opdracht Hasselblad voor school.. meningen...

Berichtdoor Peter » do mar 14 2013 7:17 pm

Ik heb er weinig verstand van, dus vergeef me mijn ondeskundigheid..

ik vraag me af waarom het model erop staat met een half hoofd ? De drank en glazen staan allemaal scheef . Ik mis de nodige scherpte.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7780


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opdracht Hasselblad voor school.. meningen...

Berichtdoor DrentseDirk » do mar 14 2013 7:54 pm

Ik vind het wat steriel allemaal. De saaie vitrage op de achtergrond. De stoelen die uit een wachtkamer komen, maar die me niet comfortabel lijken om 2 uur op te zitten tijdens een diner, het te witte tafellaken. Het model zou iets meer ontspannen mogen zitten. De vingers houden de armleuning wat krampachtig vast. Misschien is ze bang om te vallen nadat ze voor het eerst van haar leven wijn heeft geroken. Met de ingrediënten die je hebt (opdracht, apparatuur en model) zou er volgens mij meer mogelijk moeten zijn.
DrentseDirk



Onderwerp:

Re: Opdracht Hasselblad voor school.. meningen...

Berichtdoor DKF » do mar 14 2013 8:09 pm

Peter schreef:Ik heb er weinig verstand van, dus vergeef me mijn ondeskundigheid..

ik vraag me af waarom het model erop staat met een half hoofd ? De drank en glazen staan allemaal scheef . Ik mis de nodige scherpte.


Ik ben ook niet zo van de portret/product foto's maar die drie punten vielen mij ook als eerste op.
DKF



Onderwerp:

Re: Opdracht Hasselblad voor school.. meningen...

Berichtdoor Matthieu » do mar 14 2013 8:30 pm

Hoi Christha

Als ik zo je opdracht lees en de voorwaarden waaraan het moet voldoen denk ik
dat het je goed gelukt is.
Je hebt bewust een moeilijke situatie opgezocht dat is het contrast: donkere en lichte partijen
( kleding donker en tafellaken buiten tegelicht)
Er is nog wat detail te zien in het zwarte deel maar het tafellaken vloeit aardig dicht
Dat vind ik jammer

In de argumenten van de voorgaande reacties kan ik me niet zo erg vinden.
scheefstaan, halve servet, plooien, krampachtig handje, en nog zo wat vond ik hier
niet storend. Enkel het vlekje op haar (mooie) been. dat wel.
Ook zou ik iets meer van haar hoofd willen zien. Op zich prima dat je daar snijdt
maar ik har iets meer haar latren zien.
Argumenten van Leon over de scherpte en technische aspecten kan ik me wel in vinden !

De donkere partijen van de fles, glas en kleding vind ik een mooie eenheid geven.
Versterkt het wijn drinken (restaurant) en de dame (portret) .
Mooie lijn en een sterk punt in de compositie.

Dat het scheef staat en niet allemaal perfect is maakt het lekker een beetje frivool.
Lekker los en relaxd ! Het is per slot van rekening geen productfoto want dan moet
alles strak, gelikt en gestreken uitzien.

Ik vind het absoluut een goed antwoord op de opdracht !!
(alleen de contrast-belichting) en het mooie vlekje op haar been :)

Hopelijk heb je er wat aan

Groet
Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart


www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Gebruikersavatar
Matthieu

Forumlid
Berichten: 2034


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opdracht Hasselblad voor school.. meningen...

Berichtdoor Christhaa » do mar 14 2013 10:20 pm

Het was mijn alles eerste keer met hasselblad. Ongelofelijk moeilijk en weinig theorie we moeten ook een hand leiding er voor maken. Ik vond het scherp stellen erg moeilijk en kon niet goed uitvinden hoe ik de scherpte nou precies kon controleren. Gelukkig is het eenmalig haha bedankt voor de tips en commens de vlek op haar been is een pigment vlek. Ik vind dit persoonlijk bij haar horen. Bedankt voor de vele reacties! Als het ooit nog voorkomt dan hoop ik het nog beter te doen.
Laatst gewijzigd door Christhaa op vr mar 15 2013 10:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Gebruikersavatar
Christhaa

Forumlid
Berichten: 572


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opdracht Hasselblad voor school.. meningen...

Berichtdoor oud0001 » vr mar 15 2013 1:55 am

Ik vind de opdracht niet geslaagd.

Welke sfeer stel jij je voor bij een koeg/restaurant?
Meestal is dat een warme gedempte sfeer met veel bruine en donkere tinten.
Je foto is licht en erg helder. Dermate helder dat het tafelkleed uitgebeten oogt.
Dat is voor mijn gevoel een beetje het tegendeel van sfeer.

