QUIZ 5

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

QUIZ 5

Berichtdoor Amadeus Gould » vr dec 09 2005 9:23 pm

Dag Nikonvrienden,

Quiz voor de doorgewinterde Nikonfan (wel toepasselijk in dit jaargetijde). Prijs is weer geen materieel iets maar eeuwigdurende roem op dit forum.

VRAAG: Wie schreef het onderstaande boek, wanneer kwam het uit en waarom is het nu zo bijzonder....

Afbeelding


AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor nikon-nl » vr dec 09 2005 11:02 pm

AG, in 1956 (toen was jij er nog niet - ik wel!) kon je voor $ 1,95 dit boekje kopen bij Greenberg Publisher in 201 East 57th Street, New York. Kenneth S. Tydings schreef deze 'guide' in de hoop dat je na lezing in staat was om 'a good picture with my Nikon' te nemen. Het is een prima boekwerkje over het gebruik van de Nikon Rangefinders (lees: meetzoekerscamera's), maar ik prefereer de derde editie van Herbert Keppler's 'The Nikon Way' uit 1982.
Tydings' boek is het eerste boek (in het Engels) over Nikon met op de voorplaat een molen, die lijkt op een molen ergens in Nederland. Die molen staat echter ergens in Amerika. De volgende quiz is dus: Vertel mij waar en ik bied een potje eeuwige roem (naam van een Belgisch bier)!
Goed weekend,
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » za dec 10 2005 11:11 am

Dag Nikon-nl,

Afbeelding

Helemaal correct. Jaar was 1955/56 en het was inderdaad het eerste boekje over Nikon in het Westen. Je hebt nu eeuwige roem op het Nikon Club Nederland Forum.

Het antwoord op waar staat de molen ...dat is moeilijk voor mij. Goed gokken dan maar Golden Gate park San Francisco.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Daar bij die molen?

Berichtdoor nikon-nl » zo dec 11 2005 9:20 am

Dank AG voor de eeuwige roem. Dat ontbrak nog in mijn prijzenkast :D
De molen is niet "De Zwaan", die door Nederlandse emigranten in 1964 naar het pretpark op Windmill Island in de City of Holland, Michigan vanuit Nederland is overgebracht. Het is wel hetzelfde type graanmolen. Het is ook niet de molen die de Saint Nicholas Society of the City of New York (een verwaand clubje van nazaten van Europese emigranten van vóór 1786) uit Uitgeest heeft overgebracht. Dus nog effe verder zoeken.
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

molen

Berichtdoor cefosa » zo dec 11 2005 12:18 pm

Hallo nikonfans,

Het is leuk om de reakties te lezen over de molen en de herkomst.
vooral ook omdat er veel misverstand is over de herkomst van de bewuste boekomslag. De waarheid is dat een oom van mij uit de states samen met een vriend in kinderdijk de molen op nummer 12, de toenmalige molen "de Platvink" dat is de derde van rechts fotografeerde vanuit zijn Fokker jachttoestel in 1939 tijdens een oefenvlucht waarmee deze mannen nog veel last hebben gehad met hun toenmalige commandant, die in mei 1940 als een der eerste is gesneuveld op de Grebbeberg in Rhenen. Deze "molenfoto" is na den oorlog, die duurde van 1939(inval in Polen!) tot 1945(nederlaag van Japan) meegenomen door mijn oom naar de USA. Daar is de foto later in handen gekomen van de auteur, die hem heeft bewerkt voor de cover van zijn boek, zonder enige vergoeding.
Voorzover mijn bijdrage, doe er uw voordeel mee. groetjes, Cees
cefosa



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » ma dec 19 2005 11:46 am

Zo zie je maar weer, ook foto's in/op Nikonboeken zijn lang niet altijd gemaakt met Nikon....
Zou je natuurlijk door kunnen gaan met de vraag: Met wat voor camera en/of film is deze foto destijds gemaakt?

Overigens, geweldig dat na zoveel jaar dit soort informatie nog beschikbaar is. :lol:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten