Gebruik van G-type lenzen op extensie ringen, balgen, etc.

Discussies over macro/micro objectieven
JGVilla
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Gebruik van G-type lenzen op extensie ringen, balgen, etc.

Bericht door JGVilla » di jan 22 2008 5:48 pm

Sinds Nikon is overgestapt op G-type lenzen wordt er geklaagd over de ontbrekende diafragma-ring op deze lenzen.
Meestal i.v.m. macrofotografie. Voor dit type lenzen zijn de bestaande Nikon extensie ringen en balgen niet meer bruikbaar.

Uit lang vervlogen dagen heb ik nog mijn "Nikon doos van Pandora".
Daar zitten gelukkig geen akelige onderwerpen in, maar wel Nikon accessoires uit een ver verleden (anno 1975).

In de doos zat nog een Nikon BR-6 diafragma controle ring voor een PB-4 balg, plus een Nikon AR-2 camera kabelontspanner (die ook past op de BR-6).

Het probleem met G-type lenzen is, dat de iris - wanneer de lens niet aan de camera zit -
vanzelf naar de volledig gesloten stand gaat (kleinste diafragma, grootste f-number).
Dat is ook het geval als je de lens op een extensie ring of een balg plaats.
En ook van toepassing als je de lens "reversed" op de camera wilt gebruiken.

ECHTER, als je de Nikon BR-6 diafragma controle ring op een G-type lens plaatst, gaat de iris van de lens naar de volledig OPEN positie!
Daardoor is de lens dus weer bruikbaar op extensie ringen, balgen en in omgekeerde positie.
Op de BR-6 zit een hendeltje waarmee je de iris in de lens kunt bedienen,
maar dat hendeltje kun je alleen maar vast zetten in de "eind" positie.
Dan is de iris weer geheel gesloten en daar heb je dus niks aan.

Echter de iris kun je ook bedienen met een kabelontspanner.
Op mijn kabelontspanner zit de mogelijkheid om het hendeltje in elke positie (= elk willekeurig diafragma) vast te zetten.
Helaas is er geen markering dus het zetten van een diafragma blijft een beetje gissen.
Als ik binnenkort tijd heb, ga ik eens kijken of ik wat referentie markeringen kan aanbrengen op de BR-6

Behalve de BR-6 en de AR-2, heb je ook een BR-2A omkeerring nodig en als je lens omgekeerd wilt gebruiken ook nog een BR-5 tussenring.

Informatie over de Nikon AR-2 wordt hier gegeven:

http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... cables.htm

De dubbele kabelontspanners AR-4, AR-7 en AR-10 zijn eigenlijk bedoeld voor de PB-6 balg, maar kunnen volgens mij ook worden gebruikt.

Een chinees alternatief (goedkoop en nog op voorraad) vind je hier:

http://cgi.ebay.nl/Camera-Shutter-Relea ... dZViewItem

(zoek eventueel op "cable release")
De AR-2 heeft een vrij algemene aansluiting en volgens mij kan je deze kabelontspanner ook gebruiken en hij kan vastgezet worden.
Gezien de prijs heb ik er maar eentje besteld als reserve. Ik laat t.z.t. wel weten hoe die werkt.

Om het allemaal (beter) betaalbaar te maken, heb ik hier nog een Ebay winkel in Hong Kong voor nadere prijsinformatie
betreffende de Nikon BR-6, BR-5 and BR-2A:

http://stores.ebay.nl/UR-Galaxy-Ltd-Photo-Electronics

Als iemand meer informatie heeft over het gebruik van bovenvermelde accessoires houd ik mij aanbevolen.
En uiteraard ook over het gebruik van de BR-6 op G-type lenzen.

Verder hoop ik dat deze informatie bruikbaar is bij de foto-hobby,

-Jan-

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jan 22 2008 6:50 pm

Ik heb even heel voorzichtig geprobeerd of de BR-4 ring op de AF-S Nikkor 24-85mm 1:3,5-4,5 G past, maar dat gaat dus echt niet. In die ring zit een massieve versmalling die gegarandeerd je objectiefcontacten "verwijdert".

De BR-2 laat zich zonder zichtbare problemen aansluiten, en dan kun je inderdaad met de draadontspanner het diafragma openen. Niet dat ik met dat objectief macrowerk zou willen doen maar goed. Het kan!

Overigens: oplettende lezertjes kennen mijn stelling:
"In het verleden gelukte aansluitingen geven geen garantie voor de toekomst".

Met vriendelijke G-groet, E.M. de Klerk

JGVilla
Forumlid
Forumlid

http://www.flickr.com/photos/21627294@N07/?saved=1

Bericht door JGVilla » di jan 22 2008 7:43 pm

Uhhh...... ik had het dus over de BR-6.
En die past exact zonder iets te raken of te beschadigen.
Er is zelfs een uitsparing voor de 10 camera contactpunten!
(Hoezo vooruitziende blik van Nikon?)

Hoewel de BR-2 waarschijnlijk probleemloos te gebruiken is (ook mijn ervaring) raadt Nikon aan om een BR-2A te gebruiken.

Ik heb de BR-6 vanmiddag getest op mijn 105mm VR macro lens en alles past en werkt perfect.
Foto's gemaakt met tussen de lens en de camera (D300), de BR-6 + BR2A + PK11A + PK12 + PK13 + PN11 (ruim 110 mm extensie).
Ik heb wat "uit de hand" gefotografeerd met diverse diafragma's.
Alles werkt als een zonnetje!

Foto hieronder gemaakt met camera liggend op eettafel, setup als boven omschreven en de lamp boven de tafel gewoon op max.
Plaatje niks bijzonders maar gewoon om aan te geven dat "het werkt":

Afbeelding

Uiteraard blijft het advies geldig om geen zoomlenzen te gebruiken voor macro werk en deze setup is slechts nodig voor G-type lenzen.
Er zijn nog niet al te veel fixed focus g-type lenzen, maar ..... wat niet is, kan komen.

-Jan-

Mijn stelling van de dag: "als het niet past, neem je gewoon een grotere hamer... " :shock:
Laatst gewijzigd door JGVilla op wo jan 23 2008 2:53 pm, 22 keer totaal gewijzigd.

JGVilla
Forumlid
Forumlid

Bericht door JGVilla » di jan 22 2008 7:50 pm

Voor de spaarders onder ons heb ik op internet even alle adressen bij elkaar gezocht waar de vereiste accessoires (goedkoop) te koop worden aangeboden.

AR-3 Kabelontspanner - EUR 6,70 (Chinees alternatief)

http://cgi.ebay.nl/Camera-Shutter-Relea ... dZViewItem

Nikon BR-6 - EUR 50,80 (origineel Nikon)

http://cgi.ebay.nl/Nikon-BR-6-BR6-Auto- ... dZViewItem

BR-2A omkeerring - EUR 5,25 (Chinees alternatief)

http://cgi.ebay.com/52mm-macro-reverse- ... dZViewItem

BR-5, 62-52mm stepdown ring - EUR 10,55 (Japans alternatief)

http://www.thecamerahunter.com/Merchant ... y_Code=SEA

Set tussenringen voor Nikon - EUR 12,00 (Chinees alternatief)

http://cgi.ebay.nl/Macro-Extension-Tube ... dZViewItem

De totaal prijs bedraagt dan: EUR 85,30 en dat is inclusief vervoerskosten.
Gezien de grootte van de bedragen hoef je waarschijnlijk geen invoerrechten en/of BTW te betalen.

Altijd leuk om te weten.

-Jan-
Laatst gewijzigd door JGVilla op za jan 26 2008 7:20 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jan 23 2008 12:14 am

JGVIlla schreef:
"Er zijn nog niet al te veel fixed focus g-type lenzen, maar ..... wat niet is, kan komen."

Je bedoelt vastbrandpuntobjectieven?

Overigens haalde ik de BR-4 en BR-2 erbij omdat die ook de mogelijkheid geven extern het diafragma te bedienen. Maar je hebt natuurlijk gelijk, De BR-6 is optimaal geschikt voor het door jou aangehaalde doel.

