Selectieve kleur

Onderwerp:

Selectieve kleur

Berichtdoor NikonRose » do mar 17 2016 9:06 pm

Ik heb wat uit geprobeerd met de selectieve kleur functie! Her en der nog wat on enig heden maar ik moet zeggen dat ik ze eigenlijk vrij goed gelukt vind. :) Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
NikonRose

Forumlid
Berichten: 42


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Selectieve kleur

Berichtdoor Tzigane » do mar 17 2016 9:10 pm

Mooi, het is je een beetje gelukt, (niet overal even netjes gedaan) en nu nooit meer doen.

Selectief kleur is zoiets als comic sans gebruiken. Of van die goedkope houten Xenos letters die "LOVE" spellen voor je raam. Kitsch, en best lelijk.

Opbouwend: Kies voor kleur óf zwart-wit en werk daarmee. Niet allebei in 1 foto, dat wordt er zelden (eigenlijk nooit) beter op.
Dat iets kan betekent niet altijd dat het ook een goed idee is.

Sorry voor de harde woorden, niets persoonlijks. Ik juich experimenteren met beeldbewerking toe, maar selectief kleur is een onorigineel en goedkoop trucje, kazig en niemand zal je ermee serieus nemen.

Áls je het dan toch persé wilt doen, doe het dan ook goed, zorg dat de kleur alleen in 1 stuk terugkomt. Nu zitten er overal stukjes kleur tussen waar het niet hoort.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Selectieve kleur

Berichtdoor NikonRose » do mar 17 2016 9:48 pm

Nee klopt het is niet zuiver. Het is ook zeer beginnend en gewoon uit proberen.
Maar het commentaar wat je geeft zal wellicht bewijzen waarom er geen topics over zijn.... niet om je commentaar maar omdat t "niet serieus genomen wordt "

Toch raar want ik moet zeggen dat ik het wel leuk vind....

Toch bedankt voor je comments!
Gebruikersavatar
NikonRose

Forumlid
Berichten: 42


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Selectieve kleur

Berichtdoor Cookie1397 » do mar 17 2016 10:50 pm

Niet echt gelukt, hier en daar stukjes meegenomen die niet meegenomen moeten worden en/of zwart-wit wat gekleurd had moeten zijn.
Dit soort dingen kan je beter met behulp van lagen doen in photoshop.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Selectieve kleur

Berichtdoor henkk » do mar 17 2016 10:54 pm

Ik vind het niet onaardig en laten we nou niet direct een nieuwe deelnemer op het forum afbranden.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4973


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RE: Re: Selectieve kleur

Berichtdoor NikonRose » vr mar 18 2016 12:35 am

Ed Schouten schreef:Niet echt gelukt, hier en daar stukjes meegenomen die niet meegenomen moeten worden en/of zwart-wit wat gekleurd had moeten zijn.
Dit soort dingen kan je beter met behulp van lagen doen in photoshop.

Ik ben niet bekend met photoshop, heb je een suggestie voor een goed programma? Wellicht is dit een leuke foto om mee te leren photoshoppe!
Gebruikersavatar
NikonRose

Forumlid
Berichten: 42


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RE: Re: Selectieve kleur

Berichtdoor NikonRose » vr mar 18 2016 12:36 am

henkk schreef:Ik vind het niet onaardig en laten we nou niet direct een nieuwe deelnemer op het forum afbranden.

Groet, Henk

Bedankt Henk!
Gebruikersavatar
NikonRose

Forumlid
Berichten: 42


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Selectieve kleur

Berichtdoor Hilda » vr mar 18 2016 6:19 am

Tzigane schreef:Mooi, het is je een beetje gelukt, (niet overal even netjes gedaan) en nu nooit meer doen.

Selectief kleur is zoiets als comic sans gebruiken. Of van die goedkope houten Xenos letters die "LOVE" spellen voor je raam. Kitsch, en best lelijk.

Opbouwend: Kies voor kleur óf zwart-wit en werk daarmee. Niet allebei in 1 foto, dat wordt er zelden (eigenlijk nooit) beter op.
Dat iets kan betekent niet altijd dat het ook een goed idee is.

Sorry voor de harde woorden, niets persoonlijks. Ik juich experimenteren met beeldbewerking toe, maar selectief kleur is een onorigineel en goedkoop trucje, kazig en niemand zal je ermee serieus nemen.

Áls je het dan toch persé wilt doen, doe het dan ook goed, zorg dat de kleur alleen in 1 stuk terugkomt. Nu zitten er overal stukjes kleur tussen waar het niet hoort.


Ik vind dit behoorlijk boude uitspraken. En ook nog buitengewoon dwingend en onsympathiek geschreven.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Selectieve kleur

Berichtdoor Tzigane » vr mar 18 2016 10:38 am

Ik verwoord slechts hoe er over het algemeen tegenaan wordt gekeken. Ik kan er ook niet meer van maken. :)
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Selectieve kleur

Berichtdoor Vincent » vr mar 18 2016 10:51 am

Algemeen is per definitie onzinnig, tenzij je je hobby/werk wilt verlagen tot de saaie algemene gemiddelde. Dat iets misschien afgezaagd is betekent niet dat je het gelijk maar helemaal niet moet doen. Dan kunnen we een hoop topics sluiten op dit forum, te beginnen met het HDR topic aub... Volgens mij zijn de selective color New York Taxi, London Bus en Telefooncel en de Parijse Eiffeltoren nog altijd de best verkochte afbeeldingen bij IKEA :wink: Toch wel de winkel van het algemenen gemiddelde.

Selective color kan nog steeds heel goed, mits goed uitgevoerd. Dat is hier inderdaad niet het geval. Zowel technisch in het de-satureren van de omgeving, als in de aandacht van de kijkernaar het gekleurde deel te leiden. De rest van de foto is veel te licht en te contrastloos, de gekleurde delen zijn niet voldoende gesatureerd.
Laatst gewijzigd door Cookie1397 op vr mar 18 2016 12:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Selectieve kleur

Berichtdoor Tzigane » vr mar 18 2016 10:54 am

Precies. Daarom zeg ik: kitsch. ;)
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Selectieve kleur

Berichtdoor mozes » vr mar 18 2016 12:43 pm

Laat je niet ontmoedigen door voorgaande reacties NikonRose.
Werken met selectieve kleuren is een prima leer proces om te leren begrijpen waarom iets niet of juist wel werkt.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Selectieve kleur

Berichtdoor Peter » vr mar 18 2016 10:38 pm

daarom,, en wellicht even door de opmerkingen heen lezen... (dat zouden meer mensen moeten doen)
Wellicht komen die wat 'kort door de bocht' over, maar het zijn goedbedoelde opmerkingen van leden die echt wel weten waar ze over praten.
Ze zullen je graag willen helpen met de leercurve
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7781


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Selectieve kleur

Berichtdoor Reest » vr mar 18 2016 10:53 pm

Dit zouden ook meerdere mensen moeten lezen:

QUOTE
vragen om een gele kaart levert in de regel zelf een gele kaart op. :wink:
Ik sluit je melding
UNQUOTE

Volgens mij een 'Schwalbe' :wink:
Het betrof een melding van mij op het woordgebruik wat door één iemand in dit draadje is gebezigd, wat de topicstarter (en anderen, zoals ikzelf) niet verder helpt.

Een prettig weekend allen
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Selectieve kleur

Berichtdoor ATOR » za mar 19 2016 12:06 am

Dan komen we uit op het dieper gelegen filosofische vraagstuk van dit topic: is hoge kunst beter dan lage kunst? :ugeek: :D

Zelf heb ik al een tijd een beeld in mijn hoofd wat zooo fout en kitsch is. Helaas is de enige manier om een beeld uit mijn hoofd te krijgen door het te maken. Dat ga ik dus doen maar dan wel heel stiekem en zodat niemand het ziet :shh:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Bloemen en planten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten