Photoshop 'vrij'

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
k.hendrik

Photoshop 'vrij'

Bericht door k.hendrik » do jan 31 2008 7:21 pm

LS
aardig artikel in de Volkskrant van vandaag, over het 'liegen van de waarheid' oftewel 'fotojokken'.
Vraag blijft wel of er met de analoge camera minder werd gejokt :?
In dit forum regelmatig aan de orde: 'wegshoppen' of niet :wink:
ik herinner mij een aantal discussies over pukkels op een portret.

vrgr

GdP

Bericht door GdP » do jan 31 2008 7:29 pm

Nu je het daar over hebt. Ik herinner mij nog steeds een clubbijeenkomst waar we de gelegenheid kregen een tweetal jonge dames te fotograferen.
Beiden hadden toch last van jeugdpuistjes! Ongelofelijk!
Probeer dat maar eens weg te shoppen. Vreselijk!

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » do jan 31 2008 7:31 pm

het scheelt weer een visagiste !
gemak dient de mens hoor vind ik.

ik ben dus voor...

scooro

Bericht door scooro » do jan 31 2008 9:01 pm

Ik ben ook voor zolang je de bedoeling/uitstraling van een foto niet totaal verdraait zoals in de telegraaf..

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » do jan 31 2008 9:43 pm

de telegraaf is toch 1 draaideur krant......en volgens mij staan daar genoeg foto's in die onbewerkt zijn...anders vreet ik een oplage op.
Papier hierr !

unga
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door unga » vr feb 01 2008 11:24 am

ik beschouw mijzelf als een purist, dus eerst denken,kijken dan doen..maarrrrrr PE6 is wel makkelijk om even een horizon recht te zetten of of of of of
hahaha dus ik sluit me bij scooro aan :wink:
D-5100
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD

scooro

Bericht door scooro » vr feb 01 2008 7:14 pm

Het ging mij niet specifiek om de telegraaf maar had op mijn PDA een stukje gelezen over een geshopte/gemanipuleerde foto.

Zie link:
http://www.digifotopro.nl/headlines.php ... ction=OPEN

Hier is echt de hele foto qua gevoel veranderd. Het gaat mij dus niet specifiek om de telegraaf maar om dit artikel.

groetsels Roland

k.hendrik

Bericht door k.hendrik » vr feb 01 2008 7:24 pm

scooro schreef:Het ging mij niet specifiek om de telegraaf Hier is echt de hele foto qua gevoel veranderd. Het gaat mij dus niet specifiek om de telegraaf maar om dit artikel.
groetsels Roland
Roland,
vgl mij zijn er maar weinig die de moeite genomen hebben om het artikel in de Vlkskrnt te lezen.

vrgr

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr feb 01 2008 9:33 pm

tja als je geen link heb naar het artikel en als je de volkskrant uberhaupt niet leest wordt het lastig een mening te geven op inhoud van het artikel.
dan kan ik alleen maar reageren op het geen jij neerzet.

wat betreft de telegraaf blijft mijn mening staan...rioolkrant.

Arend

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » vr feb 01 2008 9:38 pm

Ik heb dat artikel gelezen en de betreffende foto die er als voorbeeld bij stond was een zogenaamde 'editoriale' foto. Een foto van Kosovo half in puin met zwarte wolken boven de stad (van bommen of iets dergelijks).

De freelance fotograaf de ze had gemaakt, had expres er meer wolken bij gezet dan in de originele foto zodat de foto een dramatischer uiterlijk kreeg.

Nu vind ik dat bij niet editoriale foto's prima, want daarbij gaat het ten slotte van het tonen van je eigen visie. Echter moeten editoriale foto's zoveel mogelijk objectief het onderwerp laten zien en mogen er mijn inziens geen photoshop aanpassingen aan gedaan worden naast horizon rechttrekken e.d.

Maar dat is mijn visie :D

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”