Eerste shoot, buiten portretfoto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Gesloten
Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » vr feb 08 2008 7:06 pm

Soulpic,
Hierbij een paar adviezen die ik met je wil delen:

A: leer de basics van je camera! Dat begint met de gebruiksaanwijzing. Jammer maar noodzakelijk :-(

B: als je advies en goede raad krijgt op je vragen, weet het dan niet achteraf beter; komt zo vervelend over op degene die zojuist zijn of haar vrije tijd in jouw leerproces heeft gestoken :-(

C: als je van fotograferen nog niet de allereerste basisbeginselen onder de knie hebt (en dat maak ik op uit je vragen en wedervragen), ga dan niet in het wilde weg fotoshoots beloven aan mensen die kennelijk in de veronderstelling verkeren dat je wel kunt fotograferen :-(

Doe die mensen én jezelf een heel groot plezier... en wijs de uitnodiging om voor hen een reportage te maken vriendelijk doch duidelijk af!
Een reportage of fotoshoot is geen kleinigheid die je "even" aan de hand van een paar goedbedoelde tips en adviezen kunt leren!

Nog even opbouwend:
Lezen in manuals, lezen op internet, lezen in boeken (niet alles staat on-line), daar kun je de rest van je leven mee bezig zijn. Er is altijd meer te leren.
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen, tot je je apparatuur kan dromen.
Kijken naar eigen werk (kritisch), kijken naar andermans werk (oplettend) en kijken naar de wereld om je heen, daar ben je nooit mee klaar.
En als je dan met al je lezen, leren, kijken en oefenen er nog steeds niet uit komt, dan ga je gerichte vragen stellen.

Dat wilde ik even kwijt!
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » vr feb 08 2008 8:03 pm

Robin schreef:ik ben het met je eens dat boeken opzich verleden tijd zijn en internet het medium is.
en dat is de reden om google te negeren? Ik heb er een andere term voor: luiheid.

ajuus
emiel

Robin

Bericht door Robin » vr feb 08 2008 8:26 pm

??? Google is internet ???

Ik bedoelde dat internet tegenwoordig het medium is om informatie te vergaren. Daarmee doelde ik niet op alles vragen zonder eerst op google te zoeken :)

Ik zal me woorden voortaan zorvuldiger kiezen :wink:

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » vr feb 08 2008 8:31 pm

Ik heb net dit draadje doorgelezen, en eerlijk gezegd, Soulpic, krijg ik een beetje de indruk dat je geen reet snapt van wat licht is en doet, wat je camera met licht doet, en hoe je dat kan beinvloeden.

Dit merk ik op uit dingen die je hier en elders hebt gezegd.

Nu stel ik voor dat je eerst eens het concept 'licht' gaat bestuderen, met je camera in je handen.
Boeken zijn tegenwoordig verleden tijd, die worden niet meer zoveel door de jeugd gelezen. Internet is het medium.
En dit is vette bull als ik het ooit heb gehoord. Ik vind mijzelf ook tot de jeugd horen (alhoewel ik tegenwoordig steeds vaker meneer word genoemd :S --- ik ben 23) en ik lees liever boeken dan internet.

Internet is namelijk geen betrouwbare bron van informatie omdat elke internetdebiel informatie kan aanpassen en in dusdanige vorm aan kan leveren dat het betrouwbaar lijkt. Maar jullie msn-generatie hebben dat blijkbaar nog niet helemaal door.

Dat krijg je nog wel eens te horen wanneer je op de universiteit of HTS je informatie van internet probeert te trekken. Word je zo aan je haren teruggetrokken.

En geloof het of niet, de meeste boeken (zeker nog degene uit het analoge tijdperk) zijn beter dan om-het-even welke internetpagina waarop staat; "Zet je camera in stand A...". En je leert er vele malen meer van. Ook omdat je met je boek onder je arm en je camera in je hand lekker meteen kan proberen wat en hoe.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » vr feb 08 2008 9:19 pm

Dat ik tot de MSN generatie hoor, heb je volkomen gelijk in.
Maar, noem je me nu een debiel? :shock: omdat ik nog niet door zou hebben want het medium internet inhoudt, en wat het kan doen? Dat is pas bullshit coen van aken.nl

Ik haal mn informatie (die ik van internet afhaal) van betrouwbare bronnen. Ik koop ook geen fotoapparatuur online e.d
Ik weet verdomd goed wat internet kan doen en doet.
Juist als "tiener/puber" weet je hoe zo,n wereldje in elkaar steekt. Omdat wij tieners/pubers het zelf ondergaan. En juist als je het zelf ondergaat weet je wat het met je kan doen.
Idd, niet iedereen. Er zijn genoeg tieners die zichzelf bloot stellen (letterlijk en figuurlijk) op internet. Maar laat het duidelijk zijn, dat ik er niet een van ben.

Daarbij ik vind mezelf slim genoeg (arrogant? nee gewoon zelfkennis en zelfvertrouwen) om te bepalen of iets betrouwbaar is op internet of niet.
Ik internet al jaren, en heel veel uurtjes per dag.

Dit berichtje poste ik puur uit verdediging, omdat ik niet gezien wil worden (voor zover dat niet al is) als levensloze puber die de hele dag niks anders doet als op onveilige site's zitten, zich bloot stelt voor de internetwereld en de hele dag achter MSN zit.
"Imagination is far more important than knowledge"

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » vr feb 08 2008 9:23 pm

Soulpic,

weet je wat nou een goede verdediging zou zijn:

neem alle kennis uit dit draadje ter harte, ga dit weekend met het heerlijke weer stoeien met die camera en plaats dan maandag jouw beste foto's waaruit dat ook blijkt. Geef ik jou de garantie dat jij weer feedback krijgt om eea te verbeteren/aan te passen.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

GdP

Bericht door GdP » vr feb 08 2008 9:25 pm

soulpic schreef:Dat ik tot de MSN generatie hoor, heb je volkomen gelijk in.
Maar, noem je me nu een debiel? :shock: omdat ik nog niet door zou hebben want het medium internet inhoudt, en wat het kan doen? Dat is pas bullshit coen van aken.nl

Ik haal mn informatie (die ik van internet afhaal) van betrouwbare bronnen. Ik koop ook geen fotoapparatuur online e.d
Ik weet verdomd goed wat internet kan doen en doet.
Juist als "tiener/puber" weet je hoe zo,n wereldje in elkaar steekt. Omdat wij tieners/pubers het zelf ondergaan. En juist als je het zelf ondergaat weet je wat het met je kan doen.
Idd, niet iedereen. Er zijn genoeg tieners die zichzelf bloot stellen (letterlijk en figuurlijk) op internet. Maar laat het duidelijk zijn, dat ik er niet een van ben.

Daarbij ik vind mezelf slim genoeg (arrogant? nee gewoon zelfkennis en zelfvertrouwen) om te bepalen of iets betrouwbaar is op internet of niet.

Dit berichtje poste ik puur uit verdediging, omdat ik niet gezien wil worden (voor zover dat niet al is) als levensloze puber die de hele dag niks anders doet als op onveilige site's zitten, zich bloot stelt voor de internetwereld en de hele dag achter MSN zit.
Al wat vorderingen gemaakt met je buiten portretfoto's?

satte

Bericht door satte » vr feb 08 2008 9:37 pm

Jolanda schreef:Soulpic,

weet je wat nou een goede verdediging zou zijn:

neem alle kennis uit dit draadje ter harte, ga dit weekend met het heerlijke weer stoeien met die camera en plaats dan maandag jouw beste foto's waaruit dat ook blijkt. Geef ik jou de garantie dat jij weer feedback krijgt om eea te verbeteren/aan te passen.

Jolanda
Ben het helemaal met Jolanda eens, ga inderdaad dit weekend mooie platen schieten, en als het interessante platen zal je inderdaad feedback krijgen van al die aardige mensen op dit forum.

Nu wordt dit draadje een beetje vervelend :(

Groeten van ook een beginneling. :)
Erik

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » vr feb 08 2008 9:46 pm

Ga ik ook doen.
De photoshoot staat nog steeds, en die ga ik ook gewoon doen.
Ze krijgen altijd waar voor hun geld: want bij mij is het gratis!
Dus veel mis kan er toch niet gaan.

Ik laat ze misschien nog wel zien hier.
Kan het beter op zoom gallery doen, tenminste positieve reactie's (niet dat ik daar zo naar hunker) en als ik krtiek krijg, is het fijne goede feedback waar je iets mee kunt. En als ik dan de foto's zie van posters: allemaal topplaten. Kijk ik hier: scherp, geen scheve horizon e.d maar foto is (voor mijn gevoel) niets bijzonders.
"Imagination is far more important than knowledge"

dapp&co

Bericht door dapp&co » vr feb 08 2008 9:53 pm

... en waarom zou het nou toch zo zijn dat er niet zolang geleden een draadje uitbloeide tot sticky genaamd "Basisbegrippen fotografie"??

ik denk dat dit, o zo waardevolle, sticky noodzakelijk was om vragen over basis instellingen te kunnen bestuderen,

van het zo geprezen internet wel te verstaan.

geef mij maar een paar boeken!

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » vr feb 08 2008 9:58 pm

soulpic schreef:Dat ik tot de MSN generatie hoor, heb je volkomen gelijk in.
Als je nou wat minder zou internetten en wat meer boeken zou lezen, zou je wellicht genoeg gevoel voor zinsopbouw en referenties hebben opgebouwd, dat je zou zien dat ik met 'internetdebiel' niet jou bedoel.
Wat ik daar wel mee bedoelde was dat elke 'idioot op het internet' die geen kennis van zaken heeft een pagina kan maken met informatie daarop die feitelijk nergens op gebaseerd is. Zie Wikipedia.
Ah ja, dat soort redenatie :P Zelfde redenatie als "ik rijd al 40 jaar auto, dus ik rijd goed auto!"....wat natuurlijk onzin is.

1ste regel internet; niks is betrouwbaar. Zelfs de professioneelste boeken zijn niet 100% betrouwbaar, maar internet spant de kroon.

Maar goed, dit ging in eerste instantie niet hierover.

Feit blijft dat het het beste is als je een goed basisboek koopt, en daarmee aan de slag gaat. Lees het voor het slapen gaan, lees het tijdens het spelen met je camera, lees het op de wc, lees het onder de douche voor mijn part. Maar leg nou eerst eens een goede fotografie basis voor je zelf.

Wat was dat spreekwoord nou ook alweer? Op los zand kun je geen huizen bouwen, of iets daaromtrent.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr feb 08 2008 10:02 pm

Ik zou zeggen we reageren vanaf dit moment met z'n allen niet meer in dit topic :) dat is ie niet waard :p
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

ga niet beneden je niveau zitten

Bericht door George Fennes » vr feb 08 2008 10:03 pm

Soulpic schreef: Ik laat ze misschien nog wel zien hier.
Kan het beter op zoom gallery doen, tenminste positieve reactie's (niet dat ik daar zo naar hunker) en als ik krtiek krijg, is het fijne goede feedback waar je iets mee kunt. En als ik dan de foto's zie van posters: allemaal topplaten. Kijk ik hier: scherp, geen scheve horizon e.d maar foto is (voor mijn gevoel) niets bijzonders.

Misschien is het beter gezien jouw reactie Soulpic om je vragen op Zoom Gallery te stellen.
Daar zullen vast veel betere fotografen te vinden zijn die betere platen maken en dus meer ervaring hebben en jou beter van advies kunnen dienen.
Ik zou persoonlijk niet graag van een laagdrempelig forum met matige prestaties raad ontvangen.
Je verdient veel beter :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Bericht door GdP » vr feb 08 2008 10:08 pm

Soulpic of Jordy is nog maar 17 jaar. Begint zich net een beetje aan de puberteit te ontworstelen, dus kan je zijn gedrag niet euvel duiden.

roeree

Bericht door roeree » vr feb 08 2008 10:09 pm

Gesloten

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”