Wishlist

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

wish list

Berichtdoor Hans Braakhuis » za feb 11 2006 9:57 am

In de wish list zijn alleen objectieven opgevoerd die al bestaan (meestal gemaakt door Cosina, al staat dat merk niet op de vatting) Vandaar dat er geen 12 mm f2,8 op staat. Ik hoop met je dat Nikon deze site ook regelmatig raadpleegt, zodat er mischien wel zo'n objectief komt.

Er is wel een een oplossing voor de kleine zoeker voor ouderen: de DK-21M. Ik heb het zelf ook op mijn toestel zitten.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » zo feb 12 2006 11:48 am

Het verschil tussen het bestaande 14mm f/2.8 objectief in combinatie met mijn 17-55mm f/2.8 DX is te klein.


Als je het mij vraagt is het verschil tussen een 14mm en een 17-55mm juist enorm. De 14mm vertekent vrijwel niet, zeker niet op DX formaat, terwijl de 17-55mm op 17mm al een grove vertekening laat zien. Je zou al beter uit zijn met een 17-35mm/f2.8 AFS i.p.v de 17-55mm.

En Hans, ik hoor natuurlijk ook al die geruchten dat Cosina lenzen voor Nikon zou maken. Is hier bewijs voor? Wie heeft dit gerucht ooit de wereld in geholpen? :lol:

zou me overigens niets verbazen als Bigma die 17-55mm DX zou maken...
vanson



Onderwerp:

geruchten

Berichtdoor roel » zo feb 12 2006 12:24 pm

Zo hoor je wel meer geruchten. Ook dat de nieuwe Nikkor 18-200 mm. door Tamron wordt gemaakt. Zou best kunnen en maakt eigenlijk niks uit. Zolang de productie eisen gehanteerd worden en daar vertrouw ik wel op. Zo zijn er natuurlijk veel meer markten waar productiecapaciteit gedeeld wordt (ultiem voorbeeld is de automobielindustrie).
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor janwerner » zo feb 12 2006 1:32 pm

vanson schreef:
Het verschil tussen het bestaande 14mm f/2.8 objectief in combinatie met mijn 17-55mm f/2.8 DX is te klein.


Als je het mij vraagt is het verschil tussen een 14mm en een 17-55mm juist enorm. De 14mm vertekent vrijwel niet, zeker niet op DX formaat, terwijl de 17-55mm op 17mm al een grove vertekening laat zien. Je zou al beter uit zijn met een 17-35mm/f2.8 AFS i.p.v de 17-55mm.

En Hans, ik hoor natuurlijk ook al die geruchten dat Cosina lenzen voor Nikon zou maken. Is hier bewijs voor? Wie heeft dit gerucht ooit de wereld in geholpen? :lol:

zou me overigens niets verbazen als Bigma die 17-55mm DX zou maken...

Ik heb de 14mm een paar dagen uitgeprobeerd op een digitale camera en mij viel op dat dit objectief behoorlijk zacht was aan de randen, in tegenstelling wat ik verwachtte. Misschien was het exemplarisch, maar ik ben niet in de gelegenheid verschillende 14mm objectieven uit te proberen. Nee de 17-35 heeft voor net iets te weinig zoombereik als 'looplens'. De vertekening is voor mij geen probleem en makkelijk te verhelpen in Photoshop. Daarbij geloof ik niet dat iemand het verschil ziet op tussen foto's van een 17-35 & een 17-55. Ik ben een pragmaticus en vind de inzetbaarheid van een 17-55 belangrijker dan de 'mogelijke' iets betere kwaliteit van de 17-35.
Laatst gewijzigd door janwerner op zo nov 19 2006 9:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
janwerner



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » zo feb 12 2006 5:04 pm

Dag Forumvrienden, Nikonvrienden,

Bjørn Rørslett gebruikt de 17-55 DX lens als een brood en boter lens:
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_ ... #AFS17-55G

Zoveel fotografen zoveel meningen.

Tevens is op die website te lezen dat de 14 mm 2.8 het gewoon niet lekker doet op een digitale camera (lens - sensor effect) en wel op film:
http://www.naturfotograf.com/index2_nPC.html

Voor een goede foto hoef ik niet te weten met welke camera die is gemaakt.
Om zelf te fotograferen, moet de camera mij wel boeien :-)

AG
Amadeus Gould




Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten