iphoto
iphoto
Vandaag lekker een beetje op ontdekkinstocht geweest met de nieuwe apple.
Ook het standaard fotobewerkingsprogramma (leuk woord voor galgje) i foto aan de tand gevoeld.
Ik ben daar niet ontevreden over, sterker nog het werkt best fijn. Het openen en bewerken van de nefs ging ook.
Tuurlijk is dit geen profesionel programma, maar het is goed overzichtelijk en mijn eerste ervaring is positief.
Dick
Ook het standaard fotobewerkingsprogramma (leuk woord voor galgje) i foto aan de tand gevoeld.
Ik ben daar niet ontevreden over, sterker nog het werkt best fijn. Het openen en bewerken van de nefs ging ook.
Tuurlijk is dit geen profesionel programma, maar het is goed overzichtelijk en mijn eerste ervaring is positief.
Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Ik vind iPhoto ook geweldig maar wist niet dat je er ook NEF mee kan bewerken.
En kan je een bewerkte NEF dan ook omzetten naar jpeg in iPhoto???
Gaan we eens proberen.
Mvg, Gino
En kan je een bewerkte NEF dan ook omzetten naar jpeg in iPhoto???
Gaan we eens proberen.
Mvg, Gino

"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
iPhoto is schitterend, maar let er wel op dat je archiveert zoals Apple dat voor ogen heeft en wees je ervan bewust dat je eventuele directory structuur hierbij platgeslagen wordt. Ik gebruik nu Aperture en ben erg blij dat ik daarbij mijn bestanden gewoon fysiek op de schijf kan laten staan. Aperture maakt alleen een reference library aan.
-
- Forumlid
Kan zijn dat ik je verkeerd begrijp maar iPhoto laat de bestanden zover mij bekend ook intact.De Put schreef:Aperture maakt alleen een reference library aan.
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op ma jan 28 2008 1:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben hier incognito...
Door deze import maakt iPhoto een library aan met eigen structuur ten koste van je eventuele directory structuur. Natuurlijk blijven de foto's ongewijzigd, de wijze van archivering verandert. In Aperture kan dit ook, maar ik kan Aperture ook laten wijzen naar een bestaande directorystructuur zonder de noodzaak foto's te importeren. Dit heeft mijn persoonlijke voorkeur omdat ik zo makkelijker met foto's kan schuiven en ze niet eerst hoef te exporteren.onno schreef:iPhoto laat de geïmporteerde fotobestanden inderdaad intact. Je kan dus altijd terug naar het origineel.
Groeten,
Remco
Laatst gewijzigd door De Put op ma jan 28 2008 2:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De vastgestelde directorystructuur van iPhoto hoeft geen probleem te zijn. Binnen iPhoto heb je allerlei faciliteiten om foto's per shoot of andere eigenschappen zoals keywords en folders te groeperen. Drag & drop van een beeld uit iPhoto naar een andere plek is net zo makkelijk als vanuit de Finder.De Put schreef:Door deze import maakt iPhoto een library aan met eigen structuur ten koste van je eventuele directory structuur. Natuurlijk blijven de foto's ongewijzigd, de wijze van archivering verandert. In Aperture kan dit ook, maar ik kan Aperture ook laten wijzen naar een bestaande directorystructuur zonder de noodzaak foto's te importeren. Dit heeft mijn persoonlijke voorkeur omdat ik zo makkelijker met foto's kan schuiven en ze niet eerst hoef te exporteren.
Voor ieder wat wils.

Voordeel van iPhoto is dat het meegeleverd wordt met elke Mac. Aperture kan inderdaad wel flink wat meer maar kost extra.
Ik gebruik Capture NX voor RAW conversie en iPhoto voor ordening & opslag van de geëxporteerde JPG's. Erg handig.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Klinkt anders dubbelop. En wat doe je met je RAW's? Gooi je die weg, of laat je die ongeordend?onno schreef:Ik gebruik Capture NX voor RAW conversie en iPhoto voor ordening & opslag van de geëxporteerde JPG's. Erg handig.
Ik ben zelf erg gecharmeerd van Lightroom: ik plaats ze zelf in directories, en importeer ze dan op de plek waar ze staan. Ik houd zelf graag het heft een beetje in handen...

Zie iPhoto: voorkeuren > geavanceerd > importeren.De Put schreef:iPhoto is schitterend, maar let er wel op dat je archiveert zoals Apple dat voor ogen heeft en wees je ervan bewust dat je eventuele directory structuur hierbij platgeslagen wordt. Ik gebruik nu Aperture en ben erg blij dat ik daarbij mijn bestanden gewoon fysiek op de schijf kan laten staan. Aperture maakt alleen een reference library aan.