lucht

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

lucht

Bericht door Nicole » ma feb 04 2008 8:16 pm

Toch maar weer eens mijn 18-70 uit mijn tas gehaald om wat meer mee te fotograferen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
NAS Buikpijn

roeree

Bericht door roeree » ma feb 04 2008 8:21 pm

Mooie kleuren Nicole!

Ik heb het idee dat ik wat scherpte mis.
Maar de kleuren en de luchten maken veel goed.

Groeten Raymond

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » ma feb 04 2008 8:26 pm

kleuren in de lucht zijn mooi, hou ik wel van!
nog bewerkt?

Het veld vind ik wat donker.. En wat Raymond zegt, scherpte mis ik

GR.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » ma feb 04 2008 8:30 pm

De eerste is de beste, scherp genoeg. Mooi beeld, belichting is prima, de zwarte voorgrond zegt iets over het tijdstip. Mooi!!

Dozy

Bericht door Dozy » ma feb 04 2008 10:47 pm

Ik vind de eerste het mooiste. Mooie gloed van de zon en een mooie lucht.

Bij foto 2 zijn de mooie luchtslierten weg.

Foto 3 vind ik het jammer dat de windmolen er op staat, of er niet helemaal opstaat.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 05 2008 2:20 am

Lekkere kleuren hoor!

Volgens mij hebben de eerste 2 foto's wel wat last van vignettering; de bovenhoeken zijn duidelijk wat donkerder dan de rest. Is meestal eenvoudig te verhelpen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » di feb 05 2008 7:10 am

Klopt helemaal viel mij ook op !! hoe kan ik dat verhelpen ? de lens iets uitschuiven? of zijn er nog andere mogenlijkheden..

Hmm scherpte ik blijf dat moeilijk vinden om goed te zien op dat kleine schermpje van de D70s.. nog tips waarom ze niet scherp zouden kunnen zijn. Hij had soms ook moeite met de focus..
ik heb de bomen genomen op de achtergrond.

Maud ja de kleuren opgehaald en de standaard dingen.
NAS Buikpijn

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 05 2008 10:51 am

Vignettering krijg je minder door bijvoorbeeld deze maatregelen (ik ga niet beweren dat ik compleet ben):

1. Haal filters van je lens (met name in het groothoekbereik)
2. Diafragmeer een paar stops, dus schiet niet helemaal open.
3. Zoom niet helemaal uit (meestal heb je de meeste vignettering in het uiterste groothoekbereik bij een volledig open diafragma.
4. Koop kwaliteitslenzen.

Je kan het in bijvoorbeeld Nikon Capture eenvoudig verhelpen. Er is een aparte functie voor!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » di feb 05 2008 11:04 am

Moeite met AF komt vermoedelijk door te weinig contrast in het scherpstelveld. Dan gaat ie "wandelen" Scherpstelveld op iets anders richten en dan compositie maken.

Tammo

GdP

Bericht door GdP » di feb 05 2008 12:03 pm

De foto’s zijn gemaakt bij volle opening van het objectief! In deze stand heb je vaak het meeste last van vignettering. Maar ook de scherpte blijft vaak behoorlijk achter!
Dit was niet nodig geweest, omdat ik sluitertijden zie van 1/2000 en 1/4000 sec.
Een volgende keer het diafragma twee stops dichtdraaien.

Het zijn wel sfeervolle plaatjes.

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » di feb 05 2008 3:59 pm

Raar dat ik niemand iets zie noemen wat ook wel voor de hand ligt;

het verkeerd downsizen.

Veel mensen doen dit verkeerd, met onscherpe platen als resultaat die vol zitten met JPG artefacten. Iets wat ik boven ook zie.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » di feb 05 2008 4:10 pm

Misschien dom, maar wat wordt er in de fotografie bedoeld met downsizen?

Tammo

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » di feb 05 2008 5:14 pm

Geen idee !! Leg eens uit coen.. Ik zag het ook pas toen ik de foto,s erafhaalde. En aangezien ik te weinig met andere lensen werk heb ik juist deze gebruikt om weer eens te oefenen...
Dat ik gefotografeerd heb met zulke hoge sluitertijden (of laag dan )
Is omdat ik geen filter heb..
NAS Buikpijn

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » di feb 05 2008 5:21 pm

Nicole, filter is echt niet nodig. Je kunt de kraan van het diafragma nog vele stops dichtdraaien.

Tammo

Ko

Bericht door Ko » di feb 05 2008 5:54 pm

Tammo Schut schreef:Misschien dom, maar wat wordt er in de fotografie bedoeld met downsizen?

Tammo
Ik heb het idee dat er bedoeld wordt de foto op maat maken voor gebruik op internet.
De standaard foto is simpelweg te groot en dient iets keliner gemaakt te worden, wanneer dit niet op de juiste maniet gebeurd kan het gebeuren dat je te veel informatie verliest, waardoor de foto hoekiger oogt bijv.
Als ik bij PS ga verkleinen doe ik: image -> image size -> vul de juiste maat in en onderaan verander ik 'bicubic' naar 'bicubic sharper'.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”