bestandsgrootte raw foto

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

bestandsgrootte raw foto

Berichtdoor meraba » ma apr 09 2012 6:06 pm

Hoeveel kb/mb is een raw foto? Dat is voor mij belangrijk of ik een aantal 8gB of 16 gB cards meeneem als ik met vakantie ga.
meraba



Onderwerp:

Re: bestandsgrootte raw foto

Berichtdoor gijs sandberg » ma apr 09 2012 6:13 pm

Beste M,

Welkom op dit forum.

Op reis kan je niet genoeg geheugen meenemen...
Bedenk dat geheugenkaartjes niet zoveel hoeven te kosten.

Als je het precies wilt weten: haal het PDF handboek op bij www.nikon.nl

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: bestandsgrootte raw foto

Berichtdoor henkk » ma apr 09 2012 6:19 pm

Hoe groot de RAW bestanden zijn hangt af van je instellingen (bits kleurdiepte en al dan niet compressie en hoe dan) en camera (sensorgrootte). Bij mij zijn ze ronde de 15 Mb ofwel ca. 1,25 maal het aantal pixels bij 14 bits kleurdiepte en lossless compressie.

Welkom op het forum!

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4974


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: bestandsgrootte raw foto

Berichtdoor Patrick » ma apr 09 2012 6:21 pm

Het formaat hangt af van het cameramodel en de instellingen. Als je compressie gebruikt hangt het ook nog van het onderwerp af.

Ik neem aan dat je overweegt kaartjes bij te kopen. Kaartjes zijn zo klein en licht, je moet gewoon meenemen wat je hebt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26864


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: bestandsgrootte raw foto

Berichtdoor a vgastel » ma apr 09 2012 6:22 pm

Beter enkele kaarten van 4 en 8 gig dan een grote als het dan fout gaat ben je alles kwijt.
Voor welke camera heb je ze nodig.
Dan weet je in de index welke je nodig hebt.

meraba schreef:Ook wordt gewerkt aan lichtsterkere 1 Nikkor-lenzen
Voor mijn vakantie wil ik de Nikon 1V1 kopen. Ik vind 'm nog vrij duur en als ik nu lees dat gewerkt wordt aan lichtsterkere lenzen maakt me dat niet blij. Dat betekent nu erg veel geld uitgeven aan hardware die op korte termijn verbeterd wordt. Natuurlijk gaan de ontwikkelingen verder maar dit zijn toch 2 zaken die elkaar versterken: erg duur en hardware update te verwachten. Is er binnenkort een prijsverlaging te verwachten, de camera is nu ruim een half jaar op de markt?


Is het voor deze camera. :wink2:
https://nikoneurope-en.custhelp.com/app ... ikon%201V1
ps Welkom op het forum
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: bestandsgrootte raw foto

Berichtdoor Hasselbox » ma apr 09 2012 9:10 pm

Heb je een laptop? Neem hem mee en maak de kaartjes zo nodig leeg door de beelden op de HD de plaatsen.
Hoeveel ruimte je op de kaartjes nodig heb hangt ook af van de gebruikte camera.
Mijn D7000 gebruikt per beeld ongeveer het dubbele als de D5000 die ik hiervoor gebruikte.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: bestandsgrootte raw foto

Berichtdoor meraba » di apr 10 2012 10:51 pm

a vgastel schreef:Beter enkele kaarten van 4 en 8 gig dan een grote als het dan fout gaat ben je alles kwijt.
Welkom op het forum[/color]


Hoi allemaal, ik ben inderdaad nieuw op het forum :mrgreen: en lid geworden van de nikon club. Dank voor jullie snelle reacties. Ik wil deze week nog de nikon 1v1 kopen (nikkor 10-30, 30-100, gsp unit en flitser) maar wacht tot ik bij de informatie kan hoe met korting de spullen bij kamera-express te kopen.

Goede tip om meer en dan kleinere kaarten te kopen. Het notebook meenemen is een optie, ik zou dat het liefst doen. Maar 4 weken trekken in Turkije per trein en bus en wandeltochten maken en geen slot op het notebook kunnen leggen maakt me wat huiverig.

Dus moet ik in ieder geval zorgen voor voldoende kaartjes, vandaar mijn vraag hoeveel mb een raw foto (maximaal) wordt met de V1.

De handleiding bij Nikon kan ik pas downloaden als ik mijn camera heb geregistreerd. Een echt kip-en-ei verhaal dus.
meraba



Onderwerp:

Re: bestandsgrootte raw foto

Berichtdoor Patrick » di apr 10 2012 11:23 pm

meraba schreef:Ik wil deze week nog de nikon 1v1 kopen (nikkor 10-30, 30-100, gsp unit en flitser) maar wacht tot ik bij de informatie kan hoe met korting de spullen bij kamera-express te kopen.

NCN korting geldt niet voor camera's en objectieven. Volgens mij wel op de rest.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26864


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: bestandsgrootte raw foto

Berichtdoor henkk » di apr 10 2012 11:44 pm

meraba schreef:

De handleiding bij Nikon kan ik pas downloaden als ik mijn camera heb geregistreerd. Een echt kip-en-ei verhaal dus.


Ik denk dat je mijn vuistregel van aantal MB per foto = ongeveer 1,25 aantal Mp ook bij de 1V1 kunt toepassen. Waarom niet?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4974


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: bestandsgrootte raw foto

Berichtdoor jan » di apr 10 2012 11:57 pm

Hier een printscreen van de V1 handleiding van het hoofdstuk "beeldkwaliteit"
Afbeelding
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: bestandsgrootte raw foto

Berichtdoor meraba » wo apr 11 2012 11:31 am

Patrick schreef:
meraba schreef:Ik wil deze week nog de nikon 1v1 kopen (nikkor 10-30, 30-100, gsp unit en flitser) maar wacht tot ik bij de informatie kan hoe met korting de spullen bij kamera-express te kopen.

NCN korting geldt niet voor camera's en objectieven. Volgens mij wel op de rest.


Jammer, maar begrijpelijk. Dat wordt eerst zoeken op prijs en kwaliteit leverancier en dan kopen. Voor de rest als bijv. sandisk cards heb ik het elders goedkoper gezien.
meraba



Onderwerp:

Re: bestandsgrootte raw foto

Berichtdoor Gideon » wo mei 02 2012 3:08 pm

meraba schreef:
Patrick schreef:
meraba schreef:Ik wil deze week nog de nikon 1v1 kopen (nikkor 10-30, 30-100, gsp unit en flitser) maar wacht tot ik bij de informatie kan hoe met korting de spullen bij kamera-express te kopen.

NCN korting geldt niet voor camera's en objectieven. Volgens mij wel op de rest.


Jammer, maar begrijpelijk. Dat wordt eerst zoeken op prijs en kwaliteit leverancier en dan kopen. Voor de rest als bijv. sandisk cards heb ik het elders goedkoper gezien.


Ik weet niet of je al kaarten gekocht hebt, maar ik kan je sterk aanraden om kaarten bij de bekendere winkels te kopen. Er gaan een hoop imitatie kaarten rond, deze worden verkocht als Sandisk of een ander 'luxe' merk.

Wat betreft je opmerking over de ontwikkeling van de lichtsterkere objectieven. Dit is uiteraard altijd zo, er is altijd een baas boven baas. Al denk ik dat je met een Nikon V/J1 met een 10mm 2.8 prachtige platen kunt schieten (heb er immers zelf ook eentje) Ook de 10-30 kitzoom hoeft zich niet te schamen.

Als je DSLR kwaliteit verwacht in een klein jasje, ben je bij de Nikon 1 verkeerd. Stel je je verwachtingen iets bij, dan heb je er een pracht camera aan!
Gideon

Forumlid
Berichten: 399




Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten