Samenspel van zonlicht en donkere gedeeltes

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » di jan 29 2008 9:06 am

[quote="Nicole"]Maud je zou kunnen proberen om licht te flitsen. Maar dan krijg je wel schaduwen waar je op moet letten hoe die vallen. IN dit geval zou je naar het plafon kunnen flitsen om net even wat meer licht in de foto te brengen.quote]

Nicole, ik heb nog geen externe flits dus kan niet inflitsen.. Staat op verlanglijstje :)

[quote="Nicole"]En niet rechtstreeks naar het licht van buiten te fotograferen maar er anders voor gaan staan.quote]

Dat snap ik maar ik wilde proberen wat voor effect dit gaf en of dit wbt instellingen op de camera op te lossen valt.

Volgende keer zeker anders gaan staan want volgens mij alleen met inflitsen op te lossen als ik het zo lees..

Dank allen!

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Frederix

Bericht door Frederix » di jan 29 2008 9:46 am

Nicole schreef:Maud je zou kunnen proberen om licht te flitsen. Maar dan krijg je wel schaduwen waar je op moet letten hoe die vallen. IN dit geval zou je naar het plafon kunnen flitsen om net even wat meer licht in de foto te brengen.
En niet rechtstreeks naar het licht van buiten te fotograferen maar er anders voor gaan staan.
Ik heb bv een foto op het strand gemaakt omdat ik de stok van die kant wilde maar de foto is hierdoor aan de achterkant ook totaal overbelicht. Terwijl hij van de andere kant juist heel veel kleur gaf.
Hoi Nicole,

Licht flitsen in die omgeving helpt niet, tegen het plafond aan flitsen ook niet. Er was namelijk geen mooi licht plafond in die ruimte. Door er anders voor te gaan staan krijg je een heel andere foto. HDR zou wellicht een oplossing kunnen zijn.

Ik denk dat dit ook te maken heeft met digitaal fotograferen. Ik denk dat je analoog meer in de melk hebt te brokkelen. De foto van Maud kun je achteraf best wel beter maken kijk maar:

Afbeelding

Het jammer dat de lichte muur waar juist de zon opschijnt te overbelicht is om daar nog doortekening in te krijgen.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » di jan 29 2008 12:10 pm

Je kunt ook Capture NX gebruiken: D-lighting en de voorgrond nog wat extra ophelderen door gebruik van selectie-penseel met de contrast/helderheid optie. Ruis?? Moeilijk te beoordelen op zo'n klein bestandje.

Uiteraard blijft de beste optie het contrast bij de opname te verminderen, zoals door gebruik van een invulflitsje.

Afbeelding
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”