Valse contrasten

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
marx

Valse contrasten

Bericht door marx » za feb 02 2008 10:12 am

Je kent het wel, de een donkere lucht is donker, maar als de zon schijnt lijkt de lucht 3 keer zo donker, de contrasten zijn enorm hoog op dat moment.

Valse contrasten heet dat volgens mij, anyway, dat vind ik erg mooi om vast te leggen, hieronder twee foto's van mijn laatste uitstapje naar Limburg en Margraten.

1:
Afbeelding

en 2:
Afbeelding

Dit is zonder veel photoshop werk, maar gewoon de kleuren zoals de camera ze zag op dat moment.

Mijn vraag aan jullie, is dit realistisch of een beetje "TE"?

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » za feb 02 2008 10:26 am

Da's toevallig, ben van de week in de Ardennen ook op een Amerikaanse oorlogsbegraafplaats geweest ( :roll: stom, had m'n camera niet bij me..)
daar scheen de zon niet, en de kleuren die je dan ziet zijn dan wel "rustiger". Alleen die kruizen die zijn dus echt wit en daar had je mijn inziens meer de nadruk op kunnen leggen...

Ik vind ze net een beetje te, het kan wel hoor.
De compositie's kijken wel lekker..

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za feb 02 2008 10:27 am

Het belangrijkste is dat JIJ het mooi vindt, jij bent per slot van rekening de fotograaf en hebt het zo ervaren. Persoonlijk vind ik het iets overdone. Denk ook niet echt realistisch zoals jij dat echt kan herinneren op die dag.

Wat ik wel erg goed vind aan deze foto's is hoe je met je diafragma hebt gespeeld. De compositie vind ik ook top. Het enige wat ik mij kan herinneren is dat de kruizen precies haaks op de aarde stonden, "angstvallig" nauwkeurig kun je wel zeggen. Bij jou hellen ze iets voorover, dat kun je makkelijk herstellen door je foto recht te zetten.
Just my €0,02

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » za feb 02 2008 10:43 am

Ik vind ze prachtig! Zeker niet "te" want het geeft naar mijn mening juist het enorme contrast in het licht weer. En dat was toch de bedoeling? mvg, Bram

marx

Bericht door marx » za feb 02 2008 11:01 am

Dank voor de reacties, de overhellende kruizen, ik zag het, en had het al getracht weg te werken, maar de horizon (zeker op 1) staat al recht.

Ik vrees dat ik hier de vertekening van de lens op groothoekstand in actie zie.

Misschien toch nog maar eens DxO of PT lens aanschaffen.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za feb 02 2008 11:20 am

Beide programma's zijn goed te noemen met een sterke voorkeur voor DxO. Echter met PhotoShop of PaintShop PRO krijg je dit ook wel voor elkaar, perspectief aanpassen en voila

Afbeelding

Afbeelding

Indien ik ze moet verwijderen, gewoon even zeggen.
Cheers,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op za feb 02 2008 11:58 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Frederix

Re: Valse contrasten

Bericht door Frederix » za feb 02 2008 11:21 am

marx schreef:Je kent het wel, de een donkere lucht is donker, maar als de zon schijnt lijkt de lucht 3 keer zo donker, de contrasten zijn enorm hoog op dat moment.

Valse contrasten heet dat volgens mij, anyway, dat vind ik erg mooi om vast te leggen, hieronder twee foto's van mijn laatste uitstapje naar Limburg en Margraten.

1:
Afbeelding

en 2:
Afbeelding

Dit is zonder veel photoshop werk, maar gewoon de kleuren zoals de camera ze zag op dat moment.

Mijn vraag aan jullie, is dit realistisch of een beetje "TE"?
Ik vind de compositie van de eerste foto duidelijk beter dan die van de tweede foto. Ik vind het jammer dat het meest linkse kruis "al" scherp is. Je bekijkt een foto van links naar rechts. Je ziet links al direct een scherp kruis, verder naar rechts kom je niets scherps meer tegen. Dat nodigt niet uit om verder te kijken.

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » za feb 02 2008 11:43 am

Ik ga mee in de mening van de D'80s.

Overigens vond ik de sfeer op de begraafplaats zeer speciaal, ik kan het niet omschrijven. Toen ik je foto's zag had ik dat gevoel weer....

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za feb 02 2008 11:45 am

Mij kunnen met name de donkere luchten niet echt bekoren. Het is vast heel kunstzinnig en zo, maar een beetje te ver van de waarheid af. Ik denk dat de foto ook geen gekkigheid nodig heeft; hij is al sterk genoeg!

Ik ben vorig jaar met een tweetal vrienden naar Ieper en omgeving geweest. Dus ik herken het soort foto's wel... ;-)

http://patrick.d70.nl/patrick_ieper_2007
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

marx

Bericht door marx » za feb 02 2008 1:37 pm

Wederom dank voor de meningen! het blijft allemaal een kwestie van smaak he.

@ALE, mag ik je vragen hoe je dat hebt gedaan zonder DxO? Ik zit er eigenlijk altijd mee en dit lijkt een hele goede oplossing.
Ik gebruik zelf elements 6 (of cs2).

Eventueel lightroom, maar daar snap ik nog helemaal niets van :)

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za feb 02 2008 1:55 pm

Ik ben het in zekere zin met Fredericks eens.
De compositie en contrast geven een bijzondere sfeer weer. Alleen zou ik kiezen voor grote scherptediepte, zodat het van voor tot achter scherp is.

Tammo

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za feb 02 2008 2:09 pm

Maar natuurlijk. Ik heb hier eveneens PS Elements 6.0 voor gebruikt. Perspectief op een item toepassen: KLIK HIER of KLIK HIER voor verdere uitleg.

Het is gewoon een kwestie van diverse foto's downloaden en ermee gaan oefenen om het juiste resultaat te krijgen. Oefening baart kunst is hier het motto.
Suc6,

ALE

Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mak » za feb 02 2008 2:58 pm

Handig Arthur :D
Groeten Marcel

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za feb 02 2008 3:07 pm

PS Elements 6.0:
De optie: Weergave --> Raster doet ook wonderen. Hiermee kun je makkelijker op je scherm zien of e.e.a. goed staat indien je je perspectief aanpast 8)

Cheers,

ALE

Ko

Bericht door Ko » za feb 02 2008 3:31 pm

Ik vind het 2 strakke platen hoor

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”