bewerking van een zonsopgang

Onderwerp:

bewerking van een zonsopgang

Berichtdoor Jahoe » wo jan 22 2014 9:19 pm

Ben aan het oefenen geweest in Lightroom met de onderstaande foto.
Als leidraad heb ik de youtube tutorials van Anthony Morganti gebruikt, wellicht bekend hier.

Ik ben benieuwd wat jullie van de foto an sich vinden (compositie en derg, is het stuk van de brug op de voorgrond storend of juist niet?)
en ook van de bewerking van het RAW bestand.

Exif:
Camera Nikon D5100
Exposure 0.167 sec (1/6)
Aperture f/8.0
Focal Length 21 mm
ISO Speed 100
Exposure Bias 0 EV
Flash No Flash

Lens: 18-105 VR kitlens.
Gemaakt op statief met zelfontspanner en de VR uit zoals het hoort. (goedkoop Hama 63 statief) 's ochtends vroeg om half negen.

Ik heb de volgende dingen gedaan:

- gecropped
- lenscorrecties
- exposure +0.40
- contrast wat verhoogd
- highlights teruggeschroefd
- schaduwen opgetrokken
- whites en black clipping gecorrigeerd
- clarity, vibrance en saturation wat omhoog geschroefd
- tonecurve op medium contrast
- iets verscherpt (van +25 naar +35)

en als laatste voor het eerst een poging gedaan met gradient filter, toegepast op de lucht waar ik exposure, witbalans, contrast en highlights wat heb aangepast

eerste foto is de onbewerkte RAW direct omgezet naar jpg. De tweede is de bewerkte

Om hiervan te leren zou ik graag wat feedback ontvangen van mensen die interesse hebben om hier eens naar te kijken

- Hoe had ik de foto al direct beter kunnen schieten (camera instellingen)
- Wat kan beter in de nabewerking. Heb ik teveel bewerkt of niet (al snap ik dat dat ook persoonlijke smaak is)

Alvast bedankt voor reacties. (graag wel opbouwend zodat ik niet al te grote deuk krijg ;-) )

foto 1 (onbewerkt)
Afbeelding

foto 2 (bewerkt)
Afbeelding
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: bewerking van een zonsopgang

Berichtdoor ATOR » wo jan 22 2014 10:12 pm

Voordat je een foto maakt moet je jezelf afvragen waarom je die foto maakt. Wat is het wat jou zo boeit aan die plek, waarom ben je daar 's ochtends vroeg gaan staan. Wat wil je laten zien, is het de zonsopgang, is het de reflectie van de bomen in het meer, de verlaten ponton, de industriële metalen brug, het contrast van de brug met de natuur?
Voor elke van deze onderwerpen zou je op die plek een totaal andere foto kunnen maken en voor elke van deze onderwerpen zou je de foto weer anders kunnen bewerken.

Jouw foto mist voor mij een duidelijk onderwerp, die onduidelijkheid versterk je nog meer in de nabewerking door alles te benadrukken.


Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: bewerking van een zonsopgang

Berichtdoor Jahoe » wo jan 22 2014 10:58 pm

Bedankt voor je reactie! Kan ik zeker wat mee.

Ik was daar in het kader van een fotografie workshop die specifiek gericht was op fotograferen bij het ochtendgloren.

Met het bewerken ben ik nog vooral bezig met verdiepen en ontwikkelen van een workflow. Hierdoor zou het kunnen zijn dat ik wat minder focus heb op het verhaal wat ik met de foto zou willen vertellen. Net als met leren autorijden, als je nog teveel over de handelingen moet nadenken, heb je minder tijd/focus om op de weg te letten.

Het zou kunnen dat ik teveel wil laten zien in 1 foto. Ik heb er denk ik ook niet heel erg lang bij nagedacht. We stonden met een groep op de brug plaatjes te schieten en ik heb ook vooral het licht van de zonsopgang willen meepakken in een leuke compositie met het ponton en de spiegeling vond ik ook mooi meegenomen. Ik heb ook vooral geprobeerd om de nog aanwezige mist tussen de bomen te laten zien, voor een wat meer sprookjesachtig effect.
Op deze foto is voor mij de oude spoorbrug van minder belang, daar heb ik wel andere foto's voor gemaakt. Maar door wel iets op de voorgrond te hebben geeft wel wat meer perspectief in een foto. Daarnaast kwam dat ook door de opstelling van het statief


Ik heb nog een paar andere met een iets andere compositie, en als ik daar nu naar kijk zijn die misschien wel mooier bedenk ik me nu. Een is de brug minder aanwezig en op de ander heeft deze een mooi weglopende lijn, maar dat is misschien toch ook weer teveel afleiden van de andere onderwerpen op de foto.

Ik noem deze dan maar even foto 2 en foto 3 (bewerkingen gesynchroniseerd. heb alleen de tone curve ongedaan gemaakt en het gradient filter wat verschoven)

2)
Afbeelding


3)

Afbeelding
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten