Goede portretlens gezocht (ADVIES)
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Goede portretlens gezocht (ADVIES)
Ik maak regelmatig foto's op feesten e.d. waar ik nu steeds meer voor gevraagd wordt. Onlangs zelfs mijn eerste trouw reportage gedaan. Nu wil ik een goede portretlens kopen tegen een betaalbare prijs.
Ik heb zelf wat gezocht hier en daar en kom elke keer op deze 2 terecht:
- Nikkor 24-120 mm AF-S VR F/3,5-F/5,6G IF ED 519,- (bron tweakers.net)
- Nikkor AF 28-105mm f/3.5-4.5 D IF ASP Macro 1:2 429,- (bron tweakers.net)
Graag zou ik jullie mening willen weten welke van de 2 het beste is en waarom. Ik ben ook zeer geinteresseerd in voor- en nadelen van beide en gebruikservaringen.
Een goed alternatief bieden mag ook mits binnen mijn prijsmarge van ca. 400-550,-
Ik heb zelf wat gezocht hier en daar en kom elke keer op deze 2 terecht:
- Nikkor 24-120 mm AF-S VR F/3,5-F/5,6G IF ED 519,- (bron tweakers.net)
- Nikkor AF 28-105mm f/3.5-4.5 D IF ASP Macro 1:2 429,- (bron tweakers.net)
Graag zou ik jullie mening willen weten welke van de 2 het beste is en waarom. Ik ben ook zeer geinteresseerd in voor- en nadelen van beide en gebruikservaringen.
Een goed alternatief bieden mag ook mits binnen mijn prijsmarge van ca. 400-550,-
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Beste Opgezetfan,
Een goed portret is vaak(niet altijd) een foto met een geringe DOF
waarom neem je in je keuze de 1.8/85mm afd niet mee?(binnen budget)
En met jou 1.8 / 50mm heb je eigenlijk ook al een geweldige portretlens!
De 1.4/85mm afd noem ik niet omdat die niet meer binnen je budget valt.
Maar deze is alom bekent om z'n portret kwaliteit.
Of is flexibiliteit/mobiliteit in beelduitsnede heel belangrijk voor je?
Dan zou je de 24-120 vr kunnen overwegen.
mvrgr,
Martin
Een goed portret is vaak(niet altijd) een foto met een geringe DOF
waarom neem je in je keuze de 1.8/85mm afd niet mee?(binnen budget)
En met jou 1.8 / 50mm heb je eigenlijk ook al een geweldige portretlens!
De 1.4/85mm afd noem ik niet omdat die niet meer binnen je budget valt.
Maar deze is alom bekent om z'n portret kwaliteit.
Of is flexibiliteit/mobiliteit in beelduitsnede heel belangrijk voor je?
Dan zou je de 24-120 vr kunnen overwegen.
mvrgr,
Martin
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Idd ik heb zelf al de 50 mm. en dat is idd een mooie portretlens en op 2,8 is hij ragscherp. Maar ik wil zoals jij al aanhaalt wat meer vrijheid in zoombereik en daarom wil ik dus een middenzoom lens, maar ben er dus niet uit welke 

Dan zou ik in jouw geval voor de vr zoom gaan.
extra zekerheid tot scherpte, daar waar het nodig is.
Hoe het zit met het 'Bokeh' bij de grootste diafragma opening tussen de 2 zooms kan ik je niet zeggen.
Is misschien wel heel belangrijk voor jou om te checken.
Hoe dan ook,
succes met je keuze.
Martin
extra zekerheid tot scherpte, daar waar het nodig is.
Hoe het zit met het 'Bokeh' bij de grootste diafragma opening tussen de 2 zooms kan ik je niet zeggen.
Is misschien wel heel belangrijk voor jou om te checken.
Hoe dan ook,
succes met je keuze.
Martin
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt voor je reactie, de keuze zal niet moeilijk zijn en zal zeker niet over 1 nacht ijs gaan, ik denk dat ik er nog eens heel erg goed over na ga denken. Op DPZ wordt mij geadviseerd, gezien de richting waarin ik (opdrachtgerelateerd) fotografeer, een lichtsterke groothoek te kopen bijv. de 17-55 f/2,8 oid of een 16-35. Maar ik vind dat persoonlijk een beetje zonde aangezien mijn 18-55 er ook nog is ik wil dus wat meer zoom bereik in 1 lens en idd dan voldoet die 24-120 VR daar zeker aan.
hoi hoi
meschien een hele domme vraag
is het alleen een portret lens??
dan zou ik persoonlijk kiezen voor een 100 mm macro.of een 60 mm macro
waarom??
dan heb je meer speel ruimte met de diafragma,je kunt de lens meteen ook voor macro gebruiken.
ik heb zelf de 24-120 vr,is echt een mooie lens.maar je zult je andere lens minder gebruiken,en de licht gevoelig heid vind ik erg jammer,5.6 op 120 mm.ik heb zelf een jaar lang gewerkt met een Canon 28-70 2.8L
en mis de 2.8 erg,je kunt er hele mooie dingem mee doen,bijv scherp stellen op de ogen,en dat neus al weer wazeg is/wordt.
veel succes met je keuze!!!
ps,de lens die ja el gebreukt,is ook een mooie potret lens,zeker wel
groetjessssss
meschien een hele domme vraag
is het alleen een portret lens??
dan zou ik persoonlijk kiezen voor een 100 mm macro.of een 60 mm macro
waarom??
dan heb je meer speel ruimte met de diafragma,je kunt de lens meteen ook voor macro gebruiken.
ik heb zelf de 24-120 vr,is echt een mooie lens.maar je zult je andere lens minder gebruiken,en de licht gevoelig heid vind ik erg jammer,5.6 op 120 mm.ik heb zelf een jaar lang gewerkt met een Canon 28-70 2.8L
en mis de 2.8 erg,je kunt er hele mooie dingem mee doen,bijv scherp stellen op de ogen,en dat neus al weer wazeg is/wordt.
veel succes met je keuze!!!
ps,de lens die ja el gebreukt,is ook een mooie potret lens,zeker wel

groetjessssss
al is de 24-120mm VR niet zo heel lichtsterk (geen f2.
, op de kleinste diafragma's is de scherptediepte beter dan je zou verwachten. Ik ben zelf nooit een fan geweest van de 28-105mm AF, anderen zijn dat wel en die kunnen je beter vertellen wat de pluspunten van die lens zijn.
Met een 24-120mm VR heb in elk geval een variabele 'portretlens' (waar je naar zoekt) met een redelijk mooie onscherpteweergave, ook op 120mm.

Met een 24-120mm VR heb in elk geval een variabele 'portretlens' (waar je naar zoekt) met een redelijk mooie onscherpteweergave, ook op 120mm.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
vanson, bij feesten e.d. gebruik je haast geen kleine diafragma's dus daar gaat het hier eigenlijk niet om. De reden dat ik een zoomlens wil ipv een prime is dat ik wat meer flexibiliteit wil en niet elke keer van lens wil verwisselen.vanson schreef:al is de 24-120mm VR niet zo heel lichtsterk (geen f2., op de kleinste diafragma's is de scherptediepte beter dan je zou verwachten. Ik ben zelf nooit een fan geweest van de 28-105mm AF, anderen zijn dat wel en die kunnen je beter vertellen wat de pluspunten van die lens zijn.
Bedankt voor jullie reacties en ik denk dat het iets heel anders gaat worden: de TAMRON 28-75 f/2,8
De reden waarom ik het niet zo lichtsterke van de 24-120mm VR aanstipte is niet vanwege de 'snelheid' maar vanwege de verrassende onscherpteweergave van deze lens op de grootste diafragmaopeningen (respectievelijk f3.5 op 24mm en f5.6 op 120mm)
Als je deze zoomlens gebruikt als variabele zoomlens dan zul je zeker niet teleurgesteld zijn over de scherpte en de achtergrondweergave. Toen deze lens net uit was had ik mijn bedenkingen omdat de 'oude' 24-120mm nooit een van mijn favoriete lenzen geweest is. Deze was erg fragiel gebouwd (schoof zo'n tien meter uit bij inzoomen) en optisch was het ook niet wereldschokkend. De nieuwe VR uitvoering is optisch zeker verbeterd, en een iets compactere bouw maakt de lens wellicht wat minder kwetsbaar.
Als je deze zoomlens gebruikt als variabele zoomlens dan zul je zeker niet teleurgesteld zijn over de scherpte en de achtergrondweergave. Toen deze lens net uit was had ik mijn bedenkingen omdat de 'oude' 24-120mm nooit een van mijn favoriete lenzen geweest is. Deze was erg fragiel gebouwd (schoof zo'n tien meter uit bij inzoomen) en optisch was het ook niet wereldschokkend. De nieuwe VR uitvoering is optisch zeker verbeterd, en een iets compactere bouw maakt de lens wellicht wat minder kwetsbaar.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
vanson: bedankt voor je uitleg 

- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
De 28-105 is een prettig, redelijk lichtsterk (3.5-4.5) objectief. Zelf heb ik hem juist voor de groothoek naast de 50mm/1.4 gekocht. Voor meer dramatische portretten gebruik ik de 70-300, die op langere brandpuntsafstand maar weinig DOF heeft. de 28-105 kan ook op hele korte afstanden scherpstellen, wat voor binnenshuis portretteren heel handig kan zijn.
Succes!
Marnix
Succes!
Marnix
Laatst gewijzigd door MvBoetzelaer op wo nov 08 2006 2:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Eindelijk heb ik dan toch de knoop doorgehakt en de Tamron 28-75 mm. f/2,8 gekocht voor € 250,- incl. UV filter 
Zie hier mijn nieuwe aanwinst:

Zie hier mijn nieuwe aanwinst:

- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Sorry mensen, ik ben van de oude stempel - een portretlens is voor mij een objectief met een brandpunt van ongeveer 2x de beelddiagonaal bij kleinbeeld, dus 85 of 105 mm bij Nikon, en bijvoorbeeld de 90 mm bij Leica.
Het gaat er om dat je een gezicht beeldvullend kan fotograferen bij een perspectiefweergave die als optimaal wordt beschouwd. Dus geen vertekening door het groothoek-effect (pinokkio-neus) en geen vervlakking door het tele-effect (platgeslagen gezicht).
Je zou dus voor een digitale camera bij een brandpuntsafstand van ongeveer 70 mm uitkomen. (1,5 x 70 is 105 mm.) Nou, dan zijn er heel wat zoom-objectieven te krijgen, bij onze huisleverancier.
Komt nog iets bij: een portretobjectief zou eigenlijk niet al te scherp mogen tekenen - iedere oneffenheid op de huid van het model wordt haarscherp zichtbar gemaakt. Daarom had je vroeger ook speciale portretobjectieven met een zorgvuldig berekend - soms instelbaar - soft-focus effect als de Rodenstock Imagon.
Maar goed, die zijn er niet meer, en het heeft dus niet zo veel zin te vragen naar een "portretlens".
De portrettist zal zich tevreden moeten stellen met het beschikbare aanbod...
Groeten, E.M. de Klerk
Het gaat er om dat je een gezicht beeldvullend kan fotograferen bij een perspectiefweergave die als optimaal wordt beschouwd. Dus geen vertekening door het groothoek-effect (pinokkio-neus) en geen vervlakking door het tele-effect (platgeslagen gezicht).
Je zou dus voor een digitale camera bij een brandpuntsafstand van ongeveer 70 mm uitkomen. (1,5 x 70 is 105 mm.) Nou, dan zijn er heel wat zoom-objectieven te krijgen, bij onze huisleverancier.
Komt nog iets bij: een portretobjectief zou eigenlijk niet al te scherp mogen tekenen - iedere oneffenheid op de huid van het model wordt haarscherp zichtbar gemaakt. Daarom had je vroeger ook speciale portretobjectieven met een zorgvuldig berekend - soms instelbaar - soft-focus effect als de Rodenstock Imagon.
Maar goed, die zijn er niet meer, en het heeft dus niet zo veel zin te vragen naar een "portretlens".
De portrettist zal zich tevreden moeten stellen met het beschikbare aanbod...
Groeten, E.M. de Klerk