objectieven

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
artto

objectieven

Bericht door artto » wo okt 04 2006 7:34 pm

ik kan begrijpen, dat prof.F's-camera bodies, spatwater/stof-dicht zijn geconstrueerd. wat ik me afvraag, zijn de Nikkor objectieven dat ook?
daar heb ik in feite nooit iets over vernomen van Nikon.
lijkt me toch belangrijk als je met kostbare Nikkors werkt.

vanson

Bericht door vanson » wo okt 04 2006 8:51 pm

stof komt overal in, zeker na verloop van (voldoende) tijd. De meeste Nikkors zijn erg goed geconstrueerd, zeker de manual focus Nikkors. Dit wil echter niet zeggen dat je daarom nooit last zult hebben van stof. De enige manier om er nbijna zeker van te zijn dat er geen stof in je lenzen komt, is een nieuwe lens kopen, in de doos laten, en niet gebruiken.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo okt 04 2006 10:54 pm

Dat is een buitengewoon bruikbaar advies. :lol: :lol:
Ik weet er ook eentje: fotografeer alleen maar in een stofvrij laboratorium.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » do okt 05 2006 10:12 pm

Zelfs mijn oudste lens heeft geen stof van binnen. En ik ga er bepaald niet zachtzinnig mee om.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » vr okt 06 2006 5:01 pm

In principe zijn goede objectieven stofdicht geconstrueerd. Interne focus draagt eraan bij dat dit ook zo blijft. Een zoomlens verandert met het zoomen zijn interne inhoud, waardoor er lucht in of uit het objectief moet en daarmee komt ook onherroepelijk vroeg of laat stof mee naar binnen. Bij het wisselen van objectief kan er ook stof achterblijfen. Het is een fact of life en je kunt het minimaliseren door dit niet in stoffige ruimtes te doen. Helemaal voorkomen kan niet.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: objectieven

Bericht door olle_griese » vr okt 06 2006 5:26 pm

artto schreef:ik kan begrijpen, dat prof.F's-camera bodies, spatwater/stof-dicht zijn geconstrueerd. wat ik me afvraag, zijn de Nikkor objectieven dat ook?
daar heb ik in feite nooit iets over vernomen van Nikon.
lijkt me toch belangrijk als je met kostbare Nikkors werkt.
25 jaar terug fotografeerde ik proffesioneel , dus ook in de regen, een zeemleren lapje gebruikte ik om het water regelmatig van de frontlens te halen, nog nooit problemen gehad met water of stof.
Ik moet er wel bij zeggen dat de foto,s uitsluitend voor de krant werden gebruikt en het nivo was bij de prof. 25 jaar geleden lager dan de serieuse amateur nu.
Ik moet wel zeggen dat ik nu met mijn D camera niet meer durf wat toen heel normaal was.

vanson

Re: objectieven

Bericht door vanson » ma okt 09 2006 1:32 pm

olle_griese schreef: 25 jaar terug fotografeerde ik proffesioneel , dus ook in de regen, een zeemleren lapje gebruikte ik om het water regelmatig van de frontlens te halen, nog nooit problemen gehad met water of stof.
Ik moet er wel bij zeggen dat de foto,s uitsluitend voor de krant werden gebruikt en het nivo was bij de prof. 25 jaar geleden lager dan de serieuse amateur nu.
Over 25 jaar geleden kan ik niet oordelen, maar zelfs al 10 jaar geleden waren de persfoto's over het geheel vele malen beter dan die van nu. Afgelopen weekend heb ik 3 kranten gelezen, en ik let altijd op de foto's. Nu moet je vooral van De Telegraaf niet veel verwachten, en dus ook niet van de foto's. Maar over het geheel genomen waren alledrie de kranten (Telegraaf, BN De Stem, AD) niet een uithangbord voor kwalitatief goede (pers)fotografie. Een onderzoek hiernaar zal altijd normatief zijn, dat is jammer, maar ik heb echt de indruk dat de kwaliteit van de 'krantenfoto' hard achteruit gegaan, en ergens kan ik me ook niet ontrekken aan de indruk dat de razendsnelle opkomst van 'goedkope' digitale cameraatjes hier voor een deel debet aan is.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » ma okt 09 2006 10:39 pm

We gaan hiermee tamelijk off-topic, maar zelf ben ik de laatste tijd erg enthousiast over NRC-Next. Daar staat dagelijks (ma t/m vr) een full-size foto in, uitgespreid over twee (tabloid) pagina's. Vaak zijn dat interessante foto's met een (meestal) hoge kwaliteit.
Maar dat terzijde. On-topic: er wordt tot nu toe enkel geschreven over stof dat lenzen intrekt. Maar "artto" heeft het ook specifiek over water. Wanneer je met je spatwaterdichte body door de regen loopt, hoe houdt je lens zich dan?

yoyo

Bericht door yoyo » ma okt 09 2006 11:34 pm

Er zijn lenzen met extra dichtingen.

Voorbeeld :
AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED (3.2x)
http://nikonimaging.com/global/products ... /index.htm
Dust and Waterproof rubber sealing mount

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » di okt 10 2006 10:23 am

Heb er mee in de regen gefotografeerd en ik heb er geen problemen mee (gehad) Dit ook met m'n 70-200 VR.

Ciao!

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”