Hou probleem met scherpstellen

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » do jan 31 2008 1:22 pm

Samengevat:
ISO 400 als er weinig licht is. Daarboven krijg je ruis.
tijd: 1/125 of korter ( bewegingsonscherpte wegnemen.)
2 stops diafragmeren (scherpte en scherptediepte vergroten)

Het het scherpstelveld richten op het deel dat je in ieder geval scherp wilt hebben, vasthouden en daarna compositie maken

Niet genoeg licht? flitsen of anderszins voor meer licht zorgen

Moet je eens kijken hoe scherp je foto's gaan worden.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do jan 31 2008 1:41 pm

@Marten: uitstekende tips, maar nog beter was om algemene tips te posten zodat ze weet wat ze verkeerd heeft gedaan (zie bij. mijn tips op de eerste pagina :)) ;)
Laatst gewijzigd door M.Oorthuis op do jan 31 2008 1:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » do jan 31 2008 1:42 pm

Pruimpit schreef:
Maud schreef: Maar kom wel met punten waar ik iets aan heb en begin dan niet over boekjes en basisbegrippen van SLR-fotografie. Komt bij mij over van 'val ons niet lastig met dit soort stomzinnige dingen'. En dat vind ik vervelend.
Mag ik mij aangesproken voelen :?
Dit was als goed gemeend advies bedoeld :!: Om jou vooruit te helpen! Natuurlijk mag je allerlei vragen stellen. Ik heb ook op dit forum veel geleerd. Maar in een forum staan vaak niet alle basisprincipes op een rijtje. Dan wordt over ISO's gesproken, dan over lichtsterke lenzen. Dan weer over iets anders.

In een boekje heb je alles op een rijtje. Dat is overzichtelijker. Maar er zijn ook internet sites waar alles overzichtelijk gemaakt is.

Dus dat vind jij een vervelende opmerking :roll: Dan is dit denk ik van mij de laatste reactie op een post van jou. Ik weet wanneer ik teveel ben
@Pruimpit excuses als je dit opvat als 'niet meer reageren', zou ik jammer vinden. Ik vraag om tips hoe dit soort foto's met de nieuwe lens te maken. Ik heb veel tips gekregen, heb net ook weer wat geprobeerd en het klopt. Iemand terugverwijzen naar boekjes helpt iemand niet verder met een specifiek 'probleem'. Zou graag voortaan bruikbare tips van je ontvangen.. Deal?

@Tammo, als ik enkelveld instel gaat focus automatisch naar links :( (staat dan zo op scherm) op automatisch staan stipjes door het hele veldje heen

@Marten, dank voor de samenvatting en het heeft geholpen. Nu stuk duidelijker

@Allen, excuus als dit een te lang draadje is geworden..

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » do jan 31 2008 1:55 pm

Maud;
Bij de D200 heb je enkelveld in de zoeker een cirkel met hele kleine kringetjes en in het midden het blokje van de enkelveldinstelling.
Ik weet niet hoe dat bij de D80 zit.
Maar als je veld niet in het midden zit kun je misschien met de selector dat blokje in het midden plaatsen.
Misschien kunnen de andere D80ers even reageren.

Tammo

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » do jan 31 2008 1:58 pm

Is de de D80 precies hetzelfde. Vergeet niet de "schuif" naast de selector te ontgrendelen ander kun je geen ander scherpstel veld kiezen.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Franklin
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Franklin » do jan 31 2008 2:01 pm

Tammo Schut schreef:Maud;
Bij de D200 heb je enkelveld in de zoeker een cirkel met hele kleine kringetjes en in het midden het blokje van de enkelveldinstelling.
Maar als je veld niet in het midden zit kun je misschien met de selector dat blokje in het midden plaatsen.

Tammo
@Tammo; correct! met de selector kun je de plaats van de enkelveldinstelling wijzigen. Bij de D80 11 plaatsen!
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » do jan 31 2008 2:04 pm

Tammo Schut schreef:Maud;
Tammo
ALE schreef:Is de de D80 precies hetzelfde. Vergeet niet de "schuif" naast de selector te ontgrendelen ander kun je geen ander scherpstel veld kiezen.
:) gelukt! Nu staat deze keurig in het midden ppfff
thanks
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » do jan 31 2008 2:13 pm

Zal wel bekend zijn, maar voor de zekerheid :)

Bij enkelveld scherpstellen:
Scherpstelveld op onderwerp richten dat je scherp wilt hebben, ontspanknop half ingedrukt houden en dan compositie bepalen en foto nemen.

Tammo

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » do jan 31 2008 2:15 pm

chip54 schreef:Het zou me niet verbazen dat het nu, mèt Pruimpits zeer goede adviezen, beter zou moeten kunnen gaan lukken :?
Groet, Cees :D
:)
Tammo Schut schreef:Zal wel bekend zijn, maar voor de zekerheid :)
Bij enkelveld scherpstellen:
Scherpstelveld op onderwerp richten dat je scherp wilt hebben, ontspanknop half ingedrukt houden en dan compositie bepalen en foto nemen.Tammo
Ja en al getest :) dank!

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » do jan 31 2008 5:00 pm

Nou laat maar komen die scherpe foto,s !! ... Hmm zo,n klok hebben wij ook...
NAS Buikpijn

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do jan 31 2008 6:18 pm

Als je op kleine diafragma's fotografeerd wil AF-C ook nogal eens helpen. Sommige hebben namelijk de neiging om toch iets met de camera naar achteren te bewegen tussen het locken van de focus op AF-S en het afdrukken in waardoor je scherptepunt net voor je onderwerp komt te liggen.

Resultaat hele foto onscherp.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » do jan 31 2008 6:25 pm

Wat zeg je nou Luc?
Bij een klein diafragma onscherp als je je iets naar achteren beweegt?
Misschien alleen bij groot diafragma i.c.m. tele

Tammo

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » vr feb 01 2008 11:45 am

Een goede vraag verdient een goed antwoord. De discussie in dit topic ging een kant op waar niemand iets aan heeft. Ik heb daarom even flink gesnoeid.
Graag vanaf nu weer constructief en on-topic reageren.

wim
Forumlid
Forumlid

Bericht door wim » vr feb 01 2008 12:18 pm

Maud, om je weer uit te dagen tot het plaatsen van een nieuwe foto:

Als je een foto maakt, maak er dan gelijk meer. Het voorbeeld van de bloemetjes, de 2e foto. Als je daar een foto maakt met diafragma 1.8, maak er dan ook 1 met diafragma 11 en diafragma 22. Je kan zelf op je gemak nakijken wat daar de effecten van zijn op je eigen pc.
Kijk dan ook eens als je met verschillende sluitertijden werkt, en met oplopende ISO en kijk dan ook eens als je de camera op automaat zet, want die dan aangeeft.
Door zelf te experimenteren leer je het meest. En als je toch een opstelling hebt gemaakt (met of zondr statief) kost het niets extra's om ener een paar meer te schieten.

Een tweede tip:
Schrijf eens van te voren op wat je wilt met een foto, weer even die bloemetjes als voorbeeld. Moet alles scherp zijn, maak dan meerdere foto's met F22, F18 etc
Moet alleen het midden scherp zijn, ga dan voor F16, F11 etc.
Wil je veel onscherpte? Dan gebruik je.......
Wat voor licht wil je? Etc
Door dat van te voren te bedenken, ga je ook meer nadenken met welke instellingen je dat wil gebruiken.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr feb 01 2008 12:48 pm

Tammo Schut schreef:Wat zeg je nou Luc?
Bij een klein diafragma onscherp als je je iets naar achteren beweegt?
Misschien alleen bij groot diafragma i.c.m. tele

Tammo
kleine (diafragna) getallen = grote openingen = minder scherptediepte.

En zeker ook bij een 50mm op f1.8 heb je daar al last van en nog meer als je ook nog eens in de buurt van de kortste scherpstel afstand werkt.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”