Nikkor AF-S 300mm F 4.0 IF-ED
Nikkor AF-S 300mm F 4.0 IF-ED
Wie heeft er ervaring met de Nikkor AF-S 300mm F 4.0 IF-ED ?
Ik geraak er niet uit! Ofwel deze lens met een schappelijke prijs ofwel de 300mm F2.8 van Sigma (de 2.8 van Nikkon ligt boven m'n budget)
Het verschil in opening laat ik even buiten beschouwing. Mij gaat het louter om de scherpte!! M.a.w. zou er tussen die twee lenzen een kwalteitsverschil zitten?
Ik geraak er niet uit! Ofwel deze lens met een schappelijke prijs ofwel de 300mm F2.8 van Sigma (de 2.8 van Nikkon ligt boven m'n budget)
Het verschil in opening laat ik even buiten beschouwing. Mij gaat het louter om de scherpte!! M.a.w. zou er tussen die twee lenzen een kwalteitsverschil zitten?
De 300mm is een vastbrandbuntobjektief en zal dus met een converterNicole schreef:ik zou voor de 2.8 van Sigma gaan. Daar kun je dan ook nog een converter tussen doen om verder mee te kunnen zoomen.
En verlies je niet te veel stops bij de 4.0 kun je dat niet doen.
scherpte tja.. Af-S is handig maar ik ken er genoeg die zonder AF-s superfoto,s maken.
geen zoomlens worden.
Bedankt voor de reacties! Ik weet wel dat 2.8 het voordeel heeft van een snellere sluitertijd, maar zoals ik zei, gaat het mij vooral om de scherpte. Als de Sigma 2.8 op opening 4.0 scherpere resultaten geeft als de Nikon, dan is de keuze snel gemaakt. In het andere geval, dus bij gelijke kwalteit, kan ik nog twijfelen. De Nikkor is bijna de helft goedkoper! Ik hoop dat gebruiikers van beide lenzen hun ervaringen mededelen. Blijft allemaal subjectief natuurlijk...eens moet ik de knoop doorhakken
Nogmaals bedankt voor de snelle reacties!
Nogmaals bedankt voor de snelle reacties!
Ik heb na lang wikken en wegen uiteindelijk toch een keuze gemaakt en kies voor de Nikon 300 mm 4.0. Het is voor mij het beste compromis tussen kwaliteit en handzaamheid. De lens is bedoeld om onverwachte ontmoetingen tijdens wandelingen vast te leggen en dan is ie met z'n 1,5 kg net niet té zwaar. Ik veronderstel dat hij nog perfecte resultaten geeft met 1.4 converter indien ik toch eens wat groter wil...
Nu stel ik echter vast dat deze lens al 7 jaar op de markt is! Is het dan wel verstandig om mij dit aan te schaffen? Mag ik niet verwachten dat Nikon spoedig met een nieuwe versie op de markt komt, eventueel met VR ?
Had ik nu juist een beslissing genomen en nu is het dat weer...
OOk jammer dat Sigma geen 300mm 4.0 heeft ...
Nu stel ik echter vast dat deze lens al 7 jaar op de markt is! Is het dan wel verstandig om mij dit aan te schaffen? Mag ik niet verwachten dat Nikon spoedig met een nieuwe versie op de markt komt, eventueel met VR ?
De 300/4 is optisch een toppertje. Met een 1.4 converter zie je bijna geen verschil.Koen schreef:Ik heb na lang wikken en wegen uiteindelijk toch een keuze gemaakt en kies voor de Nikon 300 mm 4.0. Het is voor mij het beste compromis tussen kwaliteit en handzaamheid. De lens is bedoeld om onverwachte ontmoetingen tijdens wandelingen vast te leggen en dan is ie met z'n 1,5 kg net niet té zwaar. Ik veronderstel dat hij nog perfecte resultaten geeft met 1.4 converter indien ik toch eens wat groter wil...
Nadeel is idd dat hij geen VR heeft. Dan kun je zeggen dat hij het op een statief erg goed doet, want daar werkt VR toch niet. Maar helaas. De statiefgondel is veel te zwak gedimensioneerd. Voor dit laatste heeft Kirk een kostbaar alternatief.
Hoelang wacht je... wanneer heb je hem nodig...? Ik verwacht nog geen update. Misschien wel binnenkort de 80-400 AF-S VR..???
Laatst gewijzigd door yoyo op vr feb 22 2008 9:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt weer voor de reacties! Ik ben inmiddels wel overtuigd van de kwaliteit van die lens.
Echter, nu lees ik elders op dit forum lovende commentaren over de recente 100-300mm 4.5-5.6VR. Ook in Fous wordt ie als 'zeer goed' omschreven. Het is de bedoeling om uit de losse hand te fotograferen. Bijgevolg kan ik met de nieuwe zoom met een snellere sluitertijd fotograferen. Ik weet het...die vaste tele zou theoretisch een stuk scherper moeten zijn. Maar wat zou ik daar zo graag eens een bewijs van zien. waarom zie ik nergens visueel vergelijkende testen waarop ik mij objectief kan baseren alvorens iets te kopen?? Een onderwerp (bloem, dier... gefotografeerd met beide lenzen en allebei op 5.6. Nergens vind ik zo'n test. Is het verschil dan zo miniem?
Echter, nu lees ik elders op dit forum lovende commentaren over de recente 100-300mm 4.5-5.6VR. Ook in Fous wordt ie als 'zeer goed' omschreven. Het is de bedoeling om uit de losse hand te fotograferen. Bijgevolg kan ik met de nieuwe zoom met een snellere sluitertijd fotograferen. Ik weet het...die vaste tele zou theoretisch een stuk scherper moeten zijn. Maar wat zou ik daar zo graag eens een bewijs van zien. waarom zie ik nergens visueel vergelijkende testen waarop ik mij objectief kan baseren alvorens iets te kopen?? Een onderwerp (bloem, dier... gefotografeerd met beide lenzen en allebei op 5.6. Nergens vind ik zo'n test. Is het verschil dan zo miniem?
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Koen,Koen schreef:Bedankt weer voor de reacties! Ik ben inmiddels wel overtuigd van de kwaliteit van die lens.
Je bedoelt waarschijnlijk de 70-300VR (een 100-300VR bestaat niet). Voor een test van deze lens en de AFS 4/300 kun je hier terecht http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests
Jur
- Fotofreak
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Maar helaas. De statiefgondel is veel te zwak gedimensioneerd. Voor dit laatste heeft Kirk een kostbaar alternatief.
Yoyo, maak me 's iets wijzer, welk alternatief?
Pim
Pim
vr gr Pim [Fotofreak ]
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kirkphoto.com/lenscollars.htmlFotofreak schreef:Maar helaas. De statiefgondel is veel te zwak gedimensioneerd. Voor dit laatste heeft Kirk een kostbaar alternatief.
Pim