Verslaat Nikon nu eindelijk C*n*n?
Ik heb tientallen Canon en Nikon reviews van alle kanten bekeken en onderzocht en kom tot de navolgende conclusie.
Het allermooiste plaatje van 100 tot 3200 ISO geeft als eerste de nieuwe
Nikon D3, daarna de Canon 1Ds MKIII, vervolgens de Canon D5, Nikon D300, Canon 1D MKIII met de Canon D40.
Daarna ontloopt het elkaar niet zoveel meer.
De grootste verrassing voor mij was dat de ruim twee jaar oude D5 een mooier plaatje leverde dan de D300 bij ISO 3200.
Voor het overige hebben de nieuwste camera's ook de meeste mogelijkheden.
Ik heb ervaring opgedaan met de Nikon D50, D80, D200, D300 en de D5.
Het allermooiste plaatje van 100 tot 3200 ISO geeft als eerste de nieuwe
Nikon D3, daarna de Canon 1Ds MKIII, vervolgens de Canon D5, Nikon D300, Canon 1D MKIII met de Canon D40.
Daarna ontloopt het elkaar niet zoveel meer.
De grootste verrassing voor mij was dat de ruim twee jaar oude D5 een mooier plaatje leverde dan de D300 bij ISO 3200.
Voor het overige hebben de nieuwste camera's ook de meeste mogelijkheden.
Ik heb ervaring opgedaan met de Nikon D50, D80, D200, D300 en de D5.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: C is ook goed
Welke van Canon?George Fennes schreef:Ik vind Canon ook een hele goede camera![]()
Groetjes George

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
F1 dat was hem
Gerrit ik heb vroeger de F1 gehad.
Kon je bijna helemaal uit elkaar halen, matglazen verwisselen, zoekers verwisselen.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er onder de MF camera's van Nikon een betere te vinden was
Je kon bij wijze van spreken voetballen met dat ding en als je moegetrapt was ging je relaxt foto's schieten
Nog altijd spijt dat ik hem weg heb gedaan
Dus nu troost ik mij maar met een D80, niet echt een slechte camera
Groetjes George
Kon je bijna helemaal uit elkaar halen, matglazen verwisselen, zoekers verwisselen.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er onder de MF camera's van Nikon een betere te vinden was

Je kon bij wijze van spreken voetballen met dat ding en als je moegetrapt was ging je relaxt foto's schieten

Nog altijd spijt dat ik hem weg heb gedaan

Dus nu troost ik mij maar met een D80, niet echt een slechte camera

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Beste George, met alle respect voor jou en de Canon F-1,
ik herhaal nog maar eens mijn al eerder gestelde vraag:
heb jij, in de tijd dat je met die Canon werkte,
wel eens een Nikon F2 in handen gehad?
Naar de bescheiden mening van de meeste kenners/geschiedschrijvers/fototechneuten, kon geen camera van de concurrentie toen tippen aan de F-modellen van Nikon.
Net niet Canon met de F-1, niet Minolta met de XM, niet Pentax met de LX en hoewel de Leicaflex SL(2) subliem was, dat was geen systeemcamera.
Verder niets dan lof voor Canon, maar de grootste klappers maakten ze toch een tijd later met bijvoorbeeld de ultasone scherpstelmotoren. Die Nikon ook is gaan gebruiken. Het is natuurlijk wel waar dat die F-1 een heel mooi beginnetje was, met zeker wat verbeteringen ten opzichte van de Nikon F. Maar niet beter dan de F2...
Hartelijke groet, E.M. de Klerk
ik herhaal nog maar eens mijn al eerder gestelde vraag:
heb jij, in de tijd dat je met die Canon werkte,
wel eens een Nikon F2 in handen gehad?
Naar de bescheiden mening van de meeste kenners/geschiedschrijvers/fototechneuten, kon geen camera van de concurrentie toen tippen aan de F-modellen van Nikon.
Net niet Canon met de F-1, niet Minolta met de XM, niet Pentax met de LX en hoewel de Leicaflex SL(2) subliem was, dat was geen systeemcamera.
Verder niets dan lof voor Canon, maar de grootste klappers maakten ze toch een tijd later met bijvoorbeeld de ultasone scherpstelmotoren. Die Nikon ook is gaan gebruiken. Het is natuurlijk wel waar dat die F-1 een heel mooi beginnetje was, met zeker wat verbeteringen ten opzichte van de Nikon F. Maar niet beter dan de F2...
Hartelijke groet, E.M. de Klerk
ben t,eens met emdeklerk, de f1 van canon was een (geprobeerd) antwoord op de F van nikon die toen( 70er jaren) een soort hegemonie bij de proffesionals had. pas bij canons enovatieve scherpstelmotoren was het tij aan het keren. en gestaag geing het grote deel van de proffesionals geleidelijk aan over op canon. nikon had toen beter hierop moeten anticiperen.heb zelf nog een gave F2a met MD2 motor met duo acculader; echter zijn de twee accu,s van de md2 versleten- en uiteraard niet meer te krijgen. ben nog op zoek naar een batterijhouder(s) voor de MD2. heb een tijd met de f2 gewerkt- echt alles met het pootje doen, maar de pure degelijkheid straalt ervanaf. mijn F2 is nu(even) met pensioen en staat in de vitrinekast.
gr ben
gr ben
Ik heb beiden, allebei met motordrive en NEW F1 met AE zoeker.Pruimpit schreef:Volgens de recensies was de Nieuwe Canon F-1 wel beter dan de Nikon F3
2 hele mooie camera's, vind persoonlijk het filmtransport van de F3 van een hoger plan.
Even kanttekening: Canon F1 en Canon"NEW" F1 zijn 2 totaal verschillende camera's.