Kwartiertje grof geweld op de Oude Maas

Onderwerp:

Kwartiertje grof geweld op de Oude Maas

Berichtdoor JaapV » wo jan 15 2014 11:23 pm

Afgelopen maandag ben ik niet ver van huis mijn nog steeds nieuwe statief gaan uitproberen, met de 70-200 en de TC-20. Mooi weer met wat wind en laagstaande zon, dus een goede gelegenheid. En ik ben niet teleurgesteld. In navolging van Kroontje ga ik nu maar weer eens wat plaatsen.

Voorbereidingsfoutjes:
a) de camera stond nog ingesteld op 5x4, dus niet de volledige breedte. Dat had ik pas door aan het begin van de serie hieronder. Geen tijd genomen om dat ter plaatse te herstellen. Omdat deze beelden vragen om de "normale" 3x2 beeldverhouding (of zelfs wat wijdser), heb ik die verhouding achteraf hersteld (op twee foto's na). Dat heeft dus enige invoed op de beeldhoek, ten opzichte van het brandpunt. Met andere woorden, ik heb nu een cropfactor aangebracht.
b) vergeten VR uit te zetten.

De Exif moet zichtbaar zijn, mét GPS-plattegrond, maar ik heb camera/statief nooit verplaatst. Dat heeft dan wel tot gevolg dat er af en toe hoge graspluimen in de voorgrond onscherp in het beeld zitten. Per slot van rekening was het projectje begonnen als test. Nog iets: Normaliter gebruik ik altijd Picture Control Standaard of Neutraal, maar met deze onderwerpen heb ik dat gewijzigd naar Landschap, voor meer spektakel.

Over Exif gesproken: verbazend dat de Exif tool tien procent optelt bij de brandpuntsafstand. "120mm (132mm Full Frame)" :shock:

________________________
#1.
16:04 uur. Koppelverband Marcona / Marcona II van ong. 220m lang in westelijke richting, met naar de voorgrond nog het kielzog van een inmiddels oostwaarts voorbijgevaren schip. (120mm)

Afbeelding

________________________
#2.
16:11 uur. Later volgt tankschip Wouter-R, ook westwaarts. (140mm)

Afbeelding

________________________
#3.
16:14 uur. Inmiddels zie ik van rechts in de verte motorschip Hermina ook aankomen, met open ruimen. Dat houdt me even bezig. Daardoor... (400mm)

Afbeelding

________________________
#4.
16:15 uur. Daardoor heb ik even niet in de gaten gehad dat zich van links een hardlopende vierbaks duweenheid uit de coulissen is gesprongen: de Veerhaven IV, prachtig door de zon aangelicht. Geen tijd meer om uit te zoomen... (400mm)

Afbeelding

________________________
#5.
16:16 uur. Weer wat naar rechts gedraaid, om te zien hoe de voorste twee van de vier duwbakken voor de Hermina schuiven. (400mm)

Afbeelding

________________________
#6.
16:16 uur. De Veerhaven IV moet natuurlijk ook nog even van achteren worden geschoten, terwijl de bocht naar links wordt ingezet. (330mm)

Afbeelding

________________________
#7.
16:16 uur. Een 100% crop van #6 (vorige foto).

Afbeelding

________________________
#8.
16:18 uur. Nog maar een van de Veerhaven IV, inmiddels een eind de bocht in, op zo'n 500m afstand. (330mm)

Afbeelding

________________________
#9.
16:19 uur. Die is een minuutje later alweer gevolgd door het nóg snellere koppelverband Calypso uit Werkendam, vol met kolen (330mm)

Afbeelding

________________________
#10.
16:21 uur. Als een soort anticlimax, óók van links, nog een klein containerschip met de stuurhut vóórop. Je ziet ze niet zo veel in de binnenvaart. Helaas niet de naam genoteerd. (330mm)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JaapV op wo jan 15 2014 11:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kwartiertje grof geweld op de Oude Maas

Berichtdoor Marten » wo jan 15 2014 11:34 pm

Messcherp. Ragfijne detaillering.
Typisch D800 werk.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kwartiertje grof geweld op de Oude Maas

Berichtdoor JaapV » do jan 16 2014 12:24 am

Precies.
En dat op mijn nieuwe statief nog steeds, ondanks wind en lang tele. Dat was met mijn vorige driepootje echt hopeloos.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kwartiertje grof geweld op de Oude Maas

Berichtdoor marcel.b » do jan 16 2014 12:39 am

Die VR uitschakelen op de 70-200 terwijl je op statief werkt is een insluiper die mij ook is overkomen.
We zullen vast niet de enigsten zijn.......
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kwartiertje grof geweld op de Oude Maas

Berichtdoor JaapV » do jan 16 2014 1:01 am

Ik ben er inmiddels ook achter waarom Jeffrey's Exif Viewer 10% bij de brandpuntsafstand optelde om tot Full Frame equivalent te komen: De camera stond ingesteld op 5x4 en dat resulteert in een 1,1 crop factor. Ik had het nota bene net zelf al geschreven :roll:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Transport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten