Scene...

Onderwerp:

Scene...

Berichtdoor ruilof » zo dec 29 2013 12:05 pm

....maar niet in scene gezet. Kleinkinderen zijn bezig met de kerstvakantietraditie: puzzelen.

Afbeelding

112mm, 1/80, F/2.8, ISO 800, EV -1.0
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog
Gebruikersavatar
ruilof

Forumlid
Berichten: 198


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scene...

Berichtdoor Léon Obers » zo dec 29 2013 1:19 pm

Foto bij beoordelingen?
Wat vind je er zelf van, als je de persoonlijke gevoelens voor je kleinkinderen opzij zet en alleen puur naar "een foto met twee kinderen" kijkt?

Met hoofdzakelijk zicht op de bovenkant van de hoofden op de haren (met name van het meisje) lijkt me de camerapositie en het moment in de houding die de kinderen hebben aangenomen slecht gekozen om de puzzelbezigheid leuk en pakkend in beeld te zetten. Verder is de foto wel erg donker met een verkeerde witbalans (zie de blauwe tint in het papier en de verder koele uitstraling van grijze trui en huidtinten).

Bij een dergelijk tafereel zou je mogelijk beter de bezigheid wel wat meer in scene hebben kunnen zetten, of in ieder geval beter kunnen sturen zodat je minder van bovenaf op die hoofden kijkt, door in ieder geval zelf een veel lager standpunt in te nemen. Omdat vanuit een laag standpunt vanuit dezelfde positie het scherm van de Apple notebook meer storend omhoog vóór het meisje zou komen, zou je zelf veel meer rechts van de tafel kunnen zitten met meer kijk op de zijkant van de kinderen. Heb je bovendien een meer interessante houding van de kinderen als compositie in het beeld. Het meisje staat wat meer naar voren, de jongen zit wat naar achteren. Dus ze zitten mekaar niet in de weg.
Positie nog meer vanaf de zijkant zie je de de handen van het meisje op het toetsenbord. Is ook gelijk visueel duidelijk wat ze aan het doen is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scene...

Berichtdoor Marten » zo dec 29 2013 2:06 pm

Het histogram geeft aan dat er nog veel ruimte op "rechts" is. Waarom die EV van -1 ?
1/80 sec op 112 mm is met de D800 een risico op bewegingsonscherpte (uitgaande van geen statief en geen VR )
Maarja, als beroepsfotograaf is dat natuurlijk allemaal bekende koek voor je.....
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scene...

Berichtdoor ruilof » zo dec 29 2013 7:10 pm

@ Leon Obers: Dat ik de foto plaats uit sentimentele overwegingen is een niet hard te maken vooronderstelling.
De foto spreekt je aan of niet. Het verhaal dat ik erin heb gezien, zie jij kennelijk niet. De foto kun je niet zien als kunst, maar als het ware als een 'still'.

Technisch: Ik hou niet van rechts in het histogram belichte foto's. Dat komt zelden overeen met de werkelijkheid. De ruimte waar deze kinderen bezig waren, was vrij donker. Als ik dan rechts in het histogram ga zitten maak ik er een hel verlichte kamer van. Dat was niet mijn bedoeling. Vandaar de -1.
1/80 met een VR II- lens is zoals je ziet geen probleem.
De witbalans is zoals hij is. Bij een dubbele lichtbron is het kiezen: of het lamplicht wordt al te geen, of het buitenlicht wordt blauwig. Ik heb voor het laatste gekozen.

Voor het verdere dank voor jullie reacties
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog
Gebruikersavatar
ruilof

Forumlid
Berichten: 198


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scene...

Berichtdoor Reest » zo dec 29 2013 7:38 pm

Ik ben het eens met de opmerkingen van Leon
Zijn 'puntjes/argumenten' w.o. witbalans spreken voor zich.
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scene...

Berichtdoor Léon Obers » zo dec 29 2013 8:41 pm

ruilof schreef:@ Leon Obers: Dat ik de foto plaats uit sentimentele overwegingen is een niet hard te maken vooronderstelling.
De foto spreekt je aan of niet. Het verhaal dat ik erin heb gezien, zie jij kennelijk niet. De foto kun je niet zien als kunst, maar als het ware als een 'still'.

Als ik zie waartoe je ook in staat bent met foto's op je website, en wat je nu als argumenten naar voren haalt ben ik eerlijk gezegd nog sterker overtuigd dat je behoorlijk door een roze bril kijkt aangaande je sentimenten. Prima, geeft allemaal niks, je mag je kleinkinderen koesteren als een groot goed en de foto mag persoonlijk voor je een enorm diepere betekenis hebben dan wat dan ook wat anderen helemaal niet begrijpen. Maar probeer niet met woorden je foto wichtiger te maken naar anderen toe voor iets wat fotografisch gezien niet meer is als een "familiekiekje".
Het is alsof je je eigen maatstaven nu in de kast hebt opgeborgen. Vandaar mijn verbazing over het plaatsen van deze foto bij "beoordelingen".
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scene...

Berichtdoor ruilof » zo dec 29 2013 11:51 pm

Stel, ik had niet laten weten dat het mijn kleinkinderen zijn...
Verder is het geen superfoto, zover heb je gelijk, maar het is een scene die in mijn ogen helemaal klopt en dus een verhaal vertelt.
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog
Gebruikersavatar
ruilof

Forumlid
Berichten: 198


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scene...

Berichtdoor Christhaa » ma dec 30 2013 1:32 am

Ik vindt het dus een hele toffe foto's maar misschien gaat mijn fantasie verder in mijn hoofd..
Voor mij lijkt het 2 kinderen van de spykids die een oplossing aan het zoeken zijn..
Ik vindt hem juist tof met die blauwe sweem.. een verkeerd witbalans hoeft naar mijn mening niet gelijk een slechte foto te geven.
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Gebruikersavatar
Christhaa

Forumlid
Berichten: 572


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scene...

Berichtdoor ruilof » ma dec 30 2013 5:43 pm

Dank voor je reactie.
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog
Gebruikersavatar
ruilof

Forumlid
Berichten: 198


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten