Fotograferen in parkeerkelder

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do jan 24 2008 2:48 pm

Weer even terug naar het uitgangspunt. Met de gear-list als een gegeven heb je de juiste keuze gemaakt. Deze actie vanaf de zijlijn close vastleggen, daarvoor is de 80-200/2.8 het meest geschikte objectief. De foto's zijn erg donker geworden, dus een volgende keer 1/3 tot 2/3 stop overbelichten en goed op het histogram en de LCD blijven checken hoe de camera reageert. Als het licht egaal is in de kelder kun je er ook voor kiezen om met een grijskaart eenmalig te meten en op manual deze belichting vast te zetten.

Ik weet niet hoe ver je van de baan af zat, maar over grote afstanden flitsen is niet per definitie de beste oplossing. Een omnibounce (of Nikon: soft dome) raad ik je te sterkste af omdat je daarmee heel veel licht verliest.

Gebruik gerust hoge iso, maar zorg ervoor dat je dan wat over gaat belichten, zodat er minder ruis zichtbaar wordt. Voor nabewerking is RAW veel geschikter dan JPG. Voor de foto's die je laat zien (zittende kinderen) kan een langere sluitertijd geen kwaad. Voor echte actiefoto's zit er niets anders op dan de lens vol open te zetten (f/2.8), de sluitertijd redelijks snel (1/200 sec) en dan met een techniek van meetrekken zoveel mogelijk scherpte bij je dochter te houden. De achtergrond wordt dan onscherp en bewogen, maar daar gaat de foto niet over.

Heel veel succes met een volgende keer.

Groeten, Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Zaronny

Bericht door Zaronny » do jan 24 2008 3:16 pm

Marnix, bedankt voor je bijdrage en uitleg. Meetrekken met het object heb ik afgelopen zomer al een keer geprobeerd (schommelende dochter), maar dat viel niet mee. Veel oefenen dus. Dat van die instellingen ga ik zeker meenemen.

Ik heb de reeks nog even gecheckt en zie, dat sommige foto's bij 1/200 sluitersnelheid en 2.8 diafragma een iso-waarde van 1600 hebben. Ik neem aan, dat daar "niets meer te redden viel", ook niet met een overbelichting ?

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » do jan 24 2008 4:16 pm

Opgezetfan schreef:@alfredo, dat is precies zo'n opmerking die Hans Braakhuis de laatste tijd maakt. Hij had geen flitser tot zijn beschikking en niet iedereen heeft 20 camera's met 1000 lenzen thuis liggen waaruit hij kan kiezen welke hij nu weer gaat nemen.

Geef hem liever tips met de lenzen en spullen die hij heeft. Wil dat dan zeggen dat hij deze foto's niet had kunnen maken zonder de D300 of D3 :?
Sorry, maar ik bedoelde het niet negatief of arrogant...zelf heb ik ook alleen maar een tweedehands d2h en een d 50....
Ik bedoelde alleen dat je in bepaalde omstandigheden, met weinig licht en zonder flits, eerder tegen de beperking van je camera aanloopt... met sommige camera's (ook de mijne) wordt het gewoon moeilijk tot bijna onmogelijk om zonder veel ruis toch goede platen te maken..
Hij vraagt wat doe ik fout.... ik zeg dan... in het vervolg flitsen of een camera gebruiken die met hoge ISO kan omgaan.. Ik had ook kunnen zeggen dat hij die foto's beter buiten kan maken...

Het kan toch gewoon niet om goede plaatjes te schieten met weinig licht, zonder flits?
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

Zaronny

Bericht door Zaronny » do jan 24 2008 4:34 pm

Alfredo, "rustig maar" ... :D

Soms zou het beter zijn om elkaar te zien dan via een electronisch medium van gedachten te wisselen.

Zoals hierboven reeds gemeld heb ik inderdaad deze apparatuur en moet het daar (helaas ?) mee doen. Maar ik toog vol goede moed met een lichtsterk objectief naar de garage en dacht een paar hele mooie shots te kunnen maken. Het resultaat viel echter tegen. Vandaar deze post... welke instelling had ik anders moeten doen om toch iets moois te krijgen. Een antwoord als : dat gaat niet met deze configuratie is er ook een, hoor.

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » do jan 24 2008 5:59 pm

Soms vereisen foto's nog enige nabewerking in Photoshop o.i.d. cq. wat nabewerking kan een foto soms erg goed doen.

Trek daarna pas de conclusie of het resultaat bevalt of niet...

(want gezien het voorbeeld van MikeMix en wat ik thuis ff heb gespeelt is er best nog wat aardigs van te maken).

Ergo, technisch zijn de beelden onderbelicht dus voor een volgende keer zou je je histogram moeten checken en n.a.d.v evt belichtingscompensatie toepassen (beelden iets over belichten 1 stop +/-)
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

iJoost

Bericht door iJoost » do jan 24 2008 6:58 pm

Dan doe ik de Husky even snel...

Afbeelding

Frederix

Bericht door Frederix » do jan 24 2008 9:59 pm

SwederD70 schreef:Soms vereisen foto's nog enige nabewerking in Photoshop o.i.d. cq. wat nabewerking kan een foto soms erg goed doen.

Trek daarna pas de conclusie of het resultaat bevalt of niet...

(want gezien het voorbeeld van MikeMix en wat ik thuis ff heb gespeelt is er best nog wat aardigs van te maken).
Ik heb ook wat met deze foto's zitten spelen. Je kunt ze fors verbeteren, dat wel, maar er komt dan wel behoorlijk ruis in. Althans het gaat meer opvallen.

De bewerking van iJoost van de husky is best goed, de foto van husky zelf is trouwens ook goed!

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » do jan 24 2008 11:07 pm

Dat er ruis/korrel voor terug komt is helaas de keerzijde van achteraf oplichten...

Echter het blijft de balans zoeken tussen hoeveel kan ik de foto nog oplichten en hoeveel ruis krijg ik er voor terug zodanig dat de foto mooi blijft en niet verpest wordt door ruis/korrel.
En dat is een persoonlijke smaak...

Echter als je bij heel weinig op lichten al bakken ruis krijgt kun je de foto eigenlijk wel gelijk weggooien...of...als enalaatste redmiddel, zet ze om naar zwart-wit.

Lust ie een koekje? :lol:
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

iJoost

Bericht door iJoost » vr jan 25 2008 11:52 am

In dit geval zat het gehele histogram in de linker helft. Dat is behoorlijk onderbelicht. En het is een kleine moeite om in Levels het rechter schuifje even te verplaatsen zodat wel het hele histogram gebruikt wordt. Vervolgens heb ik de kleur ook maar even gecorrigeerd, want dat doe ik nu eenmaal altijd (een juiste white balans keuze helpt natuurlijk maar is bijna nooit genoeg). Of het resultaat qua ruis acceptabel is is inderdaad persoonlijk en hangt ook van het onderwerp af, en het doel van de foto. Als het raw was geweest had je wat meer speelruimte gehad en was de resulterende ruis minder geweest.

Zaronny

Bericht door Zaronny » vr jan 25 2008 12:24 pm

Uhm .. ik zie dat ik me nog meer moet gaan verdiepen in de software .. :oops: Dit resultaat is inderdaad goed, ik ben daar absoluut tevreden mee.
Normaliter fotografeer ik altijd in NEF en JPG (duo mode?), zodat ik "snel" iemand een acceptabele kopie kan sturen en het origineel heb in NEF. Nu heb ik juist die ochtend alleen in JPG geschoten met in het achterhoofd de mogelijkheid om snel meerdere beelden achter elkaar te schieten. Ik heb me voorgenomen om voortaan maar altijd in NEF te blijven schieten. Nogmaals bedankt voor de vele tips en de bewerkingen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”