Docu maken met D3100

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Docu maken met D3100

Berichtdoor johntim » vr jan 17 2014 6:44 pm

Hallo iedereen,

als onderdeel van een opdracht moeten wij met een groepje een documentaire maken. We hebben zelf de mogelijkheid om een onderwerp te kiezen, waarover wij de documentaire moeten filmen. Nu heb ik een D3100, en uit ervaring weet ik dat je met dit toestel best leuke filmpjes kan schieten. Nu heb ik vaak het geluid een probleem gevonden, last van de wind enz. Nu vroeg ik me af of er een manier is om het geluid toch beter te maken. Nu is er geen aansluiting voor den externe microfoon, dus dat is geen oplossing. Iemand misschien die mij kan helpen en/of tips geven?

En omdat de opdracht is om een 'echte' documentaire te maken moet het er wel goed/professioneel uitzien. We zullen dan ook aardig wat werk hebben met het bewerken van het beeldmateriaal (mooie intro, andere beelden erin verwerken enz.). Weet iemand hiervoor een goed (en liefst niet duur) programma?

Alvast bedankt.
John
johntim



Onderwerp:

Re: Docu maken met D3100

Berichtdoor bart78 » vr jan 17 2014 10:17 pm

Je kunt je geluid met een ander apparaat opnemen. Filmen met geluid aan, endan met het andere apparaat ook het geluid op nemen. Even in je handenklappen om te syncen en filmen maar :) althans. Zo kan het volgens mij werken
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
bart78

Forumlid
Berichten: 290


Locatie: Heemskerk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Docu maken met D3100

Berichtdoor DannySan » vr jan 17 2014 10:34 pm

Je hebt ook externe stereo microfoons die je op de flits schoen kunt zetten met een usb aansluiting, om het geluid daarna te downloaden en te syncen. Ik monteer met Magic Video Deluxe.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3863


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Docu maken met D3100

Berichtdoor johntim » za jan 18 2014 11:25 am

DannySan schreef:Je hebt ook externe stereo microfoons die je op de flits schoen kunt zetten met een usb aansluiting, om het geluid daarna te downloaden en te syncen. Ik monteer met Magic Video Deluxe.


Bedankt voor je antwoord, Danny. Kun je mij een voorbeeld geven van zo'n microfoon die op de D3100 past? En beperk je daarmee bijvoorbeeld het windgeruis?
johntim



Onderwerp:

Docu maken met D3100

Berichtdoor PanzerFaustNL » za jan 18 2014 3:54 pm

Met een microfoon alleen ben je er niet. Wel een stuk verder

- een video-rig is het beste om je camera vast te houden
http://www.cameraland.nl/img/eb3b288f-0 ... =362&w=472

- met manual focussen behaal je de beste resultaten. Dan moet je wel aan het diafragma denken dat je een diafragma kiest die jouw bewegingen kan compenseren.

Het beste is om iemand los het geluid te laten doen, als je aan het filmen bent, is het lastig het geluid aan te passen.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Docu maken met D3100

Berichtdoor johntim » zo feb 09 2014 8:04 pm

Is er iemand die mij een voorbeeld van een hot shoe microfoon kan geven? Ik wil er het liefst echt zo min mogelijk aan uitgeven, want waarschijnlijk wordt hij maar een aantal keer gebruikt.

En wordt hier echt het windgeruis mee beperkt, maw is het handig om er zo'n microfoon bij te kopen?

Bedankt
johntim



Onderwerp:

Re: Docu maken met D3100

Berichtdoor ArjanL » zo feb 09 2014 8:35 pm

Nikon heeft er één: ME-1 incl windkap, met 3.5 mm mini jack.
Camera geluiden blijf je horen.

Ik zou nog even wachten met het aanschaffen ven een videorig. Die kosten nogal wat terwijl filmen vanaf een statief ook gaat. Handig is dan wel een 'fluid head'.
Die zijn goedkoper dan een videorig, want die is toch vooral bedoeld om vanaf de schouder te filmen.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Docu maken met D3100

Berichtdoor johntim » zo feb 09 2014 9:01 pm

Die Nikon Me-1 ziet er inderdaad wel mooi uit, maar vind ik eigenlijk wat te prijzig. Zijn er ook goedkopere alternatieven?
johntim



Onderwerp:

Re: Docu maken met D3100

Berichtdoor johntim » wo feb 19 2014 12:35 pm

Kan iemand mij vertellen of het volgende statief geschikt is voor de D3100? (neem aan van wel :))
http://www.hama.com.nl/NL/40976/statief ... l-tas.html
johntim



Onderwerp:

Re: Docu maken met D3100

Berichtdoor bart78 » wo feb 19 2014 1:22 pm

Qua schroefdraad moet hij passen. Ik zou 'm buiten alleen niet gebruiken
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
bart78

Forumlid
Berichten: 290


Locatie: Heemskerk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Docu maken met D3100

Berichtdoor johntim » wo feb 19 2014 1:25 pm

Waarom niet als ik vragen mag?
johntim



Onderwerp:

Re: Docu maken met D3100

Berichtdoor mandersp » wo feb 19 2014 1:44 pm

Met dit statief kun je nooit vloeiende video-opnames maken omdat dit geen olie-kop heeft.
Verder lijkt me dit niet zo stevig statief te zijn, ik zou hem wel eerst uitproberen.

Je zou dan beter voor dit statief kunnen kiezen: http://www.hama.com.nl/NL/26217/statief-traveller-compact-pro.html
Gebruikersavatar
mandersp

Forumlid
Berichten: 271


Locatie: Afferden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Docu maken met D3100

Berichtdoor bart78 » wo feb 19 2014 2:23 pm

die traveller pro is ok voor bepaalde doeleinden. Heb m zelf ook. maar ook bij dit statief treden er erge trillingen op bij een zuchtje wind, behalve als je de pootjes in laat, of omzet naar lage stand. dan is het een prima macro/landschaps statief. De balkop leent zich niet zo voor video vind ik
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
bart78

Forumlid
Berichten: 290


Locatie: Heemskerk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Docu maken met D3100

Berichtdoor johntim » wo feb 19 2014 3:36 pm

mandersp schreef:Met dit statief kun je nooit vloeiende video-opnames maken omdat dit geen olie-kop heeft


Vloeiende opnames is ook niet echt nodig. En er vanuitgaande dat het een enkele keer gebruikt gaat worden en kijkende naar ons zeer beperkte budget, denk ik toch dat we dit statief gaan gebruiken
johntim




Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast