foto s maken in dicotheek wazige foto's en bewegende beelden

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

foto s maken in dicotheek wazige foto's en bewegende beelden

Berichtdoor opa500 » vr dec 14 2012 1:27 pm

beste,

ik heb een nikon v1 met een nikkor 10-30

als ik in mijn discotheek foto s maakt dus in donker meestal bewegende mensen in het donker veel disco lampen enzz zijn eigenlijk al mijn foto s wazig of het lijkt wel dat de sluiter te lang openstaat wie kan mij helpen ?????????? ik heb hem op auto staan en auto scene selectie

mvg opa500
opa500



Onderwerp:

Re: foto s maken in dicotheek wazige foto's en bewegende bee

Berichtdoor gijs sandberg » vr dec 14 2012 2:46 pm

Beste O,

Welkom op dit forum.
Fotograferen onder lastige omstandigheden vergt ervaring en keuzes.
Mogelijkheden zijn o.a. het gebruik van de ISO knop, of een flitser.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6827


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto s maken in dicotheek wazige foto's en bewegende bee

Berichtdoor opa500 » vr dec 14 2012 3:08 pm

beste,

ik heb een flitser gemonteerd!
maar het wil maar niet lukken terwijl als ik een relatief goedkoop cameratje gebruik dan lukken ze allemaal!
opa500



Onderwerp:

Re: foto s maken in dicotheek wazige foto's en bewegende bee

Berichtdoor Harli » zo dec 16 2012 10:52 pm

Ik heb ook v1 en heb ook onscherpe foto's wanneer ik bewegende beeld trek.
Ben niet in de wereld van fotografie en op dit forum
Harli



Onderwerp:

Re: foto s maken in dicotheek wazige foto's en bewegende bee

Berichtdoor Patrick » zo dec 16 2012 11:51 pm

Waar jullie op stuiten is het probleem van te lange sluitertijden. De belichting van je sensor is, net als vroeger met filmpjes, afhankelijk van 3 factoren:

  1. Diafragma: hoe groot is de opening die je gebruikt
  2. Sluitertijd: hoe lang belicht je
  3. ISO waarde: hoe gevoelig is de sensor/film

Jullie moeten ervoor zorgen dat factor 2 snel genoeg blijft voor de bewegende onderwerpen. Dat kan je dus doen door een bijbehorende combinatie van 1 en 3 in te stellen.

Optie 3 verhogen betekent meer ruis. Niet fijn, maar je ontkomt er vaak niet aan.

Optie 1 verandert hoeveel op de foto scherp is. Hoe lager de f-waarde, hoe groter de opening. En hoe minder scherptediepte je hebt. Wat overigens vaak juist mooi is!

In het begin zou ik de S stand van de camera kiezen als die erop zit. Stel dan iets van 1/200 seconde in en laat de camera dan de andere waarden uitrekenen.

De sport-stand kan ook, maar dan laat je de camera de keuzen maken. Je leert meer van de S stand omdat het je dwingt zelf na te denken.

Tip: pak een boek over fotografie. Dat mag best een ouder boek zijn; dit principe is nooit veranderd, en werkte bij analoge camera's net zo als nu bij digitale. :idea:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: foto s maken in dicotheek wazige foto's en bewegende bee

Berichtdoor MauritsD » zo dec 16 2012 11:52 pm

Ik denk dat je met de V1 een pracht-camera heb gekocht waarmee je mooiere foto's in een discotheek moet kunnen maken dan met een compact-camera.
Om die kwaliteit er uit te halen zul je je echter wel zelf moeten gaan verdiepen in de basis van de fotografie zoals belichting en de wisselwerking tussen sluitertijd, diafragma en iso.
Zonder die kennis kan een compactcamera misschien wel makkelijker mooiere foto's maken omdat die minder instelmogelijkheden biedt die 'verkeerd' kunnen staan.

Zeker in een disco met continu veranderende lichtomstandigheden kan ik me goed voorstellen dat helemaal handmatig de belichting instellen veel betere resultaten geeft als een automaat die telkens op het verkeerde been wordt gezet, mits je handmatig wel de juiste instellingen gebruikt.

Dus oefen eens rustig thuis bijvoorbeeld 's-avonds met minder licht en experimenteer met sluitertijd (tot wanneer is het nog scherp of bewogen), diafragma (scherp over grotere of kleinere afstand) en iso (meer of minder ruis). Deze instellingen 'bijten' elkaar allemaal en de ene wat beter, betekend de ander wat minder en zo zoek je zelf een compromis voor een bepaalde foto.
Met de flitser erbij heb je nog een extra parameter om mee te spelen (flitssterkte) die weer afhankelijk is van diafragma en iso, maar weer niet van sluitertijd.

Dit soort dingen zul je je een beetje in moeten gaan verdiepen als je onder lastige omstandigheden een (veel) beter resultaat wilt bereiken als met een compact op de automaat-stand.

en voor vragen.... is dit forum de ideale plek :D

edit: zie net een soortgelijk verhaal van Patrick :)
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: foto s maken in dicotheek wazige foto's en bewegende bee

Berichtdoor MauritsD » ma dec 17 2012 12:00 am

Even googlen levert een heleboel interessante pagina's op.
Drie voorbeelden om mee te beginnen:

http://www.prosults.nl/index.php/kennisbank/fotografie-a-z/120-belichtingsdriehoek.html (kun je zelf ook spelen met de parameters)
http://wiskerke.home.xs4all.nl/artikelen/basis1.htm
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: foto s maken in dicotheek wazige foto's en bewegende bee

Berichtdoor Patrick » ma dec 17 2012 12:05 am

Goede toevoeging Amateurt! Die eerste pagina heeft een leuk ding met schuifjes waar je de diverse effecten kan zien. Leuk gedaan!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast