Welke instellingen in een donkere ruimte met dansende mensen
Welke instellingen in een donkere ruimte met dansende mensen
Morgenavond wil ik wat foto's nemen in een redelijk donker cafe met lamplicht waar ook gedanst zal worden. Ik heb een D80 met de George-lens, een Sb600 en een diffuser. De witbalans kan ik op preset zetten met hulp van een witte voorzetdop. Ik neem aan dat dat beter is dan op de stand flash. Ik schiet in Nef. Ik kom er niet goed uit waar ik op zal instellen: P, S of juist A. Wat is de minimale sluitersnelheid onder die omstandigheden. Kan iemand mij een beetje op weg helpen?
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als je in NEF schiet kan je de WB ook op Auto zetten en in PS of welk ander programma je WB goed zetten. Ik zou in M modus werken en ISO 800-1600 gebruiken om redelijke sluitertijden te halen. Maar (ja daar komt ie alweer voor de zoveelste keer) als je rear of slow sync gebruikt krijg je met lange sluitertijden lekkere beweging in je foto terwijl de flits de actie bevriest. Geeft dynamiek aan je foto. suc6
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Waarom f/5,6? en niet gewoon f/4 of f/2,8? f/5,6 levert 1 stop minder op als f/2,8
- alfredo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
en waarom is de M stand te prefereren? zou graag het voordeel daarvan willen weten ten opzichte van bijv. A of S stand... bij voorbaat dank.
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Alfredo, ik zou zeggen probeer het eens.
Als je je camera op A zet dan meet de camera doorgaans een veel langere sluitertijd dan dat je in M instelt. En 1/4e is dan weer net te lang
Als je je camera op A zet dan meet de camera doorgaans een veel langere sluitertijd dan dat je in M instelt. En 1/4e is dan weer net te lang

M-stand is ideaal: wat meer gelijkmatige belichting; eenmaal goed ingesteld zullen alle foto's er hetzelfde uitzien.
Zou zelf kiezen voor 1/30e (balans tussen omgevingslicht gebruiken, beweging zien en toch wat scherpte houden). Hou maar 1/brandspuntafstand + 2/3 stop ofzo. Dus bij 50 mm 1/30e gebruiken.
En liever F/2.8 gebruiken (weet niet wat je George lens is
) zodat omgevingslicht optimaal gebruikt wordt. Scherptediepte wordt wel minder...
ISO 800-1000 zodat je wederom optimaal gebruik van omgevingslicht gebruikt. Voor meeste toepassingen is de toename van de ruis geen onoverkomenlijk probleem.
SB-600 op -1 zetten en kijken of je recht omhoog via plafond kan flitsen (evt zonder diffuser, maar probeer dat even uit, hangt van omgeving af). Kans bestaat dat met hoge ISO en F/2.8 en direct flitsen je voorgrond te hard geflitst wordt, dus evt je flitsinstelling nog meer veranderen. TTL ipv TTL-BL gebruiken schijnt ook te helpen (ik probeer dat komende zondag uit).
Alles hang natuurlijk ook af van wat je met het resultaat wilt doen. Als het bijvoorbeeld alleen maar voor het web is, kan je makkelijk nog naar ISO 1600.
WB zou je op flash kunnen zetten, maar in NEF maakt dat natuurlijk niet uit.
Zelf heb ik wat dansfoto's geschoten, kijk HIER naar de resultaten. Meeste valt binnen de hierbovengestelde instellingen. Over het algemeen was het er vrij donker, maar met een hoog en licht plafond zodat het bouncen van het flitslicht wel prima ging. Kost alleen wel veel power (gebruik zelf SB-800).
Zou zelf kiezen voor 1/30e (balans tussen omgevingslicht gebruiken, beweging zien en toch wat scherpte houden). Hou maar 1/brandspuntafstand + 2/3 stop ofzo. Dus bij 50 mm 1/30e gebruiken.
En liever F/2.8 gebruiken (weet niet wat je George lens is

ISO 800-1000 zodat je wederom optimaal gebruik van omgevingslicht gebruikt. Voor meeste toepassingen is de toename van de ruis geen onoverkomenlijk probleem.
SB-600 op -1 zetten en kijken of je recht omhoog via plafond kan flitsen (evt zonder diffuser, maar probeer dat even uit, hangt van omgeving af). Kans bestaat dat met hoge ISO en F/2.8 en direct flitsen je voorgrond te hard geflitst wordt, dus evt je flitsinstelling nog meer veranderen. TTL ipv TTL-BL gebruiken schijnt ook te helpen (ik probeer dat komende zondag uit).
Alles hang natuurlijk ook af van wat je met het resultaat wilt doen. Als het bijvoorbeeld alleen maar voor het web is, kan je makkelijk nog naar ISO 1600.
WB zou je op flash kunnen zetten, maar in NEF maakt dat natuurlijk niet uit.
Zelf heb ik wat dansfoto's geschoten, kijk HIER naar de resultaten. Meeste valt binnen de hierbovengestelde instellingen. Over het algemeen was het er vrij donker, maar met een hoog en licht plafond zodat het bouncen van het flitslicht wel prima ging. Kost alleen wel veel power (gebruik zelf SB-800).
Is dezelfde die ik gebruik
En ik raad je af om rear curtain flash te gebruiken wanneer je F/2.8 gaat gebruiken bij dansende mensen; je scherptediepte is vrij krap en de kans is groot dat ze uit focus dansen tijdens het maken van de opnamen. Flits je op het eerste gordijn, zullen ze wel scherp zijn.
Wat ga je met de resultaten doen?

En ik raad je af om rear curtain flash te gebruiken wanneer je F/2.8 gaat gebruiken bij dansende mensen; je scherptediepte is vrij krap en de kans is groot dat ze uit focus dansen tijdens het maken van de opnamen. Flits je op het eerste gordijn, zullen ze wel scherp zijn.
Wat ga je met de resultaten doen?
Laatst gewijzigd door Floris op vr feb 01 2008 3:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Floris,
Goeie tips echter is het dan wel zo dat de beweging komt na de flits
Goeie tips echter is het dan wel zo dat de beweging komt na de flits

Ja, maar door ze te flitsen op het moment dat ze scherp zijn, zullen de foto's nog redelijk scherp ogen. Dat het met rear curtain chonologisch het beste klopt, vind ik persoonlijk minder belangrijk dan scherpe foto's. Zeker op F/2.8 is de DOF gewoon klein en het objectief vrij soft.
Probeer gewoon de verschillende instellingen uit op lokatie, bekijk je resultaten (histogram!) en kijk wat het beste werkt voor de rest van de shoot.
Probeer gewoon de verschillende instellingen uit op lokatie, bekijk je resultaten (histogram!) en kijk wat het beste werkt voor de rest van de shoot.