Vraag over kruiend ijs

Plaats hier je oproep als je een foto wandeling organiseert voor de forumleden.

Onderwerp:

Vraag over kruiend ijs

Berichtdoor PvGessel » do feb 16 2012 7:00 pm

Ik wist niet waar ik deze vraag moest plaatsen dus doe ik dat maar hier:
We hebben een korte maar pittige winter gehad. Op het nieuws zag ik foto's voorbij komen van kruiend ijs aan het veluwe meer en omstreken. Het is al een lang gekoesterde wens om dat eens met eigen ogen te zien en te fotograferen. Ik heb dat dus nog nooit gezien. Kan iemand mij vertellen of het voor a.s. Zaterdag nog loont ondanks de ingevallen dooi, om dit schouwspel eens vast te leggen. Ik woon er te ver vanaf anders had ik zelf wel kunnen kijken uiteraard. Ik zoek dus een mooie locatie om dat kruiend ijs te fotograferen. Is er iemand die mij hierin een tip kan geven of is het ijs al weggesmolten? Wij komen uit de richting Arnhem maar zoeken het dus niet in de kop van NH of Friesland. Dat is me te ver. Zelf dacht ik aan Harderwijk en omstreken. Is dat de moeite nog waard? Bedankt alvast voor tips. :?

Groet Peter.
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.
Gebruikersavatar
PvGessel

Forumlid
Berichten: 773


Locatie: Duiven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over kruiend ijs

Berichtdoor RobbieDx » do feb 16 2012 7:10 pm

Ik lees net dat er in Urk kruiend ijs te fotograferen is!

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/397 ... ruiend_ijs

Kun je meteen je uitrusting aanvullen bij Cameranu.nl! :D

Groet,

Rob
Groet, Rob

Flickr
Gebruikersavatar
RobbieDx

Clublid
Berichten: 421


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over kruiend ijs

Berichtdoor PvGessel » do feb 16 2012 7:39 pm

@RobbyDX.
Urk..?.ach ja Hahaha daar had ik nog niet eens bij stil gestaan. Urk..here we come...enneh dat kruiend ijs komt volgende winter toch ook weer terug? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nee..alle gekheid op een stokje..URK is idd natuurlijk een mooie locatie en dat ijs ligt dat er op zaterdag 18 februari a.s ook nog ondanks deze dooi aanval? Is dat zeker??? :?:

Groet Peter
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.
Gebruikersavatar
PvGessel

Forumlid
Berichten: 773


Locatie: Duiven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over kruiend ijs

Berichtdoor D. Haaksma » do feb 16 2012 7:55 pm

Gisteren langs OVP gereden en de dijk van Lelystad richting Enkhuizen.
Het kruiende ijs was eigenlijk nog niet goed op dreef. Op een paar plaatsen liep het aardig tegen de dijken op.
Op veel plekken ligt er nog gewoon een ijsvlakte langs de dijk, dat moet nog loskomen.
Wel een heel mooi gezicht. En een beetje vreemd als je erbij staat en het begint te bewegen.
Het heeft iets van lava wat heel traag opborrelt . Toen wij er waren was het grijs weer. Vonden we eerst jammer, maar het lijkt wel of dat kruiende ijs van binnnenuit licht vasthoudt. Zo'n berg brokken, tussen de 0,8 en 2 meter hoog ziet er dan ook wat onwezelijk wit - blauw uit.
Geen idee hoe snel het smelt, maar de duizenden brokken die hier en daar de dijk opkropen hadden de grote van een halfje bruin. :roll:
De ijslaag was hier tussen de 10 - 16 cm dik.
Er was redelijk veel belangstelling, voornamelijk fotograven.
Ik moet de foto's nog afwerken.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over kruiend ijs

Berichtdoor D. Haaksma » do feb 16 2012 7:57 pm

D. Haaksma schreef:Gisteren langs OVP gereden en de dijk van Lelystad richting Enkhuizen.
Het kruiende ijs was eigenlijk nog niet goed op dreef. Op een paar plaatsen liep het aardig tegen de dijken op.
Op veel plekken ligt er nog gewoon een ijsvlakte langs de dijk, dat moet nog loskomen.
Wel een heel mooi gezicht. En een beetje vreemd als je erbij staat en het begint te bewegen.
Het heeft iets van lava wat heel traag opborrelt . Toen wij er waren was het grijs weer. Vonden we eerst jammer, maar het lijkt wel of dat kruiende ijs van binnnenuit licht vasthoudt. Zo'n berg brokken, tussen de 0,8 en 2 meter hoog ziet er dan ook wat onwezelijk wit - blauw uit.
Geen idee hoe snel het smelt, maar de duizenden brokken die hier en daar de dijk opkropen hadden de grote van een halfje bruin. :roll:
De ijslaag was hier tussen de 10 - 16 cm dik.
Er was redelijk veel belangstelling, voornamelijk fotograven.
Ik moet de foto's nog afwerken.


Ik zie net dat je vanuit Arnhem moet komen.
Zeker een poging waard, voor ons was het wat verder weg.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over kruiend ijs

Berichtdoor PvGessel » do feb 16 2012 8:11 pm

Oke, bedankt voor de info. Ik/wij gaan het gewoon proberen. Als we niet gaan zullen we het zeker niet zien. En ach mocht het tegenvallen dan is een uitstapje naar URK natuurlijk ook niet verkeerd.

Bedankt zover, we zijn eruit. We gaan gewoon naar of richting Urk via Kampen. Dan valt er iig toch nog voldoende te fotograferen.

Thanks!! 8)
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.
Gebruikersavatar
PvGessel

Forumlid
Berichten: 773


Locatie: Duiven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over kruiend ijs

Berichtdoor Marwo » do feb 16 2012 9:08 pm

Dat ijs is voorlopig niet weg.. dat kan weken bliven liggen.
Voor hevig kruien is de wind nu te zwak, dus de bergen groeien niet zo snel.
Je moet op de plaatsen zijn waar de wind, over een grote watermassa, aanlandig op de kant heeft geblazen.
Dus gisteren kwam die flink uit NW... en ging het ijs naar ZO..
Ben benieuwd naar je resultaten... :wink:
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:


Terug naar “Foto wandelingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten