Kerken [verzamel]
Onderwerp:
Kerken [verzamel]
Ben gek op kerken, waar ik ook ben loop , als het kan altijd even binnen. Dus er maar een topic voor maken. Zowel in als buiten de kerk mag! Hier wat voorbeelden! Graag met vermelding van waar genomen!
1. Cathedral Santiago de Compostella
2. ergens in Santiago de Compostella
3. Mosteiro Dos Jerónimos -Lissabon
4. Mosteiro dos Jerónimos - Belém - Lissabon
5. Carmo Convent and Cathedral - Lissabon verwoest door een aardbeving in 1755
6. Fatima - Portugal
7. Mosteiro Dos Jerónimos Belem Portugal
8. Old Cathedral - Salamanca Spanje
9. Bom Jesus do Monte - Portugal
1. Cathedral Santiago de Compostella
2. ergens in Santiago de Compostella
3. Mosteiro Dos Jerónimos -Lissabon
4. Mosteiro dos Jerónimos - Belém - Lissabon
5. Carmo Convent and Cathedral - Lissabon verwoest door een aardbeving in 1755
6. Fatima - Portugal
7. Mosteiro Dos Jerónimos Belem Portugal
8. Old Cathedral - Salamanca Spanje
9. Bom Jesus do Monte - Portugal
Onderwerp:
Re: Kerken (verzamel)
- M.Oorthuis
- Berichten: 3996
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Onderwerp:
Re: Kerken (verzamel)
@Vulture, mooie platen, maar nr 2 ! GEWELDIG dat licht !
Gokje, de 10-24 gebruikt
Gokje, de 10-24 gebruikt
Onderwerp:
Re: Kerken (verzamel)
Hey Vulture,
je hebt een mooie reeks gepost zeg , schitterend.
groeten jos
je hebt een mooie reeks gepost zeg , schitterend.
groeten jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven
Onderwerp:
Re: Kerken (verzamel)
Fraaie aftrap Vulture!
Gemaakt in Marmoutier (Fr.) naam ben ik helaas kwijt.
1.
2.
3.
Gemaakt in Marmoutier (Fr.) naam ben ik helaas kwijt.
1.
2.
3.
Groeten Marcel
Onderwerp:
Re: Kerken (verzamel)
Mooie platen. Kerken sla ik ook nooit over.
Van mij een foto die al in het Z/W-draadje staat, maar natuurlijk ook hier thuishoort: de Sint-Jan in Den Bosch.
Van mij een foto die al in het Z/W-draadje staat, maar natuurlijk ook hier thuishoort: de Sint-Jan in Den Bosch.
Onderwerp:
Re: Kerken (verzamel)
Onderwerp:
Re: Kerken (verzamel)
Tweede van Vulture (het hemelse licht !) en derde van M. Oorthuis (tegels / symmetrie) favoriet !
Vreemd dat hier zo weinig wordt gepost.
Noorse minikerkjes:
Ergens boven Alta
Vesteralen
Balestrand
Vreemd dat hier zo weinig wordt gepost.
Noorse minikerkjes:
Ergens boven Alta
Vesteralen
Balestrand
Onderwerp:
Re: Kerken (verzamel)
Net als die hierboven van Frankie maakt de omgeving ook hier de kerk...
1.
2. Deze moet ik nog maar eens wat verscherpen...
1.
2. Deze moet ik nog maar eens wat verscherpen...
Onderwerp:
Re: Kerken (verzamel)
Church of the Holy Sepulchre - Jeruzalem
Achtergrond informatie:
The Church of the Holy Sepulchre, of de Heilige Grafkerk of Kerk van de Wederopstanding, is gebouwd over de heuvel Golgotha, de heuvel waarop Jezus werd gekruisigd. Golgotha is het Aramese woord voor schedelplaats. Het Hebreeuwse woord gulgôlet betekent 'schedel'. Golgotha wordt ook wel 'Calvarië' of 'Calvarieberg' genoemd. Via een glazen gedeelte in de vloer van de kerk is de rots van Golgotha nog steeds zichtbaar.
The Church of the Holy Sepulchre zou tevens de plaats bevatten waar Jezus werd begraven, vandaar ook de naam: Heilige Grafkerk. Deze plaats zou sinds de 4e eeuw al een belangrijk pelgrimsoord zijn geweest en er zouden meerdere kerken hebben gestaan, die tijdens oorlogen en branden echter telkens waren vernietigd. Toen de kruisridders Jeruzalem veroverden op 15 juli 1099, troffen zij op de locatie van de huidige Church of the Holy Sepulchre slechts enkele kleine kapellen aan die, onder de strenge voorwaarden die waren opgelegd door het Kalifaat, waren opgericht in opdracht van Constantine IX Monomachos, de voormalig keizer van het Byzantijnse rijk. Na de verovering van Jeruzalem vond de leider van de kruisvaarders, Godfried van Bouillon, voormalig hertog van Neder-Lotharingen, het niet gepast zichzelf de titel van koning aan te meten in de stad waarin Jezus een doornenkroon had gedragen, en benoemde hij zichzelf tot Advocatus Sancti Sepulchri, "Protector (or Defender) of the Holy Sepulchre" of "Beschermer (of Verdediger) van het Heilige Graf". Halverwege de 12e eeuw begonnen de kruisvaarders aan de bouw van een kerk met klokkentoren, die de diverse kleine kapellen verenigde onder één dak. In 1149 werd deze kerk voltooid. Dit is de kerk die, hoewel hij inmiddels een aantal malen is gerenoveerd en delen van de kerk zijn herbouwd, ook vandaag de dag nog in gebruik is.
In de 19e eeuw ontstonden er twijfels over de locatie van de kerk en vroeg men zich af of de kerk zich werkelijk op de plaats van de kruisiging bevond. Deze kruisiging zou volgens het Nieuwe Testament namelijk buiten de stadsmuren van Jeruzalem zijn voltrokken en de kerk bevond zich binnen de muren. Dit was voor de Britse generaal Gordon een reden om een nieuwe locatie aan te wijzen, waarop Jezus mogelijk zou zijn gekruisigd en begraven. Het graf op de door hem aangewezen locatie wordt het Tuingraf genoemd. Later zou echter blijken dat de locatie van de Heilige Grafkerk zich ten tijde van het leven van Jezus buiten de muren bevond. Jeruzalem is een paar jaar na de kruisiging van Christus namelijk uitgebreid, waardoor de kruisigingsplaats binnen de muren kwam te liggen. Een voormalig stadsarcheloloog in Jeruzalem zei het volgende over de locatie van de Heilige Grafkerk: "We may not be absolutely certain that the site of the Holy Sepulchre Church is the site of Jesus' burial, but we have no other site that can lay a claim nearly as weighty, and we really have no reason to reject the authenticity of the site."
Midden in de kerk bevindt zich het Heilige graf, een graftombe, op de plaats waarvan men vermoedt dat Jezus werd begraven. Op deze tombe is het 14e onderdeel van de kruisweg uitgebeeld (Jezus wordt in het graf gelegd). Vlak voor de ingang zou het lichaam gebalsemd zijn. Deze plaats wordt aangegeven met een grote marmeren steen. Hoewel de kruisweg normaal slechts uit 14 staties bestaat, bevat het Heilige graf ook nog een 15e statie: De Verrijzenis, Jezus verrijst uit de dood, hij leeft.
In het middenschip is een plaats te vinden, waarvan destijds werd aangenomen dat het het middelpunt van de (platte) Aarde was. In de Adamskapel zou vroeger de schedel van Adam gelegen hebben.
Om het beheer van de kerk is eeuwenlang letterlijk gevochten. Niet alleen tussen Moslims en Christenen, maar ook tussen verschillende Christelijke groeperingen onderling. Zo werd het beheer dan ook steeds op andere families en kloosterordes overgedragen. Vaak na zeer gewelddadige incidenten.
In 1187 veroverde Saladin Jeruzalem en daarmee de Church of the Holy Sepulchre. Nadat hij de Christenen toestemming had gegeven om hun godsdienst te blijven uitoefenen in Jeruzalem, kwam de kerk weer in Christelijke handen. In plaats van het hooghouden van de Christelijke waardigheid, vervielen de diverse Christelijke groeperingen die de kerk in beheer hadden al snel weer in onderlinge ruzies en vechtpartijtjes, waardoor Saladin ook nog eens genoodzaakt was een baby-sit aan te stellen, om de vrede tussen de verschillende groeperingen te bewaren. Hierop wees hij in 1192 de neutrale Islamitische Nuseibeh familie, die in de buurt van The Church of the Holy Sepulchre woonde, aan als beheerder van de sleutel van The Church of The Holy Sepulchre. Met deze sleutel werd de enige toegangsdeur van de kerk, door de Nuseibeh familie, dagelijks op gezette tijden geopend en gesloten. Tot op de dag van vandaag wordt de kerk met deze sleutel dagelijks geopend en gesloten door een lid van de Nuseibeh familie.
