Huis fotograferen voor de verkoop

Een aparte sectie waarin alle verzameldraadjes dienen te staan waarin foto's gepresenteerd worden.

Onderwerp:

Huis fotograferen voor de verkoop

Berichtdoor iBub » do jun 23 2011 8:41 am

Ben de afgelopen weken druk doende geweest met het in beeld brengen van onze woning. Nu is dat soort fotografie helemaal niet mijn ding maar om nu een vreemde mijn huis te laten fotograferen terwijl ik zelf de kunde en uitrusting heb is mijn eer te na.

Wat een gedoe zeg. Zeker met een veeleisende makelaar. Geen huisdieren of aanwijzingen daarvan in beeld, geen persoonlijke zaken, netjes opgeruimd. Minimaliseren. Ruimte laten zien.... En met dat alles in je hoofd toch nog zaken over het hoofd zien.... Een lensdop die in beeld ligt, de kraan die niet goed staat, vuilniswagen die voor het raam staat....

Het ergste van de 360 graden foto. Om die goed te krijgen moet je dus rond draaien rond het optische midden van je objectief. De statiefgondels daarvoor zijn echt bizar duur (vanaf 350 euro). Ik heb een aftermarket gondel van mijn 80-200 AF-D gebruikt en die met wat bescherming rond mijn 14-24 gemonteerd. Zo draaide het geheel mooi om ongeveer het optische middelpunt. Dan dan ook nog zorgen voor een gelijkmatige belichting wat met een lengte van 11 meter best tricky is. Gelukkig heb ik wat studioflitsers en NX2 :wink:

Nu even wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voordeel is wel dat er nu veel rommel al is opgeruimd in verhuisdozen of is weggegooid. Nu maar hopen op een snelle verkoop!

Gerard
iBub



Onderwerp:

Re: Huis fotograferen voor de verkoop

Berichtdoor MauritsD » do jun 23 2011 9:12 am

Gerard, de foto's zijn zeker mooi geworden.

Een tip die ik ooit van een interieurfotograaf kreeg, was om een laag standpunt te nemen, de vloer versterkt het ruimteeffect
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Huis fotograferen voor de verkoop

Berichtdoor Daniël » do jun 23 2011 9:59 am

amateurt schreef:Een tip die ik ooit van een interieurfotograaf kreeg, was om een laag standpunt te nemen, de vloer versterkt het ruimteeffect

En dat is dus precies het probleem. Je denkt dan dat iets groot is. Kom je er en je hebt er tijd voor vrij gemaakt blijkt het tegen te vallen.

Maar je foto's zijn zeker goed gelukt
Daniël



Onderwerp:

Re: Huis fotograferen voor de verkoop

Berichtdoor André » do jun 23 2011 10:06 am

Ik vind ze ook goed geslaagd hoor. Ikea Keuken ????? (Niets mis mee hoor, wij hebben toevallig precies dezelfde keuken)
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Huis fotograferen voor de verkoop

Berichtdoor iBub » do jun 23 2011 10:11 am

Om alle duidelijkheid te geven zijn er ook plattegronden gemaakt zodat de ruimte goed kan worden ingeschat.

En 400m3 is in het echt toch best veel ;-)

Ik heb ondanks het gebruik van de 14-24 toch zoveel mogelijk boven de 20mm gezeten om teveel vertekening te vermijden. Bij de 360 graden foto heb ik juist wel op 14mm gezeten en vertikaal gefotografeert omdat je dan juist een realistische indruk krijgt.

Daar kwam trouwens nog iets leuks naar boven:

Ik heb met Auto Pano Pro de 360 graden foto gemaakt. Omdat een maat dit programma gekocht heeft heb ik eerst met de trialversie op de Mac gekeken of het goed was en daarna de basisfoto's naar mijn maat door gestuurd. Deze heeft op een Windows machine de definitieve versie gemaakt.

Wat bleek: De 360 op de Mac was foutloos, geen verspringingen of andere rare zaken. Toen ik de 360 van mijn maat kreeg zaten er toch wat foutjes in. Ondanks zelfde basisfoto's en software en beide snelle machines (i7)

De panorama is hier te zien: http://www.funda.nl/koop/breukelen-ut/huis-47176452-straatweg-120/360-fotos/
Laatst gewijzigd door iBub op do jun 23 2011 10:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
iBub



Onderwerp:

Re: Huis fotograferen voor de verkoop

Berichtdoor iBub » do jun 23 2011 10:12 am

flippie17 schreef:Ik vind ze ook goed geslaagd hoor. Ikea Keuken ????? (Niets mis mee hoor, wij hebben toevallig precies dezelfde keuken)


De keuken interesseerde ons niet zoveel, het ging om de Boretti :mryellow:

Gerard
iBub



Onderwerp:

Re: Huis fotograferen voor de verkoop

Berichtdoor mek » do jun 23 2011 10:55 am

Iets anders wat ik laatst hoorde is dat doordat je dit soort foto's op bijv. Funda.nl ziet inbrekers van tevoren al mooi kunnen bekijken of en waar iets te halen valt....
mek



Onderwerp:

Re: Huis fotograferen voor de verkoop

Berichtdoor iBub » do jun 23 2011 10:59 am

Hahaha... Laat ze maar binnen komen ;-)
Afbeelding`
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
iBub



Onderwerp:

Re: Huis fotograferen voor de verkoop

Berichtdoor mek » do jun 23 2011 11:04 am

Nu weten ze ook dat ze een plakje worst mee moeten nemen... :wink:
mek



Onderwerp:

Re: Huis fotograferen voor de verkoop

Berichtdoor Dreamlogic » do jun 23 2011 12:25 pm

Jaaaahhh voor die moeten we zéker gaan oppassen als we binnenkomen om te bezichtigen.
Over onze rottweiler zeg ik altijd: Je komt binnen, maar je komt niet meer weg ;)

De foto's zien er wel geslaagd uit, ik doe het je niet na. Zo'n 360 graden foto is knap zeg!

Begrijpelijk voor het esthetische dat je alle persoonlijke spullen uit beeld moet halen.
Aan de andere kant....als we kwamen bezichtigen, zou je het huis dan niet kopen omdat er afwas staat of speelgoed van de kinderen?
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Huis fotograferen voor de verkoop

Berichtdoor PaulBerkhout » do jun 23 2011 12:55 pm

Zie ik daar een kattenluik in de deur ? :twisted:
Wegshoppen ! :lol:

De badkamer is wel erg steriel geworden , zo hier en daar een handdoek geeft er wat meer sfeer aan zonder dat het meteen persoonlijk wordt.

Gr, paul
PaulBerkhout

Clublid
Berichten: 157


Locatie: 't harde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Huis fotograferen voor de verkoop

Berichtdoor iBub » do jun 23 2011 1:23 pm

Die Rottweiler van ons (goed gezien, ze wordt voor van alles uitgemaakt, zit 25% hollandse herder in) blaft 1 keer en gaat dan op je schoot zitten met een blik van: Ga eens kijken wat daar voor engs is!

Ik ben het er helemaal mee eens hoor, in dit huis leven dieren, maar volgens de makelaar moet je het zo neutraal mogelijk houden... We zoeken een leuk boerderijtje en de meeste foto's daarvan zijn verre van neutraal. Wat een zooitje! Ben ook heel benieuwd als het huis eenmaal verkocht wordt (ooit) wat de mening van de kopers is over de foto's.


Gerard
iBub



Onderwerp:

Re: Huis fotograferen voor de verkoop

Berichtdoor bjonkhans » do jun 23 2011 1:27 pm

Misschien kun je nog een paar lampen aandoen als je interieurfoto's maakt, dat versterkt de sfeer vind ik, voor de rest ziet het er goed uit!
bjonkhans

Forumlid
Berichten: 245


Locatie: Hardenberg
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Huis fotograferen voor de verkoop

Berichtdoor iBub » do jun 23 2011 1:43 pm

kreeg juist de suggestie van iemand dat ik de lampen op sommige foto's juist uit had moeten doen....
iBub



Onderwerp:

Re: Huis fotograferen voor de verkoop

Berichtdoor ReneG » do jun 23 2011 1:45 pm

Ik vind de foto's best geslaagd en ze zijn m.i. veel beter dan de meeste foto's die op funda of makelaarsites staan.

Wat mij echter direct opviel is de kast met whisky! :twisted:

Ik herkende de fles Laphroaig op zicht (ben geen zware drinker hoor, integendeel, maar ik ben wel een liefhebber van Schotse Single Malts). :mryellow:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5054


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Verzameldraadjes fotopresentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten