Nieuwe loopbrug bij station Den Bosch

Onderwerp:

Nieuwe loopbrug bij station Den Bosch

Berichtdoor jur001 » do jul 30 2015 7:49 am

hoi hoi,

hier mijn eerste zwart wit probeersel. Hoor graag wat er beter zou kunnen.

1)
Afbeelding

2)
Afbeelding

3)
Afbeelding

4)
Afbeelding

5)
Afbeelding

6)
Afbeelding

7)
Afbeelding

gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe loopbrug bij station Den Bosch

Berichtdoor FritsS » do jul 30 2015 8:13 am

De overigens fraaie foto's komen op mij wat somber over. Er blijkt in het histogram nog wat ruimte aan de lichte zijde te zijn. Misschien kun je er nog iets meer uithalen
FritsS

Forumlid
Berichten: 384


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe loopbrug bij station Den Bosch

Berichtdoor Léon Obers » do jul 30 2015 8:16 am

jur001 schreef:Hoor graag wat er beter zou kunnen.

Door de bank genomen grijzige futloze zwart-wit omzetting, geen mooie toonschaal en contrast.
Alsof je alleen de kleur terug hebt gezet. Maak beter gebruik van bijv. een plugin als "Nik Silver Efex Pro" (als onderdeel van de Google Nik Collection). De makkelijkste manier om mooie zwart-wit omzettingen te maken.
https://www.google.com/nikcollection/pr ... -efex-pro/
https://www.youtube.com/watch?v=siNOKKayhlA
https://www.youtube.com/watch?v=M2sG3a4qM6g
https://www.youtube.com/watch?v=-hNAXpshWks
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nieuwe loopbrug bij station Den Bosch

Berichtdoor jur001 » do jul 30 2015 8:22 am

Hoi Leon,

klopt wat je zegt. ik ben met lightroom aan het stoeien geweest en kreeg er niet de mooi contrasten uit die ik zou willen. Zal eens kijken naar het programma wat je voorsteld.

heb je ook tips hoe ik het in lightroom het beste kan aanpakken?

gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Onderwerp:

Re: Nieuwe loopbrug bij station Den Bosch

Berichtdoor MarcoEos70D » do jul 30 2015 10:23 am

Inderdaad, de foto's zijn mooi! Je hebt op foto 5 mijn werkplek (Stationsplein stadszijde) nog net vast gelegd ;)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2347


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nieuwe loopbrug bij station Den Bosch

Berichtdoor jur001 » do jul 30 2015 11:24 am

dank voor de reacties en de linkjes. kan ik nog eens gaan stoeien en kijken of ik een beter resultaat krijg.

ik kom 's ochtens vaak langs DB. Veel leuke plekken om foto's te maken.

gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe loopbrug bij station Den Bosch

Berichtdoor Léon Obers » vr aug 07 2015 12:35 pm

Via PB had ik wat originele NEF-bestanden gekregen van @jur001
Met het verzoek eens wat voorbeelden te bewerken naar zwart-wit.
Twee ervan heb ik bewerkt. Naar eigen inzicht van wat mijn persoonlijke voorkeur daarin is. (Met wat meer "drama" in luchten en beelpartijen :lol: ).
Je kunt op honderden manieren de bestanden naar zwart-wit omzetten en er andere interpretaties aangeven.
Dus als mensen liever een andere versie zien, prima natuurlijk. Het gaat er alleen om dat je er veel meer uit kunt halen dan de "vlakke" omwerkingen zoals eerder getoond.

Het gaat me te ver om in detail uit te leggen wat ik allemaal gedaan heb, maar in basis komt het op het volgende neer.
- Eerst omzetting van de RAW-bestanden in kleur, met toonschaal en detailweergave zo "rijk" mogelijk (geen clipping etc.)
- Dan met "Nik Silver Efex Pro" (als onderdeel van de Google Nik Collection) de omzetting maken
Mogelijk gecombineerd met wat minimale lichtafval naar de hoeken, onthoeken (rechtzetten e.d.), en een minimale toning.


Voorbeeld 1 eerst het origineel:

Afbeelding


Mijn bewerking:

Afbeelding


Voorbeeld 7 eerst het origineel:

Afbeelding


Ik heb daar niet specifiek die opname voor gebruikt, maar eentje die in die reeks vanuit ongeveer vergelijkbaar standpunt is genomen, met misschien enkele meters verschil?

Afbeelding


Wat me overigens met die bestanden opviel was de zeer matige kwaliteit van de gebruikte lens.
(Waarschijnlijk een Tamron 18-270mm zoomlens, wat door forumleden een "vakantielens" wordt genoemd.).
En de doorgaans verkeerde scherpstelling die wordt gebruikt voor dit soort overzichten. De scherpstelling veel te sterk op de voorgrond, waardoor de nog steeds belangrijke onderwerpen in de totale opname die beslist meer scherpte nodig hebben, te weinig scherpte hebben.
(Geldt met name voor de eerste opname en vergelijkbaar de meeste anderen, niet voor voorbeeld 7 en als 2e bewerking van mij).

Bij dit soort kleine webplaatjes en de door mij toegepaste bewerking valt het overigens niet op. Groter beeld op detail bekeken schiet het beeld duidelijk te kort.
Daar valt veel meer aan te winnen, door enerzijds goed de scherptediepte problematiek te bestuderen, en daarop handmatig je scherpte op af te stemmen, anderzijds een paar goede lenzen (primes) aan te schaffen.
Loont echt de moeite, want het basismateriaal als fotografisch beeldmateriaal zijn op zichzelf prima opnamen, met goede opnamestandpunten en compositie.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nieuwe loopbrug bij station Den Bosch

Berichtdoor jur001 » vr aug 07 2015 4:06 pm

Hoi Leon,

Op de eerste plaats dank voor alle moeite. Ik zie wat je bedoeld, is nu een stuk mooier.

Wat de lens betreft. Klopt helemaal. Ben aan het sparen voor betere. Ook diafragma en scherpstelpunt had beter kunnen zijn. (Had iets te weinig tijd vandaar) Ga er binnenkort nog eens terug en dan wat meer rust nemen. Ander diafragma en langere sluitertijd.

Alsnog bedankt.
Gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Zwart-wit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten