Druppelfotografie zonder flitser...

Onderwerp:

Druppelfotografie zonder flitser...

Berichtdoor Mariannnetje » di jan 07 2014 2:33 pm

Vandaag even bezig geweest met druppelfotografie. Helaas heb ik geen externe flitser, dus maar een beetje op z´n jan boeren fluitjes geoefend :mrgreen: Nu heb ik wel een aantal druppels gevangen, maar ben nog niet enthousiast over de kwaliteit. Maar is druppelfotografie überhaupt mogelijk zonder externe flitser? Owja ik heb nu de tamron 17-50mm 2.8 gebruikt.
Mariannnetje



Onderwerp:

Re: Druppelfotografie zonder flitser...

Berichtdoor DannySan » di jan 07 2014 2:36 pm

Ik ben wel benieuwd naar een foto van je resultaat eigenlijk; en ik ben niet zeker of je de druppel überhaupt kunt 'bevriezen' zonder flits... ik dénk het niet.
(maar heb er geen ervaring mee).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3863


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Druppelfotografie zonder flitser...

Berichtdoor bart78 » di jan 07 2014 2:40 pm

Ik denk dat druppelfotografie ook prima mogelijk is met continu licht. Daarbij is een korte sluitertijd belangrijk.

Waar bij flitsers de flits de druppel bevriest, moet je bij continu licht zorgen dat je de druppel met de sluitertijd bevriest. Zou niet weten waarom het niet kan.
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
bart78

Forumlid
Berichten: 290


Locatie: Heemskerk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Druppelfotografie zonder flitser...

Berichtdoor Mariannnetje » di jan 07 2014 2:44 pm

Dan zou je er inderdaad een lamp of iets dergelijks bij moeten zetten, maar wat produceert dezelfde hoeveelheid licht als een flitser?
Mariannnetje



Onderwerp:

Re: Druppelfotografie zonder flitser...

Berichtdoor ReneG » di jan 07 2014 2:47 pm

Het kan wel maar het is een stuk lastiger qua timing. Ten eerste moet je moet voldoende (lees: veel) licht hebben en/of een hoge ISO, want je sluitertijd moet veel sneller zijn. Verder zul je minder (snel) een treffer hebben zonder flitser, want het moment van afdrukken wordt een beetje een gok. Met een flitser is het wat dat betreft makkelijker, kwestie van even oefenen en gevoel krijgen voor de timing van de druppels.

Ik doe druppelfotografie meestal in een nagenoeg donkere ruimte met externe flitsers (met de CLS-commander). Verder gebruik ik een plastic zak gevuld met water. Die hang ik op en met een hele dunne naald prik ik er een heel klein gaatje in. Als je dat goed doet krijg je een trage, maar vrij continue stroom van druppels. Je hebt ook nog drips die je af kunt stellen maar die heb ik zelf niet en die kosten wat geld.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5054


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Druppelfotografie zonder flitser...

Berichtdoor JvdKooij » di jan 07 2014 2:58 pm

Mariannnetje schreef:Dan zou je er inderdaad een lamp of iets dergelijks bij moeten zetten, maar wat produceert dezelfde hoeveelheid licht als een flitser?


Bij mijn ministudio zitten een tweetal halogeenspotjes.
Ik denk dat een bouwlamp wat overdone is :-D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Druppelfotografie zonder flitser...

Berichtdoor bart78 » di jan 07 2014 3:16 pm

Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
bart78

Forumlid
Berichten: 290


Locatie: Heemskerk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Druppelfotografie zonder flitser...

Berichtdoor Mariannnetje » di jan 07 2014 5:09 pm

Ik ben wel benieuwd naar een foto van je resultaat eigenlijk; en ik ben niet zeker of je de druppel überhaupt kunt 'bevriezen' zonder flits... ik dénk het niet.
(maar heb er geen ervaring mee).


Ik zal wel even wat in een draadje zetten. Het is me helaas niet gelukt om zonder flitser een druppel er fatsoenlijk op te krijgen. Ook al moet het niet ik heb toch enkele keren de interne flitser gebruikt, dan ziet het er toch iets beter uit:)
Mariannnetje



Onderwerp:

Re: Druppelfotografie zonder flitser...

Berichtdoor Jumpjiving » di jan 07 2014 5:12 pm

Een externe flitser hoort bij elke serieuze fotouitrusting
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten