Stof in objectief
Stof in objectief
Ik lees zo nu en dan op internet verhalen over fotografen, die last hebben van stofjes in hun objectief. Dit moet dan vervolgens door de fabrikant worden verwijderd (lees: reparatie, dus kosten). Mijn vragen zijn:
1) Hoe kan stof in een objectief terecht komen ?
2) Zijn zoom-objectieven hier gevoeliger voor dan vaste brandpunt-lenzen ?
3) Hoe kun je voorkomen, dat er stof in komt ?
Goedemorgen Zaronnie,
Bij lenzen die tijdens het zoomen in en uit schuiven zal een zuigende werking van lucht ontstaan. Als je een kwaliteits lens hebt zitten de losse delen zo hermetisch op elkaar dat er geen stof deeltjes tussen kunnen, maar alleen lucht.
Bij lenzen die "intern" bewegen is de kans op stof dus ook veel kleiner.
Lenzen die niet zoomen (vast brandpunt) zullen hier dus ook nagenoeg geen last van hebben.
mvg, OFB
Bij lenzen die tijdens het zoomen in en uit schuiven zal een zuigende werking van lucht ontstaan. Als je een kwaliteits lens hebt zitten de losse delen zo hermetisch op elkaar dat er geen stof deeltjes tussen kunnen, maar alleen lucht.
Bij lenzen die "intern" bewegen is de kans op stof dus ook veel kleiner.
Lenzen die niet zoomen (vast brandpunt) zullen hier dus ook nagenoeg geen last van hebben.
mvg, OFB
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Voorkomen kun je door het wisselen van lenzen zo stofvrij mogelijk te doen. Bij voorkeur dus uit de wind en niet in de zandbak. Zet lenzen nooit zonder dop neer en hou de tijd dat de zaak open ligt zo kort mogelijk. Zelf draai ik altijd eerst de achterdop los, dan objectief van de body, achterdop verwisselen en meteen andere lens op de body, dan pas de tweede lens goed dicht schroeven en opbergen. Dit is niet alleen goed voor de lens, maar ook ter voorkoming van stof op je sensor (is ook duur om schoon te laten maken).
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Hallo Zaronny,
Ik heb dit nu zelf aan de hand met mijn 18-70 dx lens. Zoals Onne-Floris al schreef, zoomen en de luchtverplaatsing en gebrek aan afdichting. Reinigen zal rond de 50 euri gaan kosten.
Maar het grootste probleem is dat het net zo makkelijk weer kan gebeuren.
Mijn lens is nu zo'n 7 maanden oud en ik ben er erg zuinig op en ondanks dat zit er toch een stofdingetje aan de binnenkant.
Ondanks dat het niet zichtbaar op de foto's is stoort het (mij) wel dus binnenkort zal ik de lens laten reinigen en dan maar hopen dat het weer een tijdje goed blijft.
Groet Albert
Ik heb dit nu zelf aan de hand met mijn 18-70 dx lens. Zoals Onne-Floris al schreef, zoomen en de luchtverplaatsing en gebrek aan afdichting. Reinigen zal rond de 50 euri gaan kosten.
Maar het grootste probleem is dat het net zo makkelijk weer kan gebeuren.
Mijn lens is nu zo'n 7 maanden oud en ik ben er erg zuinig op en ondanks dat zit er toch een stofdingetje aan de binnenkant.
Ondanks dat het niet zichtbaar op de foto's is stoort het (mij) wel dus binnenkort zal ik de lens laten reinigen en dan maar hopen dat het weer een tijdje goed blijft.
Groet Albert
Bedankt voor jullie reacties. Ik maak eruit op, dat je het niet kunt voorkomen. Gelukkig heb ik er nog geen last van.
Onne-Floris: met intern bewegen bedoel je neem ik aan dat de lens tijdens het zoomen even groot blijft? Als hij extern beweegt, schuift hij in en uit ? Indien ja, dan heb ik een "extern-bewegende" lens en "loop dus gevaar".
Doorspuiten met zo'n spuitbusje met lucht zal wel niet lukken, want als dat kon, was de afdichting wel erg slecht.
Onne-Floris: met intern bewegen bedoel je neem ik aan dat de lens tijdens het zoomen even groot blijft? Als hij extern beweegt, schuift hij in en uit ? Indien ja, dan heb ik een "extern-bewegende" lens en "loop dus gevaar".
Doorspuiten met zo'n spuitbusje met lucht zal wel niet lukken, want als dat kon, was de afdichting wel erg slecht.
[quote="Zaronny"]
Onne-Floris: met intern bewegen bedoel je neem ik aan dat de lens tijdens het zoomen even groot blijft? Als hij extern beweegt, schuift hij in en uit ? Indien ja, dan heb ik een "extern-bewegende" lens en "loop dus gevaar".[quote]
Ja dus..
Ik heb ook een hondenhaar in mijn 18-70 DX, maar daar zie je niets van gelukkig. Ik wacht wel met reinigen totdat ik een hond kan bouwen van de haren
Garoeten Irwan
Onne-Floris: met intern bewegen bedoel je neem ik aan dat de lens tijdens het zoomen even groot blijft? Als hij extern beweegt, schuift hij in en uit ? Indien ja, dan heb ik een "extern-bewegende" lens en "loop dus gevaar".[quote]
Ja dus..
Ik heb ook een hondenhaar in mijn 18-70 DX, maar daar zie je niets van gelukkig. Ik wacht wel met reinigen totdat ik een hond kan bouwen van de haren

Garoeten Irwan
Zaronny,
Serieuze tip mijnerzijds.
Ga NOOIT met een spuitbusje met lucht iets IN je camera schoonmaken.
De drijfgassen zijn funest voor o.a. de spiegel. Het filter voor een sensor, enz.
Mensen gaan dan lekker poetsen om de aanslag weg te krijgen en zie,
e.e.a. is hopeloos beschadigd. En reparatie is duur.
Serieuze tip mijnerzijds.
Ga NOOIT met een spuitbusje met lucht iets IN je camera schoonmaken.
De drijfgassen zijn funest voor o.a. de spiegel. Het filter voor een sensor, enz.
Mensen gaan dan lekker poetsen om de aanslag weg te krijgen en zie,
e.e.a. is hopeloos beschadigd. En reparatie is duur.
Antwoord op je vraag intern bewegen etc.: ja. Gevaar vind ik wel een groot woord. Heb op in mijn "oude" kitlens ooit ook een haartje gehad. Deze was zelfs irritant zichtbaar op de foto's (heel vaak zie je het niet eens). Na zachtjes (heel erg zachtjes!!!) tikken tegen de lens deze naar de buitenkant weten te verdrijven en uit het foto gebied geelimineerd. Gewoon gebruiken je lenzen en niet in de stof neerleggen!
mvg, OFB

mvg, OFB
Misschien dat je in het geval: stof in 50mm hier iets aan hebt.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... light=50mm
Luc.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... light=50mm
Luc.
Stof IN het objectief heeft meestal eerst aan de buitenkant gezeten: bajonet, bij de diafragma- zoom- en scherpstelringen.Onne-Floris Broekema schreef:Goedemorgen MvBoetzelaer,
Er werd gevraagd naar: IN de lens.![]()
mvg, OFB
Het is dus wel degelijk belangrijk het objectief en camera al bij het wisselen zo veel mogelijk uit het stof te houden en de spullen zo vaak mogelijk "af te stoffen". Soms zie ik spullen van mensen, daar kun je een tv-programma over maken: "Hoe schoon is jouw camera?"
Groeten, E.M. de Klerk
Re: Stof in objectief
Ik heb stof in een oude Sigma 35-135mm lens (schuifzoom) en daar kom ik niet vanaf zonder die lens te laten schoonmaken.Zaronny schreef:Ik lees zo nu en dan op internet verhalen over fotografen, die last hebben van stofjes in hun objectief. Dit moet dan vervolgens door de fabrikant worden verwijderd (lees: reparatie, dus kosten). Mijn vragen zijn: