Van kleurnegatief naar JPG

Onderwerp:

Van kleurnegatief naar JPG

Berichtdoor Tjeerd88 » di dec 30 2014 1:48 pm

Beste mensen,

Ik heb een paar kleurfoto's waarvan ik de analoge kleurnegatieven wil omzetten naar een RAW- of JPG-bestand.
Omdat het maar om enkele negatieven gaat, wil ik er geen apparatuur voor aanschaffen.

Heeft iemand een suggestie hoe ik die omzetting kan laten doen? Wegbrengen naar een fotowinkel? Of kan ik de negatieven zelf scannen met mijn printer (met scanfunctie) en via een of ander te downloaden softwarepakketje converteren naar RAW of JPG?

vr.groet,
Tjeerd
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser
Tjeerd88

Forumlid
Berichten: 72


Locatie: Tiel

Onderwerp:

Re: Van kleurnegatief naar JPG

Berichtdoor Cyrus » di dec 30 2014 2:22 pm

Voor een goede scan van het negatief zul je een doorlichtscanner moeten hebben. D.w.z. het licht gaat door het negatief heen tijdens het scannen. Papier scan je doorgaans met een reflectiescanner, dan komt het licht van dezelfde kant als de scanner.

Zou kunnen dat de scanner van je printer die heeft: dan zou je uit de klep / het witte aandrukkussen een deel moeten kunnen verwijderen zodat het licht door het negatief heen kan.

Dan nog de software: als je scanner geschikt is voor negatieven, is de standaardsoftware vaak wel geschikt. Alternatief is VueScan maar dat is niet gratis. Aan de andere kant: deze software kost je ook de kop niet...

Door het hele land zijn er binnen onze club genoeg leden die analoog fotograferen en over een goede negatiefscanner beschikken. Wellicht is één van deze leden in jouw buurt bereid om deze negatieven voor je te scannen?
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Van kleurnegatief naar JPG

Berichtdoor iJoost » di dec 30 2014 2:24 pm

Heb je een macro mogelijkheid? Dan gewoon fotograferen. Camera op statief, diffuus verlichte witte achtergrond erachter, negatief ergens inklemmen, klaar. Vooral niet druk maken over de witbalans want die moet je uiteraard in de nabewerking "behoorlijk" corrigeren. ;-)
iJoost



Onderwerp:

Re: Van kleurnegatief naar JPG

Berichtdoor rgv » di dec 30 2014 2:26 pm

Beste Tjeerd, ik heb een prima scanner (Epson V750 pro) kan het zo voor je doen , zeer goede resultaten. Je bent welkom, als het er niet al te veel zijn, in Culemborg dus vlak bij
rgv

Clublid
Berichten: 137


Locatie: Culemborg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Van kleurnegatief naar JPG

Berichtdoor henkk » di dec 30 2014 4:46 pm

Aanvullend op iJoost:
na het fotograferen de rode kleur eruit halen met een wit-punt correctie (op een plek die wit moet zijn) en dan negatief>positief omzetten.
In Photoshop Elements is daar een functie voor meen ik. Ik doe het met CNX2 door het histogram 'op z'n kop' te zetten (puntje links onder naar links boven, puntje rechts boven naar rechts onder slepen).

Succes! Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4973


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten