Eerste shoot, buiten portretfoto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Gesloten
Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » vr feb 08 2008 3:18 pm

mikemix schreef:Maud trek jij de wijn open? :mrgreen:
Met alle plezier!!! :mrgreen:
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

mikemix

Bericht door mikemix » vr feb 08 2008 3:23 pm

soulpic schreef:Al zou ik met magistrale foto's terug komen die in mijn stijl zijn gemaakt, zouden de meeste het niet toegeven.
Denk je dat deze zin aanzet tot succes?
Geen insteek.
Geef toe dat mijn commentaar niet vreemd is van enig cynisme.
Maar hoop wel dat je begrijpt wat ik hiermee probeer te zeggen.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr feb 08 2008 3:26 pm

Maar dan kan ik niet meer regelen hoeveel licht er door komt ofwel?
Maar dat hoeft ook niet. Dan regelt de camera dat, daarvoor heb je ook een camera met ingebouwde lichtmeting gekocht.
Behalve z'n acht pretstanden heeft jouw D40 (de mijne heeft die ook) vier standen waar je zelf dingen mee regelt of laat regelen.
P: de camera stelt zelf wat in, maar jij kunt aan het instelwiel draaien en suggesties doen, maar de camera heeft het laatste woord, je houdt altijd een redelijke belichting over
A: jij stelt het diafragma in (om met de scherptediepte te spelen bijvoorbeeld) en de camera probeert met die instelling een passende sluitertijd te vinden, je loopt risico op over- of onderbelichten
S: jij stelt de sluitertijd in (ivm beweging) en de camera probeert met die instelling een passend diafragma te vinden, zelfde risico op foute belichting
M: jij stelt alles zelf in, maar het is best wel lastig om dat goed te doen, daarom kijk je dus eerst wat de camera zelf voorstelt en ga je aan de hand daarvan spelen, maar bij portretten doet de camera dat wel goed.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » vr feb 08 2008 3:26 pm

Nee, daarmee wil ik aangeven dat de meeste hier niet echt vriendelijk zijn, weinig over hebben voor andere mensen en al vinden ze het mooi, het toch niet zullen zeggen. Puur omdat ze me als persoon niet zo aardig vinden, of ze m'n vorige foto's flut vinden
"Imagination is far more important than knowledge"

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » vr feb 08 2008 3:28 pm

Roelof schreef:
Maar dat hoeft ook niet. Dan regelt de camera dat, daarvoor heb je ook een camera met ingebouwde lichtmeting gekocht.
Behalve z'n acht pretstanden heeft jouw D40 (de mijne heeft die ook) vier standen waar je zelf dingen mee regelt of laat regelen.
P: de camera stelt zelf wat in, maar jij kunt aan het instelwiel draaien en suggesties doen, maar de camera heeft het laatste woord, je houdt altijd een redelijke belichting over
A: jij stelt het diafragma in (om met de scherptediepte te spelen bijvoorbeeld) en de camera probeert met die instelling een passende sluitertijd te vinden, je loopt risico op over- of onderbelichten
S: jij stelt de sluitertijd in (ivm beweging) en de camera probeert met die instelling een passend diafragma te vinden, zelfde risico op foute belichting
M: jij stelt alles zelf in, maar het is best wel lastig om dat goed te doen, daarom kijk je dus eerst wat de camera zelf voorstelt en ga je aan de hand daarvan spelen, maar bij portretten doet de camera dat wel goed.
Ik heb het berichtje niet eens gelezen, maar toch moet ik
er ff snel op reageren.
Dit is pas nuttige informatie, en doet eer aan waar dit topic voor bedoeld is!

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr feb 08 2008 3:31 pm

Soulpic als jij na het weekend je foto's hier laat zien en het zijn perfect prachtige foto's geworden, zullen wij niet de slechtste zijn en je gewoon becomplimenteren. Maar ik heb er mijn twijfels over aangezien je bij het vorige portret wat je liet zien je grijsverloopfilter er nog op had zitten ;)

Ik las ook nog ergens iets van handmatige focus? Waarom zou je in hemelsnaam MF willen gebruiken? Je kan toch gewoon dat focus punt richten op het punt wat je scherp wilt hebben en daarna opnieuw kadreren door de AE/AF lock button te gebruiken.??

Bovendien zijn Nikon gebruikers niet 50+ ik bijv ben 27 !!!!
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » vr feb 08 2008 3:33 pm

soulpic schreef:
Roelof schreef:
Ik heb het berichtje niet eens gelezen, maar toch moet ik
er ff snel op reageren.
Dit is pas nuttige informatie, en doet eer aan waar dit topic voor bedoeld is!
soulpic schreef:Nee, daarmee wil ik aangeven dat de meeste hier niet echt vriendelijk zijn, weinig over hebben voor andere mensen en al vinden ze het mooi, het toch niet zullen zeggen. Puur omdat ze me als persoon niet zo aardig vinden, of ze m'n vorige foto's flut vinden
Stop jij dan met dit soort mailtjes te plaatsen,
GOED VOORBEELD DOET GOED VOLGEN heb ik geleerd.

Wees volwassen!
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr feb 08 2008 3:34 pm

Frederix schreef:Waarom P? Ik zou mijn camera op de A-stand zetten
Omdat Soulpic het daar in z'n eerste bericht over had en ik dat heel acceptabel vind om mee te beginnen.
Afhankelijk van de omstandigheden (en mijn stemming hoort daar ook bij) zou ik zelf ook op A beginnen, maar evenzogoed zou P een optie zijn en dan met het instewiel mijn voorkeursdiafragma opzoeken.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr feb 08 2008 3:35 pm

Roelof schreef:
Frederix schreef:Waarom P? Ik zou mijn camera op de A-stand zetten
Omdat Soulpic het daar in z'n eerste bericht over had en ik dat heel acceptabel vind om mee te beginnen.
Afhankelijk van de omstandigheden (en mijn stemming hoort daar ook bij) zou ik zelf ook op A beginnen, maar evenzogoed zou P een optie zijn en dan met het instewiel mijn voorkeursdiafragma opzoeken.
Roelof als je dan toch je voorkeursdiafragma opzoekt is die P-stand een beetje kromme keuze en kan je toch beter de Diafragmavoorkeuze gebruiken ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

mikemix

Bericht door mikemix » vr feb 08 2008 3:38 pm

Ik werd vroeger altijd gepest op school, nu mag ik de vaandel dragen als iedereen naar huis is.

Komop nou toch, hang nou niet het lelijke eendje uit.
als jij foto's post is het van: is dit goed? Is dit wat? Nou dan moet dit wel goed zijn?

Probeer een lijn uit zetten voor jezelf en dan bedoel ik niet in de vorm van een D3 en 14-24 en 24-70, maar een lijn van fotograferen die je aanspreekt en die je gaat kunnen!

Je bent nu van links naar rechts, van achter naar voren aan het harken.
Ik snap er soms geen hout meer van, laat staan dat je het zelf nog snapt.
Laatst gewijzigd door mikemix op vr feb 08 2008 5:46 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

wim
Forumlid
Forumlid

Bericht door wim » vr feb 08 2008 3:39 pm

soulpic schreef:Nee, daarmee wil ik aangeven dat de meeste hier niet echt vriendelijk zijn, weinig over hebben voor andere mensen en al vinden ze het mooi, het toch niet zullen zeggen. Puur omdat ze me als persoon niet zo aardig vinden, of ze m'n vorige foto's flut vinden
Juist dit soort reacties nodigen niet erg uit om aardig op jou te reageren. Want wat jij beweert gaat niet op. Met stroop vang je meer vliegen beste soulpic.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » vr feb 08 2008 3:41 pm

Opgezetfan schreef:Soulpic als jij na het weekend je foto's hier laat zien en het zijn perfect prachtige foto's geworden, zullen wij niet de slechtste zijn en je gewoon becomplimenteren. Maar ik heb er mijn twijfels over aangezien je bij het vorige portret wat je liet zien je grijsverloopfilter er nog op had zitten ;)

Ik las ook nog ergens iets van handmatige focus? Waarom zou je in hemelsnaam MF willen gebruiken? Je kan toch gewoon dat focus punt richten op het punt wat je scherp wilt hebben en daarna opnieuw kadreren door de AE/AF lock button te gebruiken.??

Bovendien zijn Nikon gebruikers niet 50+ ik bijv ben 27 !!!!
Dat heb ik ook uitgelegd, waarom ie er nog opzat.
Ik wil 't ook niet gebruiken, ik moet.
Ik heb een D40, kan dus niet automatisch scherpstellen met 50 f1.8

AE/AF lock button?
effe uitleggen aub :oops:

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr feb 08 2008 3:49 pm

Roelof als je dan toch je voorkeursdiafragma opzoekt is die P-stand een beetje kromme keuze en kan je toch beter de Diafragmavoorkeuze gebruiken
Ieder z'n stijl Martijn. En ik heb graag dat de camera me nadrukkelijk op de grenzen van de belichting wijst en dat doet ie op P nadrukkelijker dan op A. Toch heb ik 'm ook best nog wel eens op A staan.
(S gebruik ik niet veel)

dapp&co

Bericht door dapp&co » vr feb 08 2008 3:51 pm

geen idee of dat op een d40 zit, dat zal wel in de handleiding staan of in een basis boek , maar zeker op internet. je kunt ook zoeken op auto exposure/auto focus lock button
effe google gebruiken

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr feb 08 2008 3:51 pm

AE/AF lock button?
Kan op vijf verschillende manieren gebruikt worden, kwestie van smaak.
Pag 77 van je handleiding.

Gesloten

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”