Scannen van film

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
miesnert

Scannen van film

Bericht door miesnert » vr jan 25 2008 1:31 pm

Wat is een redelijke scan, zodat ik er nog wat mee kan qua op internet zetten en eventueel in sommige gevallen nog wat nabewerking (hoewel ik er naar streef dit niet te doen)?
Studio waar ik regelmatig kom hanteert de volgende formaten voor kleinbeeld film

Standaard: 10x15 cm op 300 dpi JPG (ong. 1840x1232 pixels)
M idden: 20x30 cm op 300 dpi JPG (ong. 1840x1232 pixels)
Hoog: 25x38 cm op 300 dpi BMP (ong. 3637x3035 pixels)
(En extra hoog, maar daar staan de formaten niet van op de site)

Dank,

Sander

yoyo

Bericht door yoyo » vr jan 25 2008 1:35 pm

2200xnogwat is het absolute minimum. Als je nog wat wil bewerken 4400xnogwat.

Frederix

Re: Scannen van film

Bericht door Frederix » zo feb 17 2008 1:59 am

miesnert schreef:Wat is een redelijke scan, zodat ik er nog wat mee kan qua op internet zetten en eventueel in sommige gevallen nog wat nabewerking (hoewel ik er naar streef dit niet te doen)?
Studio waar ik regelmatig kom hanteert de volgende formaten voor kleinbeeld film

Standaard: 10x15 cm op 300 dpi JPG (ong. 1840x1232 pixels)
M idden: 20x30 cm op 300 dpi JPG (ong. 1840x1232 pixels)
Hoog: 25x38 cm op 300 dpi BMP (ong. 3637x3035 pixels)
(En extra hoog, maar daar staan de formaten niet van op de site)

Dank,

Sander
Hoi Sander,

Ik kom je posting nu pas tegen, vandaar dat mijn reactie aan de late kant is.

Voor een afbeelding op Internet maakt het aantal dpi's en afmetingen in centimeters totaal niet uit, het gaat puur om de grootte in pixels. Je moet voor je zelf uitmaken hoe groot je jouw foto's op internet wil zetten, op dit forum is de maximale breedte 800 pixels. Groter scannen dan je op Internet nodig hebt heeft geen zin. Let er wel op dat je als kleurruimte sRGB gebruikt, dan worden de kleuren het mooiste getoond.

Anders is het als je jouw scan wil (laten) printen, dan maakt het aantal dpi's zeker uit. Ik hanteer altijd 100 pixels per centimeter, dat is 254 dpi. Mijn bestanden zijn na bewerking 4500 x 3000 pixels. Dat is ruim toereikend voor een afdruk op A3 formaat. Ik laat mijn prints maken door Profotonet uit Gouda en lever mijn foto's altijd op deze wijze aan. De afdrukken zien er prima uit. Let er wel op dat je bestanden converteert naar het kleurprofiel van het afdrukapparaat.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di feb 26 2008 11:38 am

Lees het ervaringsverslag over scannen in het nieuwe clubblad dat deze week (??) in de bus zal vallen bij de clubleden.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”