Een vriend van mij gaat zijn huis verkopen en heeft mij gevraagd foto's van zijn woning te maken.
Nu ben ik qua groothoeklenzen niet erg goed toegerust. Ik beschik over een AF-S 18-55 DX en een sigma 24-70 .
Deze lenzen vertekenen erg.. ik heb gehoord dat je dat in photoshop kunt corrigeren... kan iemand mij vertellen hoe dat moet?
Verder graag tips waar ik op moet letten bij dit type fotografie..
Hartelijk dank,
Alfred.
Fotograferen van huizen.
- alfredo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Fotograferen van huizen.
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Maak je niet te druk over een beetje vertekening, de resolutie van foto's op de doorsnee huizenverkoopsite is niet zodanig dat de mensen daar de maten van de kamer op gaan nemen.
Zorg dat je mooie scherpe heldere foto's maakt en dat het huis er opgeruimd uitziet (geen kopjes op tafel of het aanrecht, bed strakgetrokken, etc) dan ziet het er al gauw beter uit dan een makelaarsfoto.
Zorg dat je mooie scherpe heldere foto's maakt en dat het huis er opgeruimd uitziet (geen kopjes op tafel of het aanrecht, bed strakgetrokken, etc) dan ziet het er al gauw beter uit dan een makelaarsfoto.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk horizontaal fotografeert (waterpas) ivm uitlopende rechte lijnen, ga dus door je knieen of stel je statief laag op 

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
18-55 is inderdaad op digitaal geen echte groothoek, maar je kunt op zich wel interieurfoto's maken met dit objectief.
Corrigeren kan op verschillende manieren. Eenvoudig via het menu filter-distort-lenscorrection of anders via Edit-transform.
Ik ken ook een programma dat je gratis kunt downloaden. Daarmee kun je ook simpel die convergerende lijnen corrigeren.
Het heet ShiftN. Even "googelen"
Zorg dat je bij het maken van de foto's het accent legt op dingen die de verkoper wil laten zien. Een keuken dient schoon en opgruimd te zijn, evenals een badkamer. Een planchet vol allerhande toiletartikelen staat rommelig, een uitpuilende wasmand ook. Dat zijn eigenlijk de eerste dingen die bij me opkomen.
Succes in ieder geval!
Corrigeren kan op verschillende manieren. Eenvoudig via het menu filter-distort-lenscorrection of anders via Edit-transform.
Ik ken ook een programma dat je gratis kunt downloaden. Daarmee kun je ook simpel die convergerende lijnen corrigeren.
Het heet ShiftN. Even "googelen"

Zorg dat je bij het maken van de foto's het accent legt op dingen die de verkoper wil laten zien. Een keuken dient schoon en opgruimd te zijn, evenals een badkamer. Een planchet vol allerhande toiletartikelen staat rommelig, een uitpuilende wasmand ook. Dat zijn eigenlijk de eerste dingen die bij me opkomen.
Succes in ieder geval!
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Beste is toch wel rond 12 tot 14 mm in DX (20mm FF).
Zorg dat je geen donkere hoeken of plaatsen in de foto krijgt (somber).
Pak desnoods een (halogeen) lamp en schijn die tegen het plafond ter invulling,
hou alleen wel goed je WB in de gaten, zeker als je combinaties met invallend zonlicht gaat maken.
En idd. probeer die camera zo recht mogelijk te houden, dus vanuit het hart van de hoogte van vloer tot het plafond, scheelt een hoop corrigeren.
Details zijn ook belangrijk, wat tijdschriften, wat kussens, niet te statisch maar leefbaar over laten komen, je moet er als potentiele koper zin in krijgen.
Succes.
Zorg dat je geen donkere hoeken of plaatsen in de foto krijgt (somber).
Pak desnoods een (halogeen) lamp en schijn die tegen het plafond ter invulling,
hou alleen wel goed je WB in de gaten, zeker als je combinaties met invallend zonlicht gaat maken.
En idd. probeer die camera zo recht mogelijk te houden, dus vanuit het hart van de hoogte van vloer tot het plafond, scheelt een hoop corrigeren.
Details zijn ook belangrijk, wat tijdschriften, wat kussens, niet te statisch maar leefbaar over laten komen, je moet er als potentiele koper zin in krijgen.
Succes.
Laatst gewijzigd door mikemix op vr feb 08 2008 1:36 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Hoi Alfredo,
Voor perspectief correctie kun je o.a. PS Elements 6.0 gebruiken. Perspectief correctie op een item toepassen: KLIK HIER of KLIK HIER voor verdere uitleg.
Forumlid Léon Obers heeft een perfect stukje geschreven over netto beeldhoek/mm na correctie en croppen vervorming. Met zijn tip kun je met name voor dit soort fotografie anticiperen op je nabewerking. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. KLIK HIER voor de uitleg.
Het is gewoon een kwestie van veel foto's maken en daarmee gaan oefenen om het juiste resultaat te krijgen. Oefening baart kunst is hier het motto.
Suc6,
ALE
Voor perspectief correctie kun je o.a. PS Elements 6.0 gebruiken. Perspectief correctie op een item toepassen: KLIK HIER of KLIK HIER voor verdere uitleg.
Forumlid Léon Obers heeft een perfect stukje geschreven over netto beeldhoek/mm na correctie en croppen vervorming. Met zijn tip kun je met name voor dit soort fotografie anticiperen op je nabewerking. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. KLIK HIER voor de uitleg.
Het is gewoon een kwestie van veel foto's maken en daarmee gaan oefenen om het juiste resultaat te krijgen. Oefening baart kunst is hier het motto.
Suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Alfredo,
De praktische zaken van mijn kant, technisch is al gebeurd lees ik
Zorg voor genoeg licht in huis. Eventuele lamellen open doen en luxaflex ook. Opgeruimd en bloemen doen het altijd goed
De ruimte van een huis is belangrijk..
Succes!
Gr.
Maud
De praktische zaken van mijn kant, technisch is al gebeurd lees ik

Zorg voor genoeg licht in huis. Eventuele lamellen open doen en luxaflex ook. Opgeruimd en bloemen doen het altijd goed

De ruimte van een huis is belangrijk..
Succes!
Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief