Objectieven D80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
chrisje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Objectieven D80

Bericht door chrisje » vr nov 09 2007 9:17 pm

Ik heb een D80 die ik graag wil uitbreiden met
aantal objectieven.
Ik heb overal op internet en dit forum zitten zoeken.
Er komen verschillende termen voor bij zoals lichtsterke,
beeldstabilistatie (VR) , stops .
Wat wordt daar allemaal mee bedoeld?
Ik wil bijv. 's avonds in huis foto's maken van mijn dochterje van
bijna 2 jaar dit wil ik graag doen zonder de flits te gebruiken en ook mogen die foto's niet bewogen zijn.
Ook zit ik te denken aan de tele lens 70-300 met VR.
Graag zou ik wat voorbeelden willen zien en tips waar ik allemaal op moet letten bij aanschaf van de lenzen?

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » vr nov 09 2007 9:40 pm

Hallo chrisje, mooie camera heb je. Wij genieten ook volop van deze camera... maar goed je hebt een aantal vragen...
Toch even een vrragje vooraf, je geeft niet aan wat je zelf al wel hebt.
Dit is toch wel belangrijk bij het maken van je keuzes.
Bij de wensen die je hebt te aanzien van de foto's die je wilt maken, zou je toch een flitser in het achterhoofd moeten houden, je bent dan wat flexibeler met binnen en buitenfotografie en de flitsers die Nikon heeft (sb600 of sb-800) zijn gewoon zeer goed.
Mocht je nog geen lichtsterk objectief hebben raad ik je zeker aan naar de 50 mm 1.8 van Nikon te kijken een betrekkelijk voordelig objectief waar je verassende resultaten mee kunt behalen..
Zou je interesse meer liggen in lichtsterke zoomobjectieven dan heb je van Sigma en Tamron wat voordelige mogelijkheden, zou je toch hier ook voor Nikon kiezen, dan zul je je spaarvarken toch serieus moeten mishandelen :mrgreen: . Maar we kunnen je zeggen het is zeker de moeite waard..

Kortom kijk nog even naar een aantal zaken en denk hier nog even over, enneh het belangrijkste wat is je budget....

Groetjes Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp

chrisje
Forumlid
Forumlid

Re: Objectieven

Bericht door chrisje » vr nov 09 2007 9:50 pm

Beste Eelco & Monique ,

alvast bedankt voor het meedenken.
Ik was vergeten te vertellen dat ik een 18-135 MM kit lens bij de camera
gekocht had.Mijn budget is niet al te groot ik denk zo rond +/- 650 euro.
Ik dan verder in de toekomst altijd nog gaan uitbreiden.
Alle andere tips zijn van harte welkom

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » vr nov 09 2007 9:59 pm

Hmm, we zijn hier een beetje aan het brainstormen.....
Monique roept: De 50mm 1.8 van Nikon met een sb-600....
En ik had zoiets van: Misschien de 17-50 2.8 van Tamron samen met de sb-600...
Dus hier heb je een keuze en ga je daar maar eens lekker in verdiepen...

Je geld kun je maar één keer uitgeven...

Groetjes Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » vr nov 09 2007 11:30 pm

Ga voor de 70-300 VR (een stabilisatiefunctie) en koop van het overgebleven geld een flitser tweedehands.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » za nov 10 2007 12:33 am

Chrisje,

Een bewegend kind binnen ga je hoe dan ook niet op de foto krijgen zonder flits. VR helpt je wel om de lens stil te houden, maar als je onderwerp wel beweegt, dan krijg je die bewegingsonscherpte alsnog in je onderwerp.
Ga voor een flitser, bij voorkeur een SB-600 of SB-800, dan kun je ook mooi indirect flitsen via een zijmuur.
Het geld dat je dan over hebt, bewaar je en dan ga je je mee verdr sparen voor een leuke lens.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za nov 10 2007 1:08 am

Zoals Roelof al aangaf: VR werk niet voor kinderen; die blijven bewegen. Dus een flitser is vrijwel onontkoombaar. Wat bereik betreft moet je het binnen niet zoeken in het bereik boven de 50mm volgens mij. Dus begin met een Nikon 50mm 1.8D. Dat is een fantastische lens voor het (weinige) geld.

Verder is wellicht een Sigma 30mm 1.4 een idee. Die levert je met de cropfactor van 1.5 een 45mm bereik op, wat helemaal niet verkeerd is binnen. Daarbij is dit objectief 2 hele stops sneller dan een 2.8 objectief, en waarschijnlijk zelfs 3 stops in vergelijking met 30mm op je 18-135 lens (schatting, ik heb die lens niet). En 3 stops is echt heel veel! Dat is van 1/250 terug naar (125, 60, ...) 1/30! Je kan dus met 1/250 schieten waar jouw lens 1/30 nodig heeft om dezelfde hoeveelheid licht te pakken! Aanrader.

Linkje: http://www.photodo.com/topic_20.html

Voor de puristen hier op het forum; ik meen dan Nikon niets soortgelijks (meer) in hun arsenaal heeft..
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za nov 10 2007 7:01 am

Lees m'n objectief advies eens.

TGIF

Bericht door TGIF » wo jan 30 2008 7:21 pm

Hans Braakhuis schreef:Lees m'n objectief advies eens.
Wel een oud topic .... :) maar waarom een nieuwe beginnen als het hier mooi bij past.

Geachte Hans,

Ik heb jouw objectief advies/Nikon Catalogus gelezen. Op bladzijde 17 staat "Het heeft geen zin om de kwaliteit objectieven van Nikon op een D40, D50 of D70 te zetten. De in de camera gebouwde chip (6,1Mp) haalt niet het maximale uit de betere objectieven.
Ook de in de amateur camera’s (D40, D50, D70s, D80) gebruikte software is niet zondermeer in staat om de optimale kwaliteit van een goed objectief te benutten."

Nu is mijn vraag wat bedoel jij met "kwaliteit objectieven van Nikon"? Kan je daar een voorbeeld van geven. Wat is het maximale voor een D80.

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » wo jan 30 2008 10:48 pm

Het lastige van dit soort vragen is dat een vragensteller eerst veel meer kan lezen. Ik ben absoluut niet te beroerd om vragen te beantwoorden, maar je kan er zelf ook wat voor doen. Als je de objectieven folder van Nikon helemaal hebt gelezen weet je wat de verschillende termen beteknen zoals lichtsterkte, beeldstabilistatie (VR) , stops etc. Als je dan vraagt ik zou graag objectief X of Y willen aanschaffen voor A en B fotografie kan kunnen we wellicht nuttig adviseren.
Eelco en Monique geven een ander antwoord als ik zou geven en een aantal andeen weer anders. Wat weet je dan?? Ook alleen maar de voorkeur van iemand anders. Leuk om te lezen, maar dat helpt jouw keuze niet.
Als Jizzy zich afvraagt wat ik dan een kwaliteitsobjectief van Nikon zal ik zeggen "het beest"de 28-70mm f/2.8 ED-IF AF-S Zoom-Nikkor, maar misschien noemt Hans wel weer een ander en zo kan je van iedereen zijn eigen mening horen.
Maak de vraag specifiek en je krijgt een specifieker antwoord.

chrisje
Forumlid
Forumlid

Bericht door chrisje » do jan 31 2008 8:27 pm

Beste Wim,

ik ben het gedeeltelijk met je eens. Maar als je pas bent begonnen met een nieuwe hobby, lees je al best behoorlijk veel. Je kijkt veel naar foto's om daar ook van te leren hoe je ze moet maken. Je ziet dan ook welke objectieven ze gebruiken en dat levert ook weer vragen op.
Daarbij is het voor mij ook fijn als met een paar lastige kwesties zit en je ziet door de bomen het bos niet meer. Dat je om hulp kan vragen op dit forum.
Het klopt dat ik de vraag ook wat specifieker had moeten stellen.
Maar ja dat was ook mijn eerste vraag vandaar.
Ik heb ondertussen de 50MM f1,8 besteld heb hem nog niet binnen hopelijk zal dat erg zijn.
Verder ben ik mij aan het verdiepen in natuur en landschappen.
Wat zijn jullie voorkeuren moet ik een lichtsterke lens (80 - 200 F2,8) of bijv. (70-300 VRII) Wat zijn de voordelen van lichtsterk tov vrII.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 01 2008 1:09 am

chrisje schreef:Wat zijn jullie voorkeuren moet ik een lichtsterke lens (80 - 200 F2,8 ) of bijv. (70-300 VRII) Wat zijn de voordelen van lichtsterk tov vrII.
VR is om jouw bewegingen te compenseren. Als je onderwerp niet stil blijft staan heb je niets aan VR, dan moet je de zaak bevriezen, en heb je dus een snelle lens nodig, dus liefst 2.8 of minder.

