Objectief 50mm f1.8

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
GdP

Bericht door GdP » wo jan 23 2008 9:35 am

Die Nikkor 50mm f/1.8 AF-D begint wel het meest besproken objectief te worden hier op het forum. :mrgreen:

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo jan 23 2008 10:17 am

Jizzy schreef:
chip54 schreef:Een 50/2Ai, een 50/1.4Ai (m'n allereerste lens), een AF 50/1.4 en een AF 50/1.8D

Groet, Cees :D
Ik ben benieuwd. Waarom heb je een AF 50/1.8D en AF 50/1.4?
Had de 1.8 al apart gekocht, toen de 1.4 mee kwam met een F801 :D

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » vr feb 08 2008 6:38 pm

Ik heb vandaag ook een 50mm 1.8 gekocht bij digital street voor 115 euro. Maakt zeer goede foto's maar ik lees veel over verschillen m.b.t engelse of nederlandse versie.

Wat is dan precies het verschil?

zal toch wel niets met de scherpte of zo te maken hebben?

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » vr feb 08 2008 10:41 pm

Op de Nederlandse zit een Nederlands menu, de Engelse heeft touch-screen. Er bestaat ook een Amerikaanse variant, die is voorzien van een klein speakertje dat het amerikaanse volkslied afspeelt op het moment van afdrukken.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » vr feb 08 2008 10:47 pm

MEMENTO schreef:Op de Nederlandse zit een Nederlands menu, de Engelse heeft touch-screen. Er bestaat ook een Amerikaanse variant, die is voorzien van een klein speakertje dat het amerikaanse volkslied afspeelt op het moment van afdrukken.

:shock:

waar heb je het over!

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » vr feb 08 2008 11:04 pm

@ Manuel:

Bullshit wat MEMENTO vertelt, hij probeert je een beetje te stangen.

Ik heb hem een week geleden gekocht bij digitalstreet.
Er zit geen verschil, nergens in. Het is alleen een europees model.

Kopen! Gouden aanwinst.
Hoop voor je dat je AF motor op je body hebt, anders wordt het handmatig scherpstellen (ook goed te doen: draai aan het voorste deel van de lens totdat er een lampje linksonder in de zoeker begint te knipperen, dan is hij scherp)

Nog een tip:

Zodra je de lens thuis hebt ontvangen:
Haal de voorste lensdop eraf, en laat hem even zo liggen in een ruimte waar weinig tot geen stof is.
Waarschijnlijk zit er nog damp op de lens (i.v.m de grote temperatuursverschillen) die vrij moet komen. Niet denken van: wat is dat? en vervolgens met je t-shirt of doekje erover heen wrijven. Echt niet doen. (spreek uit ervaring)
"Imagination is far more important than knowledge"

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » za feb 09 2008 11:05 am

soulpic schreef:@ Manuel:

Bullshit wat MEMENTO vertelt, hij probeert je een beetje te stangen.

Ik heb hem een week geleden gekocht bij digitalstreet.
Er zit geen verschil, nergens in. Het is alleen een europees model.

Kopen! Gouden aanwinst.
Hoop voor je dat je AF motor op je body hebt, anders wordt het handmatig scherpstellen (ook goed te doen: draai aan het voorste deel van de lens totdat er een lampje linksonder in de zoeker begint te knipperen, dan is hij scherp)

Nog een tip:

Zodra je de lens thuis hebt ontvangen:
Haal de voorste lensdop eraf, en laat hem even zo liggen in een ruimte waar weinig tot geen stof is.
Waarschijnlijk zit er nog damp op de lens (i.v.m de grote temperatuursverschillen) die vrij moet komen. Niet denken van: wat is dat? en vervolgens met je t-shirt of doekje erover heen wrijven. Echt niet doen. (spreek uit ervaring)
Hoi soulpic,

ik dank je voor de complete uitleg. Ik heb de lens gisteren gehaald in beuningen. Ik woon in grubbenvorst dus in 40 minuten ben ik er.

Al was de doos een beetje beschadigd, volgens de verkoper kwam dit door de opslag.

De lens laat zich wel wat stroever op de body van mijn D80 draaien en er ook weer stroever er af. Is dit normaal?

Ik heb AF dus scherpstellen gaat automatisch.

Ik moet nog wel even wennen aan de lens want niet alle foto's die ik maak zijn in mijn ogen scherp.