Groet, E.M. de Klerk

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jan 23 2008 7:21 am

Macro is bij Nikon tegenwoordig een ondergeschoven kindje. Er wordt geen aandacht meer aan gegeven. En dat was ook al voor dat de G objectieven op de markt kwamen.

Aanvankelijk had ik in m'n objectieven overzicht staan: G van Goedkoop.

De tijden veranderen, de concurrentie heeft al jaren G, het moet goedkoop zijn en dus heeft Nikon ook G. Elk merk heeft de klanten die het verdiend.

Normaal zal ook niemand je aanraden om met een zoom objectief macro's te gaan maken. Met een vast brandpunt gaat dat vele malen beter.

Natuurlijk zijn er velen die een objectief bij de camera cadeau kregen en dan ook macro willen maken. Soms staat er ook macro op een zoom objectief. Nikon heeft het echter over micro als ze echt macro bedoelen.

AR-2: Draadontspanner met de Leicaklok aansluiting.

BR-6: De BR-6 ring gebruik je op een balgapparaat, zoals de PB-4, de PB-5 of de PB-6. Met een Nikkor objectief en een draadontspanner zoals de AR-4, AR-7 en AR-10 kun je met volle opening scherpstellen, en sluit het diafragma zich bij de opname. Wordt ook gebruikt als omkeerring. Een ringflitser past dan op een objectief.

BR-5: Met de BR-5 ring kunt je objectieven met een 62 millimeter schroefdraad op de BR-2 of BR-2A ring gebruiken. Je hebt dus voor gebruik ook een BR-2 ring nodig. Met een 2,8 20 millimeter objectief kunt u dan heerlijk dichtbij opnamen maken.

Met extensie ringen zul je waarschijnlijk tussenringen bedoelen.

Zelf heb ik meerdere boeken met info hier over geschreven. Dus op zoek naar bv Nikon Catalogus: de accessoires. Isbn 90-803779-1-0. Boeken zijn nog steeds een bodemloze put van informatie.

JGVilla
Forumlid
Forumlid

Bericht door JGVilla » wo jan 23 2008 10:01 am

emdeklerk schreef: Je bedoelt vastbrandpuntobjectieven?
Inderdaad, ik werk in het dagelijks leven veel met engelse "manuals" vandaar zo'n snelle verspreking.

emdeklerk schreef:Overigens haalde ik de BR-4 en BR-2 erbij omdat die ook de mogelijkheid geven extern het diafragma te bedienen.
Maar je hebt natuurlijk gelijk, De BR-6 is optimaal geschikt voor het door jou aangehaalde doel.
Ik ben blij dat je dat deed, want nu kunnen we hier meteen een duidelijke waarschuwing opnemen om de BR-4 NIET te gebruiken.
Er zullen best nog wel veel van die BR-4's rondslingeren en dan is deze observatie belangrijk.

Nog bedankt voor je bijdrage.

-Jan-
Laatst gewijzigd door JGVilla op za jan 26 2008 9:09 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

JGVilla
Forumlid
Forumlid

Bericht door JGVilla » wo jan 23 2008 10:19 am

Hans Braakhuis schreef:Macro is bij Nikon tegenwoordig een ondergeschoven kindje.
Er wordt geen aandacht meer aan gegeven.
Maar dat betekent niet dat ik niet meer volop bezig ben met macro.
Je moet alleen wat creatiever zijn. Internet is daarbij van onschatbare waarde.

Met extensie ringen zul je waarschijnlijk tussenringen bedoelen.
Zie voorgaande feedback. Ik zal wat beter op mijn Nederlands letten :oops:
Heb het inmiddels stiekum verbeterd.

Zelf heb ik meerdere boeken met info hier over geschreven.
Dus op zoek naar bv Nikon Catalogus: de accessoires. Isbn 90-803779-1-0.
Boeken zijn nog steeds een bodemloze put van informatie.
Je "Macro" boek heeft me een tijd geleden weer behoorlijk op weg geholpen.
Dat je ook een boek over de accessoires hebt geschreven, had ik nog niet ontdekt (nu dus wel).
Aangezien ik veel oudere spulletjes van Nikon gebruik, zoek ik vaak goede informatie over vooral oudere accessoires.

In ieder geval bedankt voor alle moeite die je hebt gedaan/doet om het fotograferen op macro niveau levend te houden.
Mijn complimenten voor de goede informatie. :lol:

Als ik wat verder ben, zal ik hier eens wat foto's met uitleg plaatsen over mijn setup.
Ik heb een mooie grote kelder en die ben ik (deels) aan het inrichten als (macro) studio.
Daar moet nog wel het een en ander aan gedaan worden dus dat is het grote project voor dit jaar,
maar ik blijf uiteraard ook fotograferen.

-Jan-

JGVilla
Forumlid
Forumlid

Bericht door JGVilla » wo jan 23 2008 2:24 pm

Hans Braakhuis schreef:Zelf heb ik meerdere boeken met info hier over geschreven.
Dus op zoek naar bv Nikon Catalogus: de accessoires. Isbn 90-803779-1-0.
Even te voorkoming van verwarring:

:arrow: Hans klopt het dat ik je verkeerd begrepen heb?
Want voor zover ik het nu kan bekijken, zijn je "macro" boek en "accessoires" boek één en dezelfde publicatie? :?:

-Jan-

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jan 23 2008 3:32 pm

JGVilla schreef:Even te voorkoming van verwarring: :arrow: Hans klopt het dat ik je verkeerd begrepen heb? Want voor zover ik het nu kan bekijken, zijn je "macro" boek en "accessoires" boek één en dezelfde publicatie? :?:
-Jan-
Er zijn meerdere boeken verschenen: de serie heette Nikon Catalogus, de Accessoires was uit 1997 en is alleen maar een keer uitgegeven. Eigenlijk is het een Nederlandse gebruiksaanwijzing van zo'n 1000 accessoires.

Het "macro" stuk gaat verder met de info uit de andere Catalogi over macro alleen. En is gewoon te downloaden van m'n website.

Een overzichtje staat in m'n Nikon boekenlijstje ook op m'n website.

JGVilla
Forumlid
Forumlid

Bericht door JGVilla » za jan 26 2008 7:33 pm

Even voor de goede orde en ter voorkoming van mogelijke misverstanden:

Voor de Nikon BR-6 automatische diafragmaring heb je de Nikon AR-3 draadontspanner nodig en niet de AR-2 zoals ik eerst abusievelijk vermeldde.
Als je de Nikon AR-2 wilt gebruiken moet daar, voor de BR-6, een AR-8 verloopnippel op.

Dat chinese alternatief is wel de goede versie (is onderweg).

Vraag aan Hans Braakhuis:

Dat boek "Nikon Catalogus, de Accessoires" is dat nog ergens verkrijgbaar?
Zo nee, is het dan mogelijk om een oud examplaar te scannen (uiteraard met respect voor auteursrechten)
om het dan in "pdf" formaat te kunnen aanbieden?

-Jan-

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jan 27 2008 6:46 am

Al m'n boeken zijn nu uitverkocht. Ik ga niet scannen, 229 pagina's ben ik toch wel een dag mee bezig.

m.wilders

Bericht door m.wilders » do feb 07 2008 5:38 pm

JGVilla schreef:Voor de spaarders onder ons heb ik op internet even alle adressen bij
BR-2A omkeerring - EUR 5,25 (Chinees alternatief)

http://cgi.ebay.com/52mm-macro-reverse- ... dZViewItem

Set tussenringen voor Nikon - EUR 12,00 (Chinees alternatief)

http://cgi.ebay.nl/Macro-Extension-Tube ... dZViewItem

-Jan-
Mag ik je wat vragen Jan?
1. Van mijn vader heb ik analoog spul gekregen waaronder een PB-4 balg en een BR2 F omkeerring. Die laatste heeft aan de ene kant 52 mm schroefdraad en aan de andere kant een bajonet aansluiting. Dat biedt naar ik aanneem dezelfde functie als de BR-2A omkeerring?