In 1840 leidde het feit dat de hele kerk slechts één toegangsdeur had tot desastreuze gevolgen, toen er brand uitbrak in de kerk en een groot aantal pelgrims de dood vond.
In 1852 werd vastgelegd dat verschillende altaren, kapellen en delen van de kerk voortaan beheerd zouden worden door zes verschillende kloosterordes: een Grieks-Orthodoxe, een Armeens-Apostolische (of Gregoriaanse), een Rooms-Katholieke, een Koptisch-Orthodoxe, een Ethiopisch-Orthodoxe en een Syrisch-Orthodoxe orde. De Protestanten waren en zijn hierbij dus niet vertegenwoordigd. Ook werd vastgelegd dat een aantal delen van de kerk (waaronder het Heilige Graf en de hoofdingang) gezamenlijk beheerd zouden worden.
Aangezien de zes ordes het moeilijk eens worden, en elke partij een veto kan uitspreken, wordt er in praktijk dus nooit iets verbouwd. Dit heeft op een aantal plaatsen tot ernstig achterstallig onderhoud geleid. Een marmeren muur bijvoorbeeld, die op instorten staat en in 1947 door de Britten werd gestut, werd sindsdien nooit meer gerestaureerd.
De moeilijkheid van de huidige situatie blijkt onder andere uit een houten ladder op een richel boven de hoofdingang, die daar werd neergezet, voordat in 1852 bepaald werd dat de ingang en de richels onder de ramen daarboven onder gezamenlijk beheer zouden komen te vallen, en die inmiddels al meer dan 150 jaar op deze richel boven de ingang staat. Deze ladder mag onder geen beding verplaatst worden, daar daarmee een handeling zou worden verricht of de aanvang van een activiteit zou kunnen worden gesuggereerd, die mogelijk tegen de wil van een van de ordes in zou kunnen gaan en daarmee inbreuk zou kunnen maken op de afspraken omtrent het gezamenlijk beheer van de hoofdingang.
Op 20 juni 1999 werden de verschillende ordes het er over eens dat er toch maar eens een nieuwe uitgang gecreëerd moest worden in de kerk, gezien de feit dat de huidige situatie met maar één toegangsdeur, toch wel gevaarlijk was gebleken. Er is echter nooit vernomen dat deze uitgang voltooid werd..
Op een hete zomerdag in 2002 verschoof een Koptische monnik, die op het dak was geplaatst om de Koptische aanspraken op Ethiopisch territorium aldaar tot uitdrukking te brengen, zijn stoel een stukje, van de afgesproken plaats naar een plekje in de schaduw. Dit werd door de Ethiopiërs echter opgevat als een vijandige daad, waarop een en ander ontaarde in een vechtpartij tussen verschillende groepen monniken, waarna 11 monniken uiteindelijk konden worden afgevoerd naar het ziekenhuis.
Tijdens een ander incident in 2004, gedurende de Orthodoxe viering van de "Verheffing van het Heilige Kruis", was er een deur naar de Franciscaner kapel open blijven staan. Dit werd door de Orthodoxe ordes opgevat als een teken van respectloosheid, waarop er een vuistgevecht uitbrak. Uiteindelijk werden er een aantal mensen gearresteerd, maar raakte er gelukkig niemand zwaar gewond.
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
Toda,
ALE
Met dank aan Koen Oostrom voor de inleidende tekst
Achtergrond informatie:
The Church of the Holy Sepulchre, of de Heilige Grafkerk of Kerk van de Wederopstanding, is gebouwd over de heuvel Golgotha, de heuvel waarop Jezus werd gekruisigd. Golgotha is het Aramese woord voor schedelplaats. Het Hebreeuwse woord gulgôlet betekent 'schedel'. Golgotha wordt ook wel 'Calvarië' of 'Calvarieberg' genoemd. Via een glazen gedeelte in de vloer van de kerk is de rots van Golgotha nog steeds zichtbaar.
The Church of the Holy Sepulchre zou tevens de plaats bevatten waar Jezus werd begraven, vandaar ook de naam: Heilige Grafkerk. Deze plaats zou sinds de 4e eeuw al een belangrijk pelgrimsoord zijn geweest en er zouden meerdere kerken hebben gestaan, die tijdens oorlogen en branden echter telkens waren vernietigd. Toen de kruisridders Jeruzalem veroverden op 15 juli 1099, troffen zij op de locatie van de huidige Church of the Holy Sepulchre slechts enkele kleine kapellen aan die, onder de strenge voorwaarden die waren opgelegd door het Kalifaat, waren opgericht in opdracht van Constantine IX Monomachos, de voormalig keizer van het Byzantijnse rijk. Na de verovering van Jeruzalem vond de leider van de kruisvaarders, Godfried van Bouillon, voormalig hertog van Neder-Lotharingen, het niet gepast zichzelf de titel van koning aan te meten in de stad waarin Jezus een doornenkroon had gedragen, en benoemde hij zichzelf tot Advocatus Sancti Sepulchri, "Protector (or Defender) of the Holy Sepulchre" of "Beschermer (of Verdediger) van het Heilige Graf". Halverwege de 12e eeuw begonnen de kruisvaarders aan de bouw van een kerk met klokkentoren, die de diverse kleine kapellen verenigde onder één dak. In 1149 werd deze kerk voltooid. Dit is de kerk die, hoewel hij inmiddels een aantal malen is gerenoveerd en delen van de kerk zijn herbouwd, ook vandaag de dag nog in gebruik is.
In de 19e eeuw ontstonden er twijfels over de locatie van de kerk en vroeg men zich af of de kerk zich werkelijk op de plaats van de kruisiging bevond. Deze kruisiging zou volgens het Nieuwe Testament namelijk buiten de stadsmuren van Jeruzalem zijn voltrokken en de kerk bevond zich binnen de muren. Dit was voor de Britse generaal Gordon een reden om een nieuwe locatie aan te wijzen, waarop Jezus mogelijk zou zijn gekruisigd en begraven. Het graf op de door hem aangewezen locatie wordt het Tuingraf genoemd. Later zou echter blijken dat de locatie van de Heilige Grafkerk zich ten tijde van het leven van Jezus buiten de muren bevond. Jeruzalem is een paar jaar na de kruisiging van Christus namelijk uitgebreid, waardoor de kruisigingsplaats binnen de muren kwam te liggen. Een voormalig stadsarcheloloog in Jeruzalem zei het volgende over de locatie van de Heilige Grafkerk: "We may not be absolutely certain that the site of the Holy Sepulchre Church is the site of Jesus' burial, but we have no other site that can lay a claim nearly as weighty, and we really have no reason to reject the authenticity of the site."
Midden in de kerk bevindt zich het Heilige graf, een graftombe, op de plaats waarvan men vermoedt dat Jezus werd begraven. Op deze tombe is het 14e onderdeel van de kruisweg uitgebeeld (Jezus wordt in het graf gelegd). Vlak voor de ingang zou het lichaam gebalsemd zijn. Deze plaats wordt aangegeven met een grote marmeren steen. Hoewel de kruisweg normaal slechts uit 14 staties bestaat, bevat het Heilige graf ook nog een 15e statie: De Verrijzenis, Jezus verrijst uit de dood, hij leeft.
In het middenschip is een plaats te vinden, waarvan destijds werd aangenomen dat het het middelpunt van de (platte) Aarde was. In de Adamskapel zou vroeger de schedel van Adam gelegen hebben.
Om het beheer van de kerk is eeuwenlang letterlijk gevochten. Niet alleen tussen Moslims en Christenen, maar ook tussen verschillende Christelijke groeperingen onderling. Zo werd het beheer dan ook steeds op andere families en kloosterordes overgedragen. Vaak na zeer gewelddadige incidenten.
In 1187 veroverde Saladin Jeruzalem en daarmee de Church of the Holy Sepulchre. Nadat hij de Christenen toestemming had gegeven om hun godsdienst te blijven uitoefenen in Jeruzalem, kwam de kerk weer in Christelijke handen. In plaats van het hooghouden van de Christelijke waardigheid, vervielen de diverse Christelijke groeperingen die de kerk in beheer hadden al snel weer in onderlinge ruzies en vechtpartijtjes, waardoor Saladin ook nog eens genoodzaakt was een baby-sit aan te stellen, om de vrede tussen de verschillende groeperingen te bewaren. Hierop wees hij in 1192 de neutrale Islamitische Nuseibeh familie, die in de buurt van The Church of the Holy Sepulchre woonde, aan als beheerder van de sleutel van The Church of The Holy Sepulchre. Met deze sleutel werd de enige toegangsdeur van de kerk, door de Nuseibeh familie, dagelijks op gezette tijden geopend en gesloten. Tot op de dag van vandaag wordt de kerk met deze sleutel dagelijks geopend en gesloten door een lid van de Nuseibeh familie.
