Best lastig nog om zo'n kereltje goed op de foto te krijgen

1.

2.

3.

4.

5.

Deze opmerking heb ik wel eens vaker gelezen, maar ik begrijp niet goed waarom het centraal staan van het onderwerp van de foto een probleem is?The-Boss schreef:Leuke foto's hoor, wat wel opvalt is dat ze allemaal in het centrum staan.
Hans hoe je een foto indeelt noemt men compositieleer.Hans schreef:Deze opmerking heb ik wel eens vaker gelezen, maar ik begrijp niet goed waarom het centraal staan van het onderwerp van de foto een probleem is?The-Boss schreef:Leuke foto's hoor, wat wel opvalt is dat ze allemaal in het centrum staan.
Dit was namelijk ook het kritiek een tijdje geleden bij een (in mijn ogen) prachtige foto van een overvliegende roofvogel (ik weet niet meer van wie die foto was).
Wat is jullie mening hierover?
mvg, Hans
Wel even ter verdediging van Hans, zo'n klein kind is moeilijk niet in het midden te zetten. Altijd in beweging. Of je moet gaan spelen met je scherpstelpunt.GdP schreef:Hans hoe je foto indeelt noemt men compositieleer.Hans schreef:Deze opmerking heb ik wel eens vaker gelezen, maar ik begrijp niet goed waarom het centraal staan van het onderwerp van de foto een probleem is?The-Boss schreef:Leuke foto's hoor, wat wel opvalt is dat ze allemaal in het centrum staan.
Dit was namelijk ook het kritiek een tijdje geleden bij een (in mijn ogen) prachtige foto van een overvliegende roofvogel (ik weet niet meer van wie die foto was).
Wat is jullie mening hierover?
mvg, Hans
Om een typisch voorbeeld te noemen. Plaats ‘nooit’ je belangrijkste onderwerp links op de foto. Waarom niet? We hebben allemaal de nijging om een foto te bekijken van links naar rechts. Zo lezen wij ook! Staat er rechts niets interessants, maar links wel, dan valt de foto al snel tegen. Want de laatste indruk van de foto is niet goed.
Elk fotoboek heeft wel een hoofdstuk over compositieleer.
Niets dat je tegenhoudt de uitsnede achteraf aan te passen. :mrgreen:chip54 schreef:Wel even ter verdediging van Hans, zo'n klein kind is moeilijk niet in het midden te zetten. Altijd in beweging. Of je moet gaan spelen met je scherpstelpunt.
Ja, zo was het mij ook bekend.jtimmer schreef:Voor een heldere uitleg zie de volgende link:
http://www.seniorweb.nl/hobby/artikel.a ... lderID=230