stadslandschap - Amersfoort

Onderwerp:

stadslandschap - Amersfoort

Berichtdoor Johan v. V. » do dec 04 2014 4:51 pm

Voor de verdiepingscursus van de fotobond heb ik de opdracht 'stadslandschappen' meegekregen. Ik wil graag wat resultaten plaatsen van foto's uit Amersfoort, en zou het leuk vinden jullie reacties te horen. Wat is er goed? Wat zou beter kunnen?

1.
Afbeelding


2.
Afbeelding


3.
Afbeelding


4.
Afbeelding


5.
Afbeelding


6.
Afbeelding


7.
Afbeelding
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: stadslandschap - Amersfoort

Berichtdoor Frankie » do dec 04 2014 7:12 pm

De eerste vind ik prachtig: licht en compositie: kan zo in de stadspromotiefolder. Nummer twee een mooie spiegeling maar met wat vertekening. Daarna valt de eenheid als serie wat weg, voor mij vooral door de mindere / andere kleuren. Nummer vijf zou ik liever superstrak zien (zonder vertekening). Nummer zes weer een mooie compositie en past het meest bij 1 en 2 voor mijn gevoel.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: stadslandschap - Amersfoort

Berichtdoor Johan v. V. » do dec 04 2014 9:17 pm

Dank je voor je reactie Frankie!
Die vertekening herken ik. Ik moet er nog eens flink mee aan de slag om dat wegwerken onder de duim te krijgen.
Een serie is het ook eigenlijk niet, al staan ze in 1 draadje. Ik moet stadslandschappen fotograferen, maar - zo heb ik het begrepen - het hoeft geen serie te worden.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: stadslandschap - Amersfoort

Berichtdoor oud0001 » vr dec 05 2014 12:46 am

Nummer 1: Dit vindt ik de mooiste. Warme kleuren tijdens de laag hangende zon.
Lekkere warme kleuren.

Nummer 2: Ik had het gras er af gesnoeid aan de onderkant en er een pano van gemaakt.

Nummer 3: Heb ik helemaal niets mee.
Nummer 4: Idem.
Nummer 5: Idem

Nummer 6: Deze had ik vanuit een laag standpunt genomen. Dan maak je het pand nog groter en het plein ruimer.

Nummer 7: Daar had je vermoedelijk nog een stapje naar links kunnen doen om de zuil links uit de beeldrand te krijgen en de symmetrie helemaal te laten kloppen. Ik vind em ook te blauw.

Hoe dan ook is dit enkel mijn mening en meer niet.
oud0001



Onderwerp:

Re: stadslandschap - Amersfoort

Berichtdoor Rob-R » za dec 06 2014 8:29 pm

Hoi Johan,

Stadslandschap is best een lastig te definieren thema. Vaak is de eerste gedachte foto's van gebouwen, zoals ook in jouw foto's is te zien.

Foto 1 en 2 kunnen als stadslandschap maar kunnen ook (niet vervelend bedoeld) de foto's zijn van een nieuwbouwproject voor de website van een bouwbedrijf.

Foto 3, 4, 5 en 7 vallen in mijn beleving eerder in de categorie architectuur.

Blijft over foto 6. Deze vind ik het beste passen in het thema vanwege de dynamiek. Wellicht is dit iets wat je meer kunt gebruiken in dit thema, de dynamiek van een stad.

Bijvoorbeeld:
Een bankje in een parkje o.i.d. dat zichtbaar is tegen de bebouwde omgeving (rust parkje - drukte bebouwing stad).

Dynamiek van de stad is ook sport (voetbalveld) / skatebaan en transport (fiets / openbaar vervoer etc).
Als je in het restaurant van Ikea Amersfoort koffie drinkt en een plekje bij de grote glazen gevel zoekt zie je een heel stadsleven voorbij trekken waarin bebouwde omgeving (woningen en bedrijven), sport (skatebaan, voetbal en ik meen hockey) en ook transport (bijvoorbeeld ook een trein tussen de voetbalvelden en woningen aan bod komen. Zeer boeiend en veel dynamiek waarbij het thema stadslandschap denk ik meer inhoud krijgt.

Wellicht heb je hier wat aan.

Succes met de opdracht!
Groet, Rob
Gebruikersavatar
Rob-R

Forumlid
Berichten: 74


Locatie: Amerongen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: stadslandschap - Amersfoort

Berichtdoor Johan v. V. » ma jan 19 2015 1:47 pm

De afgelopen weken ben ik verder aan de slag gegaan met de opdracht stadslandschappen te fotograferen. Ik vind het maar een lastige opdracht, vooral nu het de laatste weken grijs weer is. De lucht helpt dan ook niet mee om er nog wat van te maken.
Enfin, een paar platen wil ik toch weer laten zien in de hoop dat jullie commentaar me verder kan helpen.


1.
Afbeelding


2.
Afbeelding


3.
Afbeelding


4.
Afbeelding

BTW. Ik zie dat ik niet eens op de reactie van Tuihanti en Rob-R heb gereageerd. Alsnog bedankt voor jullie commentaar heren! Rob, je kunt heel lang discussieren over wat stadslandschappen zijn. Ik denk dat het aan de interpretatie ligt van de fotograaf. Je suggestie om uit het restaurant van Ikea te fotograferen is een heel goede. Daar ga ik de komende tijd eens naar toe!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: stadslandschap - Amersfoort

Berichtdoor Cees » ma jan 19 2015 1:55 pm

Ik vind dit wel fraaie platen, Johan en mijns inziens voldoen ze aan de titel.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: stadslandschap - Amersfoort

Berichtdoor ATOR » ma jan 19 2015 2:35 pm

je kunt heel lang discussieren over wat stadslandschappen zijn. Ik denk dat het aan de interpretatie ligt van de fotograaf.


Ik denk dat je met jezelf wat langer moet discussiëren over wat voor jou stadslandschappen zijn. Voor mij maak je nu foto's in een stad, ik mis de samenhang. Dit zijn foto's van iemand die zoekend is. Foto's worden veel krachtiger als je weet wat je wilt en dat gaat fotograferen.

Ik zou van de foto's die je tot nu toe gemaakt hebt er een paar uitzoeken die je het meest aanspreken. Dan helder maken wat het is precies is wat je daarin zo aanspreekt en waarom het je zo aanspreekt. Vanuit dat idee zou je nieuwe foto's kunnen gaan maken waarin dat nog duidelijker naar voren komt. Beperk jezelf, zoek een thema, zoek een stijl.

Het is geen kunst om door een stad te lopen en foto's te maken. Het wordt kunst als je foto's maakt waarin je jouw zienswijze helder naar buiten brengt.
Juist om jezelf te dwingen om jouw idee vast te leggen zou ik toch kiezen voor een serie.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: stadslandschap - Amersfoort

Berichtdoor guillaume65 » di jan 20 2015 8:49 pm

Ik denk dat het inderdaad in eerste instantie een kwestie is van de definitie helder krijgen. Voor mij passen nummer 6 uit de eerste serie en 3 uit de tweede het beste bij het thema.
Naar mijn idee gaat het erom hoe verschillende onderdelen uit het landschap elkaar en de omgeving beïnvloeden en dat zie ik het meeste terug in de genoemde foto's.
Succes met het uitwerken van de opdracht, ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Wim
guillaume65

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Steden en dorpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten