Thailand, hel of paradijs op aarde?

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
marx

Thailand, hel of paradijs op aarde?

Bericht door marx » wo jan 23 2008 3:40 pm

In thailand gespeeld met het idee van journalistiek, totaal nieuw met deze vorm van fotografie en toch besloten de stoute schoenen aan te trekeken.

dit is wat ik ervan gebakken heb:

Wat zien wij van thailand:

1: Modderbruin als volvetgemeste toerist op een goedkoop strand liggen, altijd goed weer en lekker goedkoop:

Afbeelding

2:
Je verbrande huid lekker laten masseren door thaise masseuses, laat anderen maar werken voor me, ik heb vakantie.

Afbeelding

3:
Pracht en praal overal, we zijn net kraaien, als het glimt is het al snel goed, alles om het thuisfront te imponeren.

Afbeelding

4:
Grote winkel centra zijn er voor ons, de toeristen, lekker goedkoop en vol met airco.

Afbeelding

5:
Alleen maar vriendelijk lachende mensen, geweldig land dit:

Afbeelding

Maar wat we niet zien, of niet willen zien:

6:
Het leven is hier hard, werken is aan de orde van de dag, 7 dagen in de week en meer dan 12 uur per dag, geen vakanties, anders hebben de dikke toeristen geen ijs straks:

Afbeelding

6a:
Tuktuks te kust en te keur, maar die zijn voor de toeristen, de gewone bevolking moet hard pingelen om een brommer-taxi te kunnen betalen:

Afbeelding

7:
Het afval is zo hoog en ophalen gebeurd alleen op de boulevards, dat heeft immers prioriteit, dat het in de buurten daarachter begint te stinken, ach dat is niet erg:

Afbeelding

8:
Afval ligt overal, behalve op de boulevard waar de toeristen komen, armoede is compleet in de achterbuurten, alles is verwesterd, kerstmis a la USA, burger king, subway en mc donald's die 24 uur per dag en 7 dagen in de week open zijn.

Afbeelding

9:
Een bedelaar zoals er zovelen, deze man tracht te lachen voor mij, de domme toerist, hij heeft zijn handen zonder vingers achter zijn lichaam verborgen zodat de camera zijn gebreken niet ziet, die is hij kwijtgeraakt toen hij zijn dochtertje probeerde te redden uit een brandend huis...

Afbeelding

10:
Alles draait om prostitutie, dochters worden veelal gedwongen de hoer te spelen om het gezin van inkomsten te voorzien, de inkomsten, een schijntje voor ons. Gelukkig is het er overdag leeg, 's avonds zit het vol toeristen op zoek naar een minderjarig pleziertje.

Afbeelding

en 11:

Een doorsnee beeld in een cafe, met krijt op de muren geschreven, BECAUSE WE CARE, U PLEASE USE CONDOM... duidelijk genoeg toch...

Afbeelding

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo jan 23 2008 3:45 pm

Inderdaad, Marc, schrijnend!
Maar wel mooie foto's en een goede reportage!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Fotofreak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Fotofreak » wo jan 23 2008 3:47 pm

Hear,hear.!

Mooie en lekker duidelijke spiegel...

maar wat deed je daar dan?

Pim
vr gr Pim [Fotofreak ]
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;

Boldey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Boldey » wo jan 23 2008 3:49 pm

Zeer boeiend en prachtige foto's! Thailand staat hoog op mijn lijst van vakantiebestemmingen, zo gauw mijn vriendin is afgestudeerd...

GdP

Bericht door GdP » wo jan 23 2008 3:59 pm

Mooie foto’s Pim!

Wat een contrast met onze wereld, maar ook dat er in hun eigen land al zulke grote verschillen zijn. :(

Het is iets waar ik heel erg boos om kan worden. Dat er mensen zijn die de armoedige situatie van andere misbruiken door hun kinderen te misbruiken. Stelletje vuile....... :evil:

marx

Bericht door marx » wo jan 23 2008 4:02 pm

Dank u, dank u... ik zat voor mijn werk in thailand, een korte 10 dagen maar, en in plaats van de gebruikelijke foto's wilde ik ook wat aparts doen.

@Gdp, blij dat je mijn foto's mooi vind, maar ik ben Marc hoor en niet Pim ;)

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » wo jan 23 2008 4:02 pm

Prachtige reportage. Je hebt voor mij de goeie dingen gezien. Er zitten echt mooie dingen tussen, bv de toeristen op foto 4 en de bedelaar. Goed dat je het aangedurfd hebt om dit te maken. Compliment!!!

GdP

Bericht door GdP » wo jan 23 2008 4:10 pm

marx schreef:@Gdp, blij dat je mijn foto's mooi vind, maar ik ben Marc hoor en niet Pim ;)
Sorry Pim. Ik bedoel Marc. :oops:

Fotofreak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Fotofreak » wo jan 23 2008 4:14 pm

GdP schreef:
marx schreef:@Gdp, blij dat je mijn foto's mooi vind, maar ik ben Marc hoor en niet Pim ;)
Sorry Pim. Ik bedoel Marc. :oops:
ok klaas...

vr gr Pim
vr gr Pim [Fotofreak ]
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo jan 23 2008 4:29 pm

Het contrast tussen twee werelden. Mooi weergegeven Marc!
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » wo jan 23 2008 5:00 pm

Vanaf foto 10 kreeg ik een raar gevoel...

Indrukwekkend en tegelijk afschuwwekkend.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

roeree

Bericht door roeree » wo jan 23 2008 5:52 pm

Hoi Marx,

Je hebt jezelf een doel gesteld.
Vanuit dat doel ben je gaan fotograferen.

Met de foto's is wat mij betreft niets mis als foto's zijnde.

Wat ik mis is het verhaal dat de foto's zelf zouden moeten vertellen.
De stukjes die je erbij schrijft vertellen het verhaal en je foto's voegen wat mij betreft daar te weinig aan toe.

Dikke mensen op het strand hebben we hier ook en de pracht en praal kennen we ook rondom onze stranden in de winkeltjes e.d.

Het verhaal over het harde werken zegt mij niet zo veel, ook hier is veel seizoensarbeid waar heel hard gewerkt word en lang en de foto die je erbij verplaatst laat niet zien dat er zo hard gewerkt word steekkartjes zie je hier ook vol in de winkelcentra's!

Dan de taxi's de foto verteld hier niet het verhaal wat je er bij verteld.. en uuhh ff eerlijk.. hoeveel mensen gebruiken er hier in nederland geen taxi omdat dat te duur voor ze is?

De eerste plaat van het afval kan je ook hier in nederland maken, en de tweede plaat die jij bij afval neerzet is volgens mij gewoon een bedrijventerrein met bruikbare spullen voor dat bedrijf.

De bedelaar vind ik ook geen sterk beeld lijkt er geposeerd en verteld niet het verhaal dat je erboven typt.

Je verhaal over de prostitutie is indringend en roept afkeer op, maar je beelden vertellen een ander verhaal, ik zie een rustige straat met wat uithangborden van bordelen.. zie ik hier op de wallen ook, niet dat ik daar ooit kom natuurlijk :-)

Bij de laatste foto is hetgeen jij belangrijk vond en wat veel vertelde niet prominent in beeld en staat er zelfs maar deels op, dat laat dus niet zien wat je beschrijft.

Ik probeer hier opbouwend bezig te zijn.
Ik heb respect voor je poging absoluut, en de verhalen bij de platen vertellen veel.
Maar ik mis de krachtige platen die daarbij horen!

Groeten Raymond

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » wo jan 23 2008 11:05 pm

Ik snap je statement Raymond. En ik ben het deels met je eens. Als je durft, kan je krachtiger foto's maken,zeker. Maar Marx begon zijn verhaal met : In thailand gespeeld met het idee van journalistiek, totaal nieuw met deze vorm van fotografie en toch besloten de stoute schoenen aan te trekeken.

Dat heeft hij gedaan en hij heeft dingen gezien! En vastgelegd! Niet als een volwaardig fotojournalist, maar als een beginner in deze tak van fotografie, die echt niet zo makkelijk is.

Foto 2 roept wel degelijk heel wat op en dat is niet wat je hier ziet.
9 met de bedelaar is wel degelijk durven, vragen, praten en ja hier ook deels poserend. Maar hij deed het toch maar.
Zo zou ik alle foto's ook kunnen bespreken en zou een positiever beeld ontstaan.
Nogmaals ik snap wat je zegt en ik deel het voor een deel ook, maar ik zie ook een nieuwe fotojournalist opstaan en dat is wel wat anders dan iemand die bloemetjes en druppeltjes fotografeert.

Derhalve ben ik zeer complimenteus geweest en nog steeds.

Nosomoho

Bericht door Nosomoho » wo jan 23 2008 11:39 pm

Ja hoor hele mooie reeks!

marx

Bericht door marx » do jan 24 2008 8:18 am

Dank voor de complimenten en Roeree, ik begrijp je standpunt ook hoor, maar inderdaad zoals Wim ook al aangaf het is mijn eerste poging, ik ben overtuigd dat een ervaren iemand het beter kan.

Zou het ook graag verbeterd willen zien, maar ik ben iemand die normaal natuur op de foto zet, dat vind ik leuk en daar kan ik leuke plaatjes mee maken, voor mij is dit totaal nieuw.

Derhalve begrijp ik je commentaar wel, maar ik dorst niet de echt beproevende beelden te maken 'sa vonds in diezelfde straat vol met minderjarige dames van lichte zeden en toeristen, dat ging me nu net te ver, ook omdat het een gevoelig onderwerp is voor menigeen, het is niet de bedoeling dat men kokkend wegklikt toch :)

Al met al, dank voor je opbouwende commentaar.
De rest mijn dank voor de complimenten!

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”