Optisch is zo'n 80-200 f2.8 trouwens nog wel een paar stapjes beter dan een 70-300 VR.... en zwaarder is ie ook; hij is gebouwd als een tank! :P
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr feb 01 2008 6:57 am

Jizzy schreef:
Hans Braakhuis schreef:Lees m'n objectief advies eens.
Nu is mijn vraag wat bedoel jij met "kwaliteit objectieven van Nikon"? Kan je daar een voorbeeld van geven. Wat is het maximale voor een D80.
Het citaat slaat op wat anders. De vraag van Chrisje ging over fotograferen met weinig licht.

Zoals het in het citaat staat, is kort door de bocht. Daar ben ik heel goed in.

Wat goede objectieven zijn, is wel uit het kwaliteits onderzoek op m'n site te halen. Dat zijn veel vaste brandpunten en de meeste f2,8 zoom objectieven. Op de 1,8 50mm na, allemaal dure objectieven.

Het citaat geeft aan dat je met een kwaliteits camera andere software heeft, en daardoor meer uit een goed objecitef kan halen.
Ik dacht dat ik er ook wel een voorbeeld bij gegeven heb.
Je hebt bv een 18-55 op een D50. De D50 is goedkoop en gaat er van uit dat je ook Nikkor goedkope objectieven er op gebruikt. Dus staat in de camera verscherping, contrast, kleurverzadiging, ed wat hoger ingesteld. Zodat je met een goedkope camera toch nog acceptabele beelde krijgt.
Zet je nu een f2,0 200mm op je D50, zet dan svp op de camera alles uit. Want zo'n kwaliteits objectief heeft dat helemaal niet nodig.

Elders op deze site staat voor hen die het clubblad niet hebben, een artikel van Karel Giesen, die een andere benadering geeft van het zelfde onderwerp.
http://www.nikon-club-nederland.nl/club ... nsoren.php

Je kunt zo niet zeggen waar bij Nikon een lijn ligt. Duidelijk is dat goedkopere camera's, ook goedkopere software hebben. Maar dat kan ook zo verschuiven. Nikon heeft meestal 3 indelingen: D40, 50, 60, 80. Een tussengroep met D100, 200, en 300. En de kwaliteitsgroep D1, D2, D3.

Ze publiceren er zelf nooit over.

TGIF

Bericht door TGIF » za feb 02 2008 6:28 pm

Hans n.a.v. je toelichting en het verhaal van Karel Giesen is het mij weer wat duidelijker geworden.

De verkoper heeft mij ook wijs gemaakt dat een goed (duurder) objectief meer bepalend is dan de body. Vandaar dat ik nu gekozen heb voor een D80 i.p.v D200 zodat ik het prijsverschil kan gebruiken voor een kwalitatief beter objectief. Als ik dan later een andere body wil aanschaffen heb ik er meteen goede objectieven bij en hoef ik niet weer opnieuw (objectieven) aankopen te doen.

Bedankt voor de opmerking dat in de D80 de standaard fabrieksinstellingen van de camera te wijzigen zijn zodat deze wel overweg kan met kwalitatief betere objectieven (ik bedoel daar o.a. de 1.4/1.8, f 2.8 en macro objectieven mee).

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

aankopen

Bericht door George Fennes » za feb 02 2008 9:04 pm

Hoi Chrisje, ik heb even mee zitten lezen de Nikor 50mm 1.8 is een fijn objectief maar is redelijk beperkt, op je D80 zal het zich gedragen als een 75mm, dus licht tele.
Voor wat detailwerk en portret fotografie is dat een goed alternatief.
En zoals Hans B. opmerkt in zijn objectiefadvies zijn de 2.8 objectieven ook erg geschikt, maar ook vrij prijzig als het om Nikkor objectieven gaat.
Maar een Tamron 17-50mm 2.8 is een vreselijk goed alternatief (kost bij Arend 359 euro) en is qua beeldoverdracht te vergelijken met 1000 euro duurdere dure Nikkor 17-55mm 2.8.
Verder is een goede flitser onontbeerlijk, dus vraag eens aan Arend wat de SB-600 of SB-800 kost, dan ben je onder de 650 euro klaar en heb je spullen die de komende 3 body's overleven :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”