In 1840 leidde het feit dat de hele kerk slechts één toegangsdeur had tot desastreuze gevolgen, toen er brand uitbrak in de kerk en een groot aantal pelgrims de dood vond.
In 1852 werd vastgelegd dat verschillende altaren, kapellen en delen van de kerk voortaan beheerd zouden worden door zes verschillende kloosterordes: een Grieks-Orthodoxe, een Armeens-Apostolische (of Gregoriaanse), een Rooms-Katholieke, een Koptisch-Orthodoxe, een Ethiopisch-Orthodoxe en een Syrisch-Orthodoxe orde. De Protestanten waren en zijn hierbij dus niet vertegenwoordigd. Ook werd vastgelegd dat een aantal delen van de kerk (waaronder het Heilige Graf en de hoofdingang) gezamenlijk beheerd zouden worden.
Aangezien de zes ordes het moeilijk eens worden, en elke partij een veto kan uitspreken, wordt er in praktijk dus nooit iets verbouwd. Dit heeft op een aantal plaatsen tot ernstig achterstallig onderhoud geleid. Een marmeren muur bijvoorbeeld, die op instorten staat en in 1947 door de Britten werd gestut, werd sindsdien nooit meer gerestaureerd.
De moeilijkheid van de huidige situatie blijkt onder andere uit een houten ladder op een richel boven de hoofdingang, die daar werd neergezet, voordat in 1852 bepaald werd dat de ingang en de richels onder de ramen daarboven onder gezamenlijk beheer zouden komen te vallen, en die inmiddels al meer dan 150 jaar op deze richel boven de ingang staat. Deze ladder mag onder geen beding verplaatst worden, daar daarmee een handeling zou worden verricht of de aanvang van een activiteit zou kunnen worden gesuggereerd, die mogelijk tegen de wil van een van de ordes in zou kunnen gaan en daarmee inbreuk zou kunnen maken op de afspraken omtrent het gezamenlijk beheer van de hoofdingang.
Op 20 juni 1999 werden de verschillende ordes het er over eens dat er toch maar eens een nieuwe uitgang gecreëerd moest worden in de kerk, gezien de feit dat de huidige situatie met maar één toegangsdeur, toch wel gevaarlijk was gebleken. Er is echter nooit vernomen dat deze uitgang voltooid werd..
Op een hete zomerdag in 2002 verschoof een Koptische monnik, die op het dak was geplaatst om de Koptische aanspraken op Ethiopisch territorium aldaar tot uitdrukking te brengen, zijn stoel een stukje, van de afgesproken plaats naar een plekje in de schaduw. Dit werd door de Ethiopiërs echter opgevat als een vijandige daad, waarop een en ander ontaarde in een vechtpartij tussen verschillende groepen monniken, waarna 11 monniken uiteindelijk konden worden afgevoerd naar het ziekenhuis.
Tijdens een ander incident in 2004, gedurende de Orthodoxe viering van de "Verheffing van het Heilige Kruis", was er een deur naar de Franciscaner kapel open blijven staan. Dit werd door de Orthodoxe ordes opgevat als een teken van respectloosheid, waarop er een vuistgevecht uitbrak. Uiteindelijk werden er een aantal mensen gearresteerd, maar raakte er gelukkig niemand zwaar gewond.
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
Toda,
ALE
Met dank aan Koen Oostrom voor de inleidende tekst
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Onderwerp:
Re: Kerken (verzamel)
Prachtig Arthur! Met een mooie inleiding. 35 jaar geleden heb ik daar ook rond gelopen.
Onderwerp:
Re: Kerken (verzamel)
danwel schreef:onze mooie kerk in Berlicum
Mooi kerkje Danwel! Maar wat doet die bak voor de kerk? Voor bladeren misschien?
Onderwerp:
Re: Kerken (verzamel)
dat is een glazen aanbouw, idd nie het mooiste onderdeel van de kerk.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast