Hey hallo. Ik sta op het punt om een bunch foto's naar de afdrukcentrale te brengen voor wat 10x15 foto's. Dit met name om de kleur van de afdrukken te vergelijken met mn monitor, etc. Maar ik sta een beetje te dubben wat ik met mn scherpte moet doen. Nu heb ik voor mn mapje fotoafdrukken de NEF-bestanden omgezet naar JPG fine, meestal met scherpte op high. Nu vraag ik me af of ik een onscherp masker moet toepassen wat ik meestal gebruikt (20-30%, 5, 5 in Capture 4) en of dit niet overdone zal zijn voor afdrukken. bij kleinere formaten (1000pix max) die ik normaal op de pc bekijk vind ik t wel mooi, scherp.
Oja, kan iemand mij idd bevestigen of dat voor een adrukcentrale de maximale ppi 300 is, en dus 114 pixels per cm? en of dus ook meer ppi overdone zal zijn?
foto's afdrukken
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Maak enkele testfoto's met verschillende 'verscherpings' instellingen en schrijf op de foto erbij wat ze zijn en laat ze afdrukken.
Zo kun je naderhand zelf zien wat het resultaat is en wat het beste effect geeft.
Hetzelfde geldt voor kleuren e.d.
Je moet eerst een referentie hebben voordat je kunt ijken en voor jezelf de goede instellingen zijn.
Volgens mij is 300 dpi de max waarde, Camex adviseerd mij ook om de bestanden niet groter als 1770x1180 (15x10cm) aan te leveren wat overeenkomt met 300dpi.
Zo kun je naderhand zelf zien wat het resultaat is en wat het beste effect geeft.
Hetzelfde geldt voor kleuren e.d.
Je moet eerst een referentie hebben voordat je kunt ijken en voor jezelf de goede instellingen zijn.
Volgens mij is 300 dpi de max waarde, Camex adviseerd mij ook om de bestanden niet groter als 1770x1180 (15x10cm) aan te leveren wat overeenkomt met 300dpi.