Hou probleem met scherpstellen
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Samengevat:
ISO 400 als er weinig licht is. Daarboven krijg je ruis.
tijd: 1/125 of korter ( bewegingsonscherpte wegnemen.)
2 stops diafragmeren (scherpte en scherptediepte vergroten)
Het het scherpstelveld richten op het deel dat je in ieder geval scherp wilt hebben, vasthouden en daarna compositie maken
Niet genoeg licht? flitsen of anderszins voor meer licht zorgen
Moet je eens kijken hoe scherp je foto's gaan worden.
ISO 400 als er weinig licht is. Daarboven krijg je ruis.
tijd: 1/125 of korter ( bewegingsonscherpte wegnemen.)
2 stops diafragmeren (scherpte en scherptediepte vergroten)
Het het scherpstelveld richten op het deel dat je in ieder geval scherp wilt hebben, vasthouden en daarna compositie maken
Niet genoeg licht? flitsen of anderszins voor meer licht zorgen
Moet je eens kijken hoe scherp je foto's gaan worden.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
@Marten: uitstekende tips, maar nog beter was om algemene tips te posten zodat ze weet wat ze verkeerd heeft gedaan (zie bij. mijn tips op de eerste pagina
) 

Laatst gewijzigd door M.Oorthuis op do jan 31 2008 1:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
@Pruimpit excuses als je dit opvat als 'niet meer reageren', zou ik jammer vinden. Ik vraag om tips hoe dit soort foto's met de nieuwe lens te maken. Ik heb veel tips gekregen, heb net ook weer wat geprobeerd en het klopt. Iemand terugverwijzen naar boekjes helpt iemand niet verder met een specifiek 'probleem'. Zou graag voortaan bruikbare tips van je ontvangen.. Deal?Pruimpit schreef:Mag ik mij aangesproken voelenMaud schreef: Maar kom wel met punten waar ik iets aan heb en begin dan niet over boekjes en basisbegrippen van SLR-fotografie. Komt bij mij over van 'val ons niet lastig met dit soort stomzinnige dingen'. En dat vind ik vervelend.![]()
Dit was als goed gemeend advies bedoeldOm jou vooruit te helpen! Natuurlijk mag je allerlei vragen stellen. Ik heb ook op dit forum veel geleerd. Maar in een forum staan vaak niet alle basisprincipes op een rijtje. Dan wordt over ISO's gesproken, dan over lichtsterke lenzen. Dan weer over iets anders.
In een boekje heb je alles op een rijtje. Dat is overzichtelijker. Maar er zijn ook internet sites waar alles overzichtelijk gemaakt is.
Dus dat vind jij een vervelende opmerkingDan is dit denk ik van mij de laatste reactie op een post van jou. Ik weet wanneer ik teveel ben
@Tammo, als ik enkelveld instel gaat focus automatisch naar links

@Marten, dank voor de samenvatting en het heeft geholpen. Nu stuk duidelijker
@Allen, excuus als dit een te lang draadje is geworden..
Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Maud;
Bij de D200 heb je enkelveld in de zoeker een cirkel met hele kleine kringetjes en in het midden het blokje van de enkelveldinstelling.
Ik weet niet hoe dat bij de D80 zit.
Maar als je veld niet in het midden zit kun je misschien met de selector dat blokje in het midden plaatsen.
Misschien kunnen de andere D80ers even reageren.
Tammo
Bij de D200 heb je enkelveld in de zoeker een cirkel met hele kleine kringetjes en in het midden het blokje van de enkelveldinstelling.
Maar als je veld niet in het midden zit kun je misschien met de selector dat blokje in het midden plaatsen.
Tammo
- Franklin
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
@Tammo; correct! met de selector kun je de plaats van de enkelveldinstelling wijzigen. Bij de D80 11 plaatsen!Tammo Schut schreef:Maud;
Tammo
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
- Maud
- Forumlid
- Contacteer:
Tammo Schut schreef:Maud;
Tammo
ALE schreef:Is de de D80 precies hetzelfde. Vergeet niet de "schuif" naast de selector te ontgrendelen ander kun je geen ander scherpstel veld kiezen.

