p-draad adapter

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Jan van Wijk

p-draad adapter

Bericht door Jan van Wijk » vr okt 13 2006 9:21 am

Ik ben op zoek naar een P-draad adapter om een 500mm lens met P draad op mijn Nikon te gebruiken, wie heeft nog zoiets liggen?
:?:

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr okt 13 2006 10:29 am

Op de beurs in Houten is meestal "der Filter Berg" aanwezig. Die heeft ze meestal wel op voorraad. Reken wel op een hoog bedrag van meer dan 50 euro. Ze worden tegenwoordig met de hand gemaakt.

rjoemman

Bericht door rjoemman » vr okt 13 2006 4:54 pm

Wanneer is de beurs in Houten?
En moet ik dan lid zijn van de club of is ie voor iedereen toegankelijk?

Raoul

Jan van Wijk

Bericht door Jan van Wijk » vr okt 13 2006 7:17 pm

Hans Braakhuis schreef:Op de beurs in Houten is meestal "der Filter Berg" aanwezig. Die heeft ze meestal wel op voorraad. Reken wel op een hoog bedrag van meer dan 50 euro. Ze worden tegenwoordig met de hand gemaakt.
Hans,

Bedankt voor de snelle reactie.

m.vr.gr.

Jan van Wijk

vanson

Bericht door vanson » za okt 14 2006 1:40 pm

rjoemman schreef:Wanneer is de beurs in Houten?
En moet ik dan lid zijn van de club of is ie voor iedereen toegankelijk?
5 november 2006 in Houten (Euretco gebouw),
toegang voor leden van de vereniging 'Fotografica' vanaf 9.00 uur (1.50 euro toegang),
voor niet-leden vanaf 11.00 uur (4 euro toegangsprijs)

om lid te worden van de vereniging Fotografica zie www.fotografica.nl

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » za okt 14 2006 4:37 pm

P-draad adapters (M42) voor Nikon zijn o.a. via www.ebay.de heel scherp geprijsd in Duitsland te verkrijgen.
Dus gewoon even op Ebay zoeken onder Adapter M42 Nikon.

Afbeelding

En wil je de russische variant, die is al te koop voor $20.00 inclusief verzendkosten.
http://www.sovietcamera.com.ua/cgi-bin/product.pl?nb=68

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo okt 15 2006 7:39 am

De prijs die ik noemde gaat om een andere adapter dan hier boven afgebeeld. Filter Berg heeft adapters met een extra lensje in het adapter. ALs je de hierboven vertoonde adapters gebruikt heb je geen oneindig meer. Want het adapter maakt dat het objectief wat verder van de camera af komt. Het lensje in het door mij bedoelde adapter corrigeert dat weer.
Zo zie je maar weer, voor 20 euro een adapter waarmee je niet kunt werken, of voor ruim 50 er een wat je wel kunt gebruiken.

Let wel, het is een eenvoudig lensje, geen coating, meer vertekening, meer abberatie, enz.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo okt 15 2006 1:46 pm

Net even uitgeprobeerd, en inderdaad, oneindig is onscherp met zo'n standaard adapter.... :shock:
Wel leuk, zo'n 40 jaar oude Panagor 2.8/135mm op de D70s.... :)
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo okt 15 2006 1:53 pm

Even mijn ervaring: ik heb een paar weken geleden op marktplaats bij een Duitse handelaar een Hama verloopring gekocht voor 28 Euro plus vrzendkosten. (Deze staat inmiddels niet meer op het net.)
Deze ring heeft inderdaad het correctielensje. Dat is wel degelijk gecoat (geen multicoating), en het kan ook uit de verloopring gehaald worden. Dit lensje zit vast door middel van een ring met schroefdraad.
Een ring zoals Ed Post laat zien, heeft inderdaad geen oneindig-instelling, maar om bijvoorbeeld een EL-Nikkor op een balg te zetten zou het heel mooi werken. Je hebt dan alleen nog de verloopring Praktica- naar Leica-draad nodig.
Het is maar waar je het voor nodig hebt.
Groeten, E.M. de Klerk

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo okt 15 2006 3:58 pm

Klopt, ik gebruik deze ring normaal gesproken ook op een balg en zelfs ook wel eens in combinatie met een oud vergrotingsobjectief voor macro.... :oops:
Ik heb de ring ook gebruikt i.c.m. een 500mm spiegeltele van Russische makelij, en daar kon je zo'n eind door het oneindig heen dat je gewoon kon scherpstellen op oneindig.
Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... highlight=

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”