Het moest een portret worden. De persoon staat dan centraal in het verhaal van je foto.
Dat vindt ik nu niet. Ik heb nu meer het idee dat het om de wijn of het nuttigen van alcohol gaat.
De pigmentvlek had ik toch weggepoetst. Het leidt af.

Criteria:
Techniek. Een uitgebeten tafelkleed, Scherpte op de verkeerde plaats. reflecties in de glazen, zie ik een statief?
Vormgeving. Tja, alles staat scheef en komt een beetje rommelig op mij over. Kleding van het model stijfjes. De opdracht geeft niet aan dat het zw/wt moet zijn. Dan mis ik dus de kleuren. Op 3 vlakken afgesneden hoofdonderwerp.
Op locatie. Geslaagd.
Bestaand/hoofd licht moest daglicht zijn. Het daglicht dat ik zie zit aan de kant van het model dat je niet ziet. Wat belicht dan het gezicht? Een reflectiescherm. Dat is dus je hoofdlicht. Niet het daglicht dat van buitenkomt. Een reflectiescherm veranderd het daglicht.
Sfeer kroeg/restaurant. Een kroeg/restaurant heeft meestal een warme uitnodigende sfeer. Die zie ik hier niet. Eerder klinisch en kil.

Ik vraag me af waarom je voor deze opdracht niet een model in 90 graden voor het raam aan een tafeltje hebt gezet in een kroeg. Reflectiescherm lichtgoud er bij. Super simpel en een erg fijne warme sfeer die mensen herkennen en associëren met plezierige gevoelens. Je hebt hier, denk ik, geprobeerd om een highkey neer te zetten en dat is nu net een sfeer killer. Dat maakt het eerder klinisch. Zo als ik het zie lijkt het wel alsof je een personeelslid het jasje uit hebt laten trekken en deze als model hebt gebruikt. De kleding is redelijk stijfjes. Je hebt gekozen een tegenlicht opname te maken. Dan zit je met een hoog contrast. Omdat daglicht je model moet belichten zit je dan met een probleem. Je mag enkel daglicht gebruiken en dat heb je binnen niet genoeg in verhouding met buiten.. Vandaar het uitgebeten tafelkleed.

Daarom vind ik het niet geslaagd.

Misschien heb je er iets aan en misschien ook niet. :wink:

Mijn 2 centen.
oud0001



Onderwerp:

Re: Opdracht Hasselblad voor school.. meningen...

Berichtdoor Christhaa » vr mar 15 2013 10:21 am

Geen statief aanwezig en ook geen reflectiescherm.
Dit is een lunch restaurant (overdag) waar je in de avond ook ga dineren.
Ik wou een zakelijke uitstraling maat het restaurant goed uitbeelden.
Vandaar zakelijk kleding voor het model. Ik heb bewust gekozen voor dit restaurant omdat er zoveel ramen in plaatsvinden. De meeste restaurants/kroegen zijn donker en te weinig licht. Bedankt voor je tips :)
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Gebruikersavatar
Christhaa

Forumlid
Berichten: 572


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opdracht Hasselblad voor school.. meningen...

Berichtdoor oud0001 » vr mar 15 2013 12:01 pm

Ai, geen statief.
Dan wordt het idd iets moeilijker.
Je had misschien een tafel of een kruk kunnen gebruiken als statief.
Of het een en ander op elkaar stapelen. :wink:

Zakelijk is ook wel gelukt. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Opdracht Hasselblad voor school.. meningen...

Berichtdoor Léon Obers » vr mar 15 2013 12:51 pm

Om wat inspiratie op te doen kun je de Google zoek optie voor afbeeldingen gebruiken.
(Onderaan de pagina's doorklikken voor meer resultaten):
http://www.google.nl/search?q=corporate ... 00&bih=719
http://www.google.nl/search?q=corporate ... 00&bih=719

Engels taalgebruik levert misschien variaties op:
http://www.google.nl/search?q=corporate ... 00&bih=719
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Opdracht Hasselblad voor school.. meningen...

Berichtdoor bjornc » vr mar 15 2013 6:33 pm

Ik vind de foto deels geslaagd.

De scheefstand vind ik niet zo'n probleem in deze.
Maar ik had graag gezien dat de scherpte op het model lag, en dat ze iets minder afgesneden was.

Wat ik wel geslaagd vindt;
Je wordt door de uitsnede nieuwsgierig wie er toch aan de andere zijde van de tafel zou zitten.
Klaarblijkelijk heeft het model het gezellig met deze persoon, en gezien de glimlach voelt ze zich op haar gemak.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Foto's gemaakt met niet-Nikon camera”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast