Nikon Capture NX of photoshop elements???

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Nikon Capture NX of photoshop elements???

Bericht door Gino » vr okt 13 2006 10:19 am

Hallo,
Welk fotobewerkingsprogramma is nu eigenlijk het gebruiksvriendelijkst?
Photoshop elements 4 of Nikon Capture NX?
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » vr okt 13 2006 12:52 pm

Ik gebruik Elements niet maar wel Photoshop cs2. Voor de bewerking van NEF-bestanden prefereer ik toch nikon capture. In photoshop lijken de NEF's aanzienlijk donkerder en moet er meer worden aangepast. Overigens bewaar ik mijn nefs wel in het adobe raw formaat.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Matchless

Bericht door Matchless » vr okt 13 2006 9:54 pm

Hangt ervan af wat je wilt doen met je foto's. Als ik mijn foto echt wil manipuleren, dan doe ik dat in Photoshop CS. Met manipuleren bedoel ik hier dan bijv. storende elementen wissen of helemaal een eigen creatie maken van meerdere foto's.

Gaat het alleen om het bijwerken van belichting, contrast of kleur, dan zou ik gaan voor de Capture NX software. Werkt m.i. wel erg makkelijk en sneller dan Photoshop. Met name de optie met de kleurstuurpunten scheelt je een hoop selectie werk wat je bij Photoshop wel hebt.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » vr okt 13 2006 10:00 pm

Hoi Matchless,
Dat idee had ik dus ook al afgaande op wat ik er allemaal al over gelezen heb.
Een ideale wereld is allebei de programma's aan te schaffen als ik het goed begrijp.
Bedankt voor uw duidelijke uiteenzetting.

Mvg, Gino

Matchless

Bericht door Matchless » vr okt 13 2006 10:27 pm

Persoonlijk ben ik overigens niet zo'n Elements fan. Ik heb liever de "gewone" Photoshop. Maar bij veel camera's krijg je elements er gratis bij. Misschien dat er hier iemand is die nog een CD over heeft. Ik had er 2, maar die heb ik helaas voor jou al vergeven.

Probeer de testversie van Capture NX eens op de Nikon site. Je kunt hem dan downloaden en 30 dagen spelen en kijken of het wat voor je is. Er zit ook een handleiding en een 4-tal instructie videos bij.

Succes met de keuze.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » za okt 14 2006 8:40 am

Hoi,

In je eerder uitleg vertelt u nog dat u voor weghalen van storende elementen photoshop gebruikt.
Kan dat niet met Capture???
Zit daar geen kloongereedschap in bv???

Mvg, Gino

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » za okt 14 2006 1:53 pm

Ik zou ook beide aanschaffen. Overigens gebruik ik Capture versie 4. NX eist een nogal zwaar compitersysteem, maar heeft meer mogelijkheden. Ik vind het allemaal nogal traag gaan. En ik heb toch een Athlon 2.8 (met maar 512mb, dat wel). Voor het verder bewerken van je platen is PS CS2 toch wel het best.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Matchless

Bericht door Matchless » za okt 14 2006 4:36 pm

Ik bedoelde dat de capture NX versie gratis te downloaden is en dat je hem dus 30 dagen uit kunt proberen. Dan kun je zien of het wat is. Klonen kun je er voor zover ik weet bijv. niet mee. Dus daar is Photoshop voor nodig.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » ma okt 16 2006 12:18 pm

Hoi,

Ik heb beide besteld.
Het Wacom Graphire 4 studio XL pakket met Photoshop elements 4 voor zowel Mac als PC en Nikon Capture NX bij de Kamera Express.
Hopelijk snel in huis,kunnen we aan de slag.
Bedankt voor jullie respons.

Mvg, Gino

Matchless

Bericht door Matchless » ma okt 16 2006 12:22 pm

Geweldig. Ik werk al enige tijd met de testversie van Capture. Heb bij dezelfde leverancier ook capture besteld. Komt vandag of morgen in huis als het goed is.

Rik
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rik » ma okt 16 2006 6:46 pm

Tja, ik ben wat minder enthousiast over Capture NX. Er kan veel mee en een aantal zaken zoals de stuurpunten werken handig en snel. Sommige zaken zijn wat lastiger te hanteren zoals de kleurkiezer en er zijn mij ook enige zaken nog steeds onduidelijk. Je hebt de handleiding (240 pagina's! te downloaden via Nikon) zeker nodig, maar deze is bepaald niet helder, volgens mij een kwestie van slecht vertaalwerk wat soms erg cryptische zinnen oplevert. Daarnaast kan het een aantal dingen niet of veel lastiger, die Photoshop Elements wel kan zoals foto's bewerken (kloonstempel etc., heel praktisch). Natuurlijk heeft Capture het voordeel dat je kan werken met NEF-bestanden. Maar goed, met JEPG's en PSD-bestanden kan je ook behoorlijk uit de voeten. Ook bij flinke vergrotingen houd je voldoende kwaliteit.

Maar mijn grootste probleem is wel dat ik de kalibratie van mijn beeldscherm niet in overeenstemming krijg met Capture NX. Dat betekent dat er verschil zit tussen wat ik op het scherm zie en wat er uit m'n printer komt. En dat is echt vervelend. Met Photoshop Elements heb ik dat probleem niet. Kent iemand dit probleem en weet hij ook de oplossing? Ik werk met een Apple, die een eigen ingebouwde kalibratie heeft. Als ik dat niet op kan lossen blijf ik bij Photoshop Elements!

Tenslotte nog een puntje m.b.t. de vergelijking tussen Capture en Photoshop Elements: Voor Capture moet je al gauw een euro of 150 neertellen (en dat is bij een prijsvechter, in de meeste andere winkels is het duurder) terwijl Photoshop Elements al voor zo'n € 85,- over de toonbank gaat. Als je het hebt over prijs/kwaliteitverhouding ligt Photoshop Elements wat mij betreft daarmee toch een kleine straatlengte voor. :?

Hub

Bericht door Hub » ma okt 16 2006 7:21 pm

Ook Photoshop Elements kan overweg met NEF.
Je hoeft alleen "Camera Raw 3.5" bij Adobe te downloaden en te installeren.
Deze is vrij te downloaden, alleen geloof ik dat je je moet aanmelden, heb ik ook gedaan.

Hub

Matchless

Bericht door Matchless » ma okt 16 2006 7:40 pm

Ik heb Capture besteld voor 139 euro bij kamera express. Kennelijk nog een betere prijsvechter. Ik vind het programma voor sommige zaken gewoon erg handig. Soms wil ik een foto even snel aanpassen qua kleur en belichting, even een uitsnede en klaar. Daar heb ik Capture voor.

Photoshop elements is leuk, maar ik ben gewend aan het gewone Photoshop en dan vind ik Elements toch beduidend minder. Ik weet het niet precies meer, maar volgens mij heeft het een beperkt aantal lagen en en was er iets niet handig met de historie. Het is inderdaad beduidend goedkoper, Er zijn diverse computeraars en camera merken die het gratis bij een aankoop weggeven.

ceesgr

testversie

Bericht door ceesgr » ma okt 16 2006 9:16 pm

Matchless schreef:Geweldig. Ik werk al enige tijd met de testversie van Capture. Heb bij dezelfde leverancier ook capture besteld. Komt vandag of morgen in huis als het goed is.
Waarom kan ik de testversie niet downloaden? Ik mis iets waardoor ik de versie niet kan krijgen.
Mvg. Cees

Matchless

Bericht door Matchless » ma okt 16 2006 9:47 pm

Ik heb hem hier vandaan:

http://www.nikon-nl.nl/support/nl_NL/broad/support.html

Maar je moet wel ingelogd zijn en derhalve je Nikon apparaat geregistreerd hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”