Hierbij een paar adviezen die ik met je wil delen:
A: leer de basics van je camera! Dat begint met de gebruiksaanwijzing. Jammer maar noodzakelijk

B: als je advies en goede raad krijgt op je vragen, weet het dan niet achteraf beter; komt zo vervelend over op degene die zojuist zijn of haar vrije tijd in jouw leerproces heeft gestoken

C: als je van fotograferen nog niet de allereerste basisbeginselen onder de knie hebt (en dat maak ik op uit je vragen en wedervragen), ga dan niet in het wilde weg fotoshoots beloven aan mensen die kennelijk in de veronderstelling verkeren dat je wel kunt fotograferen

Doe die mensen én jezelf een heel groot plezier... en wijs de uitnodiging om voor hen een reportage te maken vriendelijk doch duidelijk af!
Een reportage of fotoshoot is geen kleinigheid die je "even" aan de hand van een paar goedbedoelde tips en adviezen kunt leren!
Nog even opbouwend:
Lezen in manuals, lezen op internet, lezen in boeken (niet alles staat on-line), daar kun je de rest van je leven mee bezig zijn. Er is altijd meer te leren.
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen, tot je je apparatuur kan dromen.
Kijken naar eigen werk (kritisch), kijken naar andermans werk (oplettend) en kijken naar de wereld om je heen, daar ben je nooit mee klaar.
En als je dan met al je lezen, leren, kijken en oefenen er nog steeds niet uit komt, dan ga je gerichte vragen stellen.
Dat wilde ik even kwijt!