thanks
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
- Maud
- Forumlid
- Contacteer:
chip54 schreef:Het zou me niet verbazen dat het nu, mèt Pruimpits zeer goede adviezen, beter zou moeten kunnen gaan lukken![]()
Groet, Cees

Ja en al getestTammo Schut schreef:Zal wel bekend zijn, maar voor de zekerheid![]()
Bij enkelveld scherpstellen:
Scherpstelveld op onderwerp richten dat je scherp wilt hebben, ontspanknop half ingedrukt houden en dan compositie bepalen en foto nemen.Tammo

Als je op kleine diafragma's fotografeerd wil AF-C ook nogal eens helpen. Sommige hebben namelijk de neiging om toch iets met de camera naar achteren te bewegen tussen het locken van de focus op AF-S en het afdrukken in waardoor je scherptepunt net voor je onderwerp komt te liggen.
Resultaat hele foto onscherp.
Luc
Resultaat hele foto onscherp.
Luc
- wim
- Forumlid
Maud, om je weer uit te dagen tot het plaatsen van een nieuwe foto:
Als je een foto maakt, maak er dan gelijk meer. Het voorbeeld van de bloemetjes, de 2e foto. Als je daar een foto maakt met diafragma 1.8, maak er dan ook 1 met diafragma 11 en diafragma 22. Je kan zelf op je gemak nakijken wat daar de effecten van zijn op je eigen pc.
Kijk dan ook eens als je met verschillende sluitertijden werkt, en met oplopende ISO en kijk dan ook eens als je de camera op automaat zet, want die dan aangeeft.
Door zelf te experimenteren leer je het meest. En als je toch een opstelling hebt gemaakt (met of zondr statief) kost het niets extra's om ener een paar meer te schieten.
Een tweede tip:
Schrijf eens van te voren op wat je wilt met een foto, weer even die bloemetjes als voorbeeld. Moet alles scherp zijn, maak dan meerdere foto's met F22, F18 etc
Moet alleen het midden scherp zijn, ga dan voor F16, F11 etc.
Wil je veel onscherpte? Dan gebruik je.......
Wat voor licht wil je? Etc
Door dat van te voren te bedenken, ga je ook meer nadenken met welke instellingen je dat wil gebruiken.
Als je een foto maakt, maak er dan gelijk meer. Het voorbeeld van de bloemetjes, de 2e foto. Als je daar een foto maakt met diafragma 1.8, maak er dan ook 1 met diafragma 11 en diafragma 22. Je kan zelf op je gemak nakijken wat daar de effecten van zijn op je eigen pc.
Kijk dan ook eens als je met verschillende sluitertijden werkt, en met oplopende ISO en kijk dan ook eens als je de camera op automaat zet, want die dan aangeeft.
Door zelf te experimenteren leer je het meest. En als je toch een opstelling hebt gemaakt (met of zondr statief) kost het niets extra's om ener een paar meer te schieten.
Een tweede tip:
Schrijf eens van te voren op wat je wilt met een foto, weer even die bloemetjes als voorbeeld. Moet alles scherp zijn, maak dan meerdere foto's met F22, F18 etc
Moet alleen het midden scherp zijn, ga dan voor F16, F11 etc.
Wil je veel onscherpte? Dan gebruik je.......
Wat voor licht wil je? Etc
Door dat van te voren te bedenken, ga je ook meer nadenken met welke instellingen je dat wil gebruiken.
kleine (diafragna) getallen = grote openingen = minder scherptediepte.Tammo Schut schreef:Wat zeg je nou Luc?
Bij een klein diafragma onscherp als je je iets naar achteren beweegt?
Misschien alleen bij groot diafragma i.c.m. tele
Tammo
En zeker ook bij een 50mm op f1.8 heb je daar al last van en nog meer als je ook nog eens in de buurt van de kortste scherpstel afstand werkt.
Luc.