Sportfoto's [verzamel]

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor MarcoD750 » vr nov 13 2015 4:25 pm

Dank je Pieter.

Die jongen in het bakkie is meervoudig gehandicapt en dit was de eerste keer dat zijn vader en zijn zoon mee mochten doen aan een normale triathlon.
Alles was speciaal aangepast om zijn zoon alles wat met sport te maken heeft te laten beleven.


Fc Abcoude was leuk om te doen, in het donker en geen van die gasten die normaal konden doen :crazy:

Flitser links en rechts en veel schieten.

Afbeelding
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2233


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Vincent » vr nov 13 2015 4:38 pm

Had die laatste al gezien Marco. Inderdaad gave plaat. Netjes gedaan.

Misschien is een 16:9 crop meer op zijn plaats want de boven en onderkant voegen naar mijn idee niet zo heel veel toe :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor MarcoD750 » vr nov 13 2015 4:44 pm

djunclesam schreef:Had die laatste al gezien Marco. Inderdaad gave plaat. Netjes gedaan.

Misschien is een 16:9 crop meer op zijn plaats want de boven en onderkant voegen naar mijn idee niet zo heel veel toe :wink:


Goed gezien, dit is de afmeting die ze nodig hebben voor in de fotolijst, vandaar deze afmetingen ;-)
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2233


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Juutje » zo nov 15 2015 10:03 pm

Sporthal foto's zijn altijd een ramp om te maken. Nou heb ik 2 badmintonnende zoons en hoeveel foto's ik hier al geknipt heb. Sinds kort heb ik 50mm 1.8 en vanmiddag heb ik deze in de hal gebruikt.
Iso 2000 f1.8 1/1250
Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Juutje

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Veendam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » zo nov 15 2015 10:31 pm

Bij foto 1 lijkt de sluitertijd te laag en de focus net niet goed want de voeten zijn scherper dan de rest van het lichaam. Bij foto 2 lijkt bovendien de focus verder naar voren te liggen, want de gele lijn is scherper dan de rest. Heb je al eens geprobeerd de ISO op te schroeven om een kortere sluitertijd en kleiner diafragma voor grotere scherptediepte te krijgen? Hoe wordt de focus aangestuurd? Door een motor in het objectief of via de motor in de camera? Dat laatste werkte bij mijn fotografie op de ijsbaan veel te traag.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2789


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Juutje » zo nov 15 2015 10:51 pm

Iso 2000 d/f 1.8 1/1250 en motor in objectief heb een nikon d5200 volgende week weer een poging

Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Juutje

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Veendam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » zo nov 15 2015 11:04 pm

Succes. Mij lukt het ook vaak niet naar wens.

Hieronder bijvoorbeeld, geen fraaie opnames, maar wel op een bijzonder moment genomen.

Net geen valpartij. Gisteren tijdens een tussensprint in de Jan van der Hoorn Marathon in Haarlem.

Let op de oranje man rechtsboven, de 5e van voren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2789


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Juutje » zo nov 15 2015 11:21 pm

Zijn wel mooi hoor, neem je tips zeker mee ga het volgende week weer proberen :) bedankt :)

Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Juutje

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Veendam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » zo nov 15 2015 11:40 pm

Gisteren een tip gekregen over ISO. Ik moet er nog steeds aan wennen. Dat het niets uitmaakt hoeveel missers je al experimenterend maakt, zoals in de analoge tijd. Alles wat je verkloot, kun je weggooien en levert waardevolle ervaring op voor betere foto's. Nooit gedacht dat de ISO tot 12800 zou gaan opschroeven. Gisteren soms wel met succes.
Hieronder een fotoverhaaltje met als begin nog twee toevalstreffers.

Let op de 2e man van voren.
Dit is zo zwaar man, mijn tong valt er van uit mijn mond.

Afbeelding

Duhhhh. Denk jij dat je de enige bent die afziet?

Afbeelding

Jaaaahhhhh. Gered! Zo nu eerst mijn Bavaria

Afbeelding
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2789


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Juutje » ma nov 16 2015 6:50 am

Zo'n hoge iso krijg je dan niet ontzettend veel ruis in de sporthal met fijne :? tl verlichting ik wel.

Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Juutje

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Veendam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Juutje » ma nov 16 2015 7:23 am

Afbeelding
Let niet op roze gevaar erachter :) heb hier de shuttle wel scherp
En bij andere zoon net niet.
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Juutje

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Veendam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » ma nov 16 2015 7:27 am

Die foto met de schaatser die de tong uit de mond had, is gemaakt met 11400 ISO. Probeer je niet af te vragen of er ruis ontstaat. Begin de ISO stap voor stap op te schroeven en oordeel zelf waar het kantelpunt voor jou ligt, dan hoef je er niet meer over na te denken. Niet geschoten is voor jagers en fotografen altijd mis. Er is hier overigens eens een draadje geweest over problemen met TL tijdens een judo- of karatewedstrijd. Het draadje besprak de flikkering door frequentie van het lichtnet.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2789


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Juutje » ma nov 16 2015 7:47 am

Dank je wel voor de tips jou foto's zijn haarscherp erg mooi met zo'n hoge iso, ga het zeker proberen :)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Juutje

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Veendam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Vincent » ma nov 16 2015 9:55 am

MarcoD750 schreef:Goed gezien, dit is de afmeting die ze nodig hebben voor in de fotolijst, vandaar deze afmetingen ;-)


Duidelijk. Maar je kunt natuurlijk altijd op een ander formaat afleveren dan je in je portfolio toont :wink: Lege ruimte in een foto wordt trouwens vaak gewaardeerd door bladen en kranten omdat ze dan koppen en/of inleidende tekst dan op de foto kwijt kunnen. Geen slechte gewoonte dus om dergelijke foto's altijd iets ruimer te schieten (of een krappe voor resolutie en een ruimere voor media doeleinden)

Juutje schreef:Zo'n hoge iso krijg je dan niet ontzettend veel ruis in de sporthal met fijne :? tl verlichting ik wel.


In de ene reactie 'klaag' je over te weinig licht en in de andere reactie 'klaag' je over teveel ruis :wink: Dat is nu juist het eeuwige probleem van sportfotografie onder moeilijk licht. Je diafragma staat al vol open, je sluitertijd kan niet lager vanwege bewegingsonscherpte DUS moet je ISO omhoog om goed belichte beelden te krijgen. En dat gaat altijd ten koste van ruis. Onderbelichten en achteraf corrigeren is jezelf voor de gek houden en geeft zelfs minimaal zoveel, maar met de meeste sensoren zelfs meer ruis dan gelijk op goed belichten op hogere ISO.

Hoe storend die ruis is hangt af van een aantal factoren waarbij de gebruikte body uiteraard een vrij grote factor speelt, maar ook de mate van scherpte en de kwaliteit van de nabewerking, de grote van het onderwerp in je foto (en dus tov de ruis), het eventuele croppen, etc.

Plaatje van mij van dezelfde avond als Nikkormaat op ISO 12800 met de D3s:

Afbeelding

Uiteraard kun je met een D3s een stuk hoger in je ISO dan bijvoorbeeld met een D5200. Maar de foto is ragscherp, dus valt de ruis tov de scherpte al veel minder op. Het onderwerp is bijna beeldvullend en dus heel groot tov de ruis waardoor er weinig details verloren in het gezicht door de ruispixels. In de onscherpe delen kan ik vervolgens extra ruisreductie toevoegen, dit gaat wel ten koste van scherpte maar die is daar toch al niet aanwezig dus daar heb je geen last van.

Dat is dus nóg een reden waarom sportfotografen graag met grote lenzen werken. De perceptie van de ruis is een een stuk lager bij ongecropt beeldvullend materiaal :wink:
Laatst gewijzigd door Vincent op ma nov 16 2015 11:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Juutje » ma nov 16 2015 10:17 am

Dank je voor de uitleg :)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Juutje

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Veendam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten