Foto's schoonmaken, HELP!!!

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
miesnert

Foto's schoonmaken, HELP!!!

Bericht door miesnert » ma feb 04 2008 2:24 pm

Mijn lieve kat heeft vannacht een plant uitgegraven in mijn werkkamer die ik normaal altijd dicht houdt, maar wat ik vannacht vergeten ben. Naast de plant lag een stapel foto's, de foto's zitten onder de aarde, wat niet zo erg is, dit heb ik er afgeveegt, wat wel erg is dat vooral de bovenste, maar eiegenlijk de hele stapel (allemaal 30 bij 45 cm) voetsporen van mijn kat op zich hebben.
Een aantal zijn ook alleen een beetje nat geworden (sond ook glas water op tafel).

Mijn vraag is, kan ik de foto's die alleen nat zijn geworden door ze helemaal nat te maken en af te spoelen, zien ze er dan weer normaal uit, en ten tweede hoe an ik haar voetsporen eraf krijgen (beetje vettig of zo)?

Ik kan ze natuurlijk allemaal opnieuw afdrukken, maar het is best een dikke stapel en het waren geen goedkope afdrukken.

Dank jullie!!!

Frederix

Re: Foto's schoonmaken, HELP!!!

Bericht door Frederix » ma feb 04 2008 2:33 pm

miesnert schreef:Mijn lieve kat heeft vannacht een plant uitgegraven in mijn werkkamer die ik normaal altijd dicht houdt, maar wat ik vannacht vergeten ben. Naast de plant lag een stapel foto's, de foto's zitten onder de aarde, wat niet zo erg is, dit heb ik er afgeveegt, wat wel erg is dat vooral de bovenste, maar eiegenlijk de hele stapel (allemaal 30 bij 45 cm) voetsporen van mijn kat op zich hebben.
Een aantal zijn ook alleen een beetje nat geworden (sond ook glas water op tafel).

Mijn vraag is, kan ik de foto's die alleen nat zijn geworden door ze helemaal nat te maken en af te spoelen, zien ze er dan weer normaal uit, en ten tweede hoe an ik haar voetsporen eraf krijgen (beetje vettig of zo)?

Ik kan ze natuurlijk allemaal opnieuw afdrukken, maar het is best een dikke stapel en het waren geen goedkope afdrukken.

Dank jullie!!!
Ik ga ervan uit dat het afdrukken zijn op echt fotopapier. Dat kun je gewoon nat maken en héél voorzchtig afwassen, maar pas op, het natte fotopapier is erg kwetsbaar. De natte emulsie is heel gevoelig voor beschadigingen. In leidingwater kunnen hele kleine zanddeeltjes zitten, dat geeft onherroepelijk een kras.

Het drogen van de foto's is ook een punt van aandacht. In leidingwater zit kalk, dat veroorzaakt kalkvlekken op de afdrukken als ze opdrogen. In de tijd dat ik een natte doka had, gebruikte ik "Glanspul" van Amaloco. Dat voorkomt kalkvlekken. Als de foto schoon is, deze in een badje met water en Glanspul afspoelen, hiermee voorkom je kalkvlekken. Ik weet niet of die spullen nog te koop zin . . .

Ik zou het eerst op één foto proberen. Als het helemaal niet gaat kun je, als ik het goed begrijp, altijd nog nieuwe afdrukken laten maken.

Hanfo

Bericht door Hanfo » wo feb 06 2008 1:53 pm

Amaloco H10 is nog steeds te koop in de foto speciaalzaak waar men ook nog doka materiaal verkoopt. Anders kijk op het internet. Ook een klein druppeltje afwaswater verminderd de oppervlakte spanning van het water. Dat kan je ook gebruiken.
Indien je klein formaat foto's hebt kun je ze gewoon in een afwas afdruiprek laten drogen. Oja, en geen warm water gebruiken, het liefst zeer lauw 20 graden. Door te warm water wordt de emulsie boterzacht en kun je het zeer gemakkelijk beschadigen.

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » wo feb 06 2008 4:14 pm

brillendoekje.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo feb 06 2008 4:38 pm

Sol-U-mel, een schoonmaakmiddel met natuurlijke ingrediënten.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Hanfo

Bericht door Hanfo » do feb 07 2008 9:06 am

Ik vraag mij af of je überhaupt wel een schoonmaakmiddel moet gebruiken om foto's schoon te maken. De emulsielaag bestaat uit gelatine en lichtgevoelig materiaal. Alle stoffen, biologisch of whatever trekt in de laag. Je zult het er dan ook uit moeten spoelen. Op de gelatine of de lichtgevoelige laag ligt een hardeningslaag die de foto beschermd. Indien je die beschadigd is het gedaan met je foto. Gewoon in water weken en eventueel met een zachte spons de foto voorzichtig in water afvegen en daarna even weken in spoelwater met H10 o.i.d. Dat moet voldoende zijn.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do feb 07 2008 9:53 am

Ik heb iemand permanent marker van een foto af zien poetsen met dit middel, dus...
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Hanfo

Bericht door Hanfo » do feb 07 2008 1:02 pm

chip54 schreef:Ik heb iemand permanent marker van een foto af zien poetsen met dit middel, dus...
Hoe je het ook wendt of keert het is en blijft een oplosmiddel. Het werkt wellicht tijdelijk maar de kans is groot dat het de houdbaarheid van de foto op langere termijn behoorlijk aantast.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”