Sommigen zeggen zelfs dat niet op elke diafragma de foto's scherp zijn? Of misschien ligt het wel aan mijn ogen.

Nou ja eerst maar een beetje oefenen.

Gr manuel

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » za feb 09 2008 11:13 am

Graag gedaan!

Grubbenvorst? :lol:
Weer een limbolander erbij hier haha! Ik ben namelijk ook Limburgs.
Kom uit Belfeld (ongeveer zo,n 8 km vanaf Venlo)

De lens laat zich ook wat stroever op mijn body (D40) draaien.
Is dus "normaal", heb 't ook vaker gelezen hier bij andere gebruikers.

Ik moet ook nog wennen aan het scherpstellen.
Als de foto scherp is (volgens de camera) gaat er linksonder in de zoeker een bolletje knipperen. Hij heeft het trouwens niet altijd goed.

De foto's zijn op een bepaald diafragma het scherpst ja, maar het fijne weet ik er ook niet van, aangezien ik nog een beginner ben en net de lens heb.

Nog een tip: als je een BR 2A omkeerring (van Nikon) koopt, kun je ook macrofotografie schieten. Haal deze maar bij een lokale fotowinkel, anders zijn de verzendkosten net zoveel (rembours +/- 14 euro) als dat het product kost (ring = ongeveer 25 euro)

Als je dat van plan bent te doen, ga dan eerst naar de winkel zodat ze je kunnen laten zien hoe je de lens en de ring moet bevestigen op de body.

Btw, hoe oud ben je als ik vragen mag?

CorH

Bericht door CorH » za feb 09 2008 11:16 am

soulpic

98 jaar jong

roeree

Bericht door roeree » za feb 09 2008 11:19 am

CorH schreef:soulpic

98 jaar jong
Jee Cor da's oud!! :-)

Maar onze soulpic is wat geobsedeerd door leeftijd getuige dit bericht van hem op zoom.nl:

5 februari 2008 om 14:03 uursoulpic
Thanks,

Eindelijk ees iemand van mijn leeftijd die mooie shots maakt!
Vooral "groene ogen" spreekt me echt aan!

Ik heb een tip voor je: maak om al je foto's een kader met daarin een copyright, dat moeilijk weg te shoppen valt. Zo worden foto's minder snel gestolen.

Heb je ook msn? Is misschien wel leuk om wat sneller feedback naar elkaar te geven.

Groetjes,
Soulpic

Hij kan niet zo goed mee in de grote mannenwereld dus dan maar leeftijd genoten zoeken... lijkt me gezond gedrag! :-)

Groeten Raymond

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » za feb 09 2008 11:23 am

Voor zover hier echte grote mannen zitten ja :wink:
Dat jullie als kleine kinderen op mijn reactie's reageren zegt al genoeg.

Die leeftijdsgenoot op zoom.nl heeft zichzelf het meeste aangeleerd en geen een boek gelezen. Leest wel veel op internet en forum's.

roeree

Bericht door roeree » za feb 09 2008 11:26 am

soulpic schreef:Voor zover hier echte grote mannen zitten ja :wink:

Die leeftijdsgenoot op zoom.nl heeft zichzelf het meeste aangeleerd en geen een boek gelezen. Leest wel veel op internet en forum's.
Precies Soulpic!

Het antwoord op al je vragen!
Lezen! online of uit een boek!

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » za feb 09 2008 11:28 am

soulpic schreef:Voor zover hier echte grote mannen zitten ja :wink:

he soulpic,

je moet je niet aangevallen voelen. De volgende keer gewoon niet reageren dan ben je in mijn ogen een grote kerel. 8)

De andere mensen hier op het forum dollen gewoon een beetje met je, neem het maar met een korreltje zout.

Wat mijn leeftijd betreft, ik ben 14 jaar ouder als jij namelijk 32.

Gr manuel

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za feb 09 2008 11:31 am

soulpic schreef: De foto's zijn op een bepaald diafragma het scherpst ja, maar het fijne weet ik er ook niet van, aangezien ik nog een beginner ben en net de lens heb.
F/4 voor de 50mm 1.8D. :)

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za feb 09 2008 11:46 am

CorH schreef:98 jaar jong
Dan kun je beter op een VR versie wachten :shock: :mrgreen:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”