2. Ik kan mijn D80 niet koppelen aan de PB-4. Daar schijn je een PK-11A ring voor nodig te hebben. Geeft de set goedkope chinese tussenringen dezelfde mogelijkheid? Dat zou voor mij namelijk een zeer interessant alternatief zijn.

Marcel

JGVilla
Forumlid
Forumlid

Bericht door JGVilla » do feb 07 2008 6:46 pm

m.wilders schreef:1. Van mijn vader heb ik analoog spul gekregen waaronder een PB-4 balg en een BR2 F omkeerring.
Die laatste heeft aan de ene kant 52 mm schroefdraad en aan de andere kant een bajonet aansluiting.
Dat biedt naar ik aanneem dezelfde functie als de BR-2A omkeerring?
Ja, dat klopt met dien verstande, dat Nikon de BR-2A heeft uitgebracht toen de Nikon lenzen auto-focus kregen (met een chip).
Het bleek dat bij sommige (oudere film) camera's de BR-2 de contactpunten van die chip kon raken en eventueel beschadigen.
Ik heb zowel een BR-2 als een BR-2A maar op mijn D300 kan ik ze allebei gebruiken zonder dat er iets beschadigd,
maar normaal gebruik ik de BR-2A op de camera en de BR-2 op mijn PB-4. Daar kan die dus helemaal geen kwaad.
Nikon weet zelf niet meer wat de exacte specificaties zijn dus nemen ze het zekere voor het onzekere en raden het gebruik van de BR-2 af (op camera's met contactpunten). :!:

m.wilders schreef:2. Ik kan mijn D80 niet koppelen aan de PB-4. Daar schijn je een PK-11A ring voor nodig te hebben.
Geeft de set goedkope chinese tussenringen dezelfde mogelijkheid? Dat zou voor mij namelijk een zeer interessant alternatief zijn.
Jawel, zo'n goedkope set is prima te gebruiken. Goed in elkaar geschroefd is dat stabiel genoeg.
Wel rekening houden met het feit, dat die sets van aluminium zijn gemaakt en daarom een paar tandjes minder van kwaliteit zijn dan Nikon spul.
Gewoon gebruiken maar ook goed opletten (doe ik ook). :)

-Jan-
Laatst gewijzigd door JGVilla op do feb 07 2008 7:46 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

JGVilla
Forumlid
Forumlid

Bericht door JGVilla » do feb 07 2008 7:32 pm

M.b.t. het gebruik van de diverse hier vermelde kabelontspanners zou ik nog wat feedback geven:

1. Het goedkope alternatief uit China is helaas onbruikbaar.
Als je de ontspanner halverwege vastzet, blijkt de pin aan het eind van de kabel langer of korter te worden als de kabel wordt bewogen.
Met als gevolg, dat de diafragmahendel van de BR-6 ook beweegt en het diafragma van de lens dus verandert. :x . Hij is te koop. :P

2. De combinatie van AR-2 met AR-8 werkt ook niet. De pin die uit de AR-8 komt is te kort om de hendel van de BR-6 over zijn hele bereik te bewegen.
Deze combinatie was dus uitsluitend bedoeld als ontspanner voor bepaalde camera's. :(

3. Blijft over de AR-3. Ik heb nu zowel de oude versie (met schroefpin om de kabel vast te zetten) als de nieuwe versie (met een ring waarmee je de kabel vastzet).
Beide werken uitstekend , maar om het diafragma op een G type lens te regelen met een BR-6 heeft de nieuwe versie mijn voorkeur.
Gaat gemakkelijker met één hand. :)

Dus uiteindelijk dien je toch bij Nikon te blijven en voor dit doeleinde een BR-6 met AR-3 te gebruiken.
Ze zijn nog wel te koop hier en daar maar worden door Nikon niet meer gemaakt en dus ook niet meer geleverd of ondersteund.

-Jan-

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”