Flitsen op beurs

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
walt001m

Flitsen op beurs

Bericht door walt001m » zo feb 10 2008 9:40 pm

Ik heb binnenkort een opdracht om foto's te maken op een beurs. De verlichting op de beurs is niet geweldig heb ik begrepen en flitsen via het plafond kan niet want het is een enorme hal.
Als het flitsen word, wordt het dus direct flitsen (niet bounced dus). Maar waar ik niet uit kom is de juiste instelling.
Ik kan de anti rode ogen instelling gebruiken, maar dan staan de meeste mensen met de ogen dicht vanwege de pre-flashes heb ik begrepen (en ook wel ervaren). Ik zou het liefst willen flitsen op de gewone TTL stand (dus niet de rode ogen instelling) en de FV lock gebruiken waardoor je dus geen pre-flashes meer hebt en geen dichte ogen, maar ja dan heb je waarschijnlijk allemaal rode ogen?
Kan iemand mij helpen wat de beste manier en instelling is?

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » zo feb 10 2008 10:13 pm

Met de D300 en je lichtsterke lens....... geen flits

Iso omhoog en zo proberen.
Je flits iets helemaal kapot als je rechtstreeks flits.
Probeer eerst eens met het bestaande licht te werken.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Geofgraphic

Bericht door Geofgraphic » zo feb 10 2008 10:25 pm

Mike-Nikon schreef:Met de D300 en je lichtsterke lens....... geen flits
Volgens mij heeft ie daar geen gebrek aan :shock:

roeree

Bericht door roeree » zo feb 10 2008 10:29 pm

Opgezetfan heeft in een aantal draadjes tips gezet over het direct flitsen.

Interessant leesvoer dus, ook voor jou vraag:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... opgezetfan

Groeten Raymond

walt001m

Bericht door walt001m » zo feb 10 2008 11:09 pm

Alvast bedankt voor de reacties.
Ja ik probeer natuurlijk wel zonder flits, maar de kans is er wel dat ik op 1600 ISO uitkom met wat infvulflits. Ik wil niet tot 3200 gaan vanwege de ruis die er dan toch wel is. Maar ik wil dus rode en dichte ogen voorkomen (dus geen pre-flashes).

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma feb 11 2008 12:51 am

Ja ik probeer natuurlijk wel zonder flits, maar de kans is er wel dat ik op 1600 ISO uitkom met wat infvulflits.
Ik vind dat de D300 tot en met ISO 2000 heel acceptabele resultaten geeft, misschien niet voor echte pixelpeepers, maar het gaat toch om de foto en niet om iedere afzonderijke pixel.
Ligt ook aan je gewenste afdrukformaat, natuurlijk.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 11 2008 2:31 am

Je kan natuurlijk ook iemand meenemen, en die de flitser laten vasthouden ergens waar deze minder "kwaad" kan. Of een statief meenemen voor je flitser. Hij hoeft natuurlijk niet op je camera! :!:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

walt001m

Bericht door walt001m » ma feb 11 2008 10:13 am

Ik heb wel eens geexperimenteerd met de flitser off-cam (klinkt leuk he) maar helpt dit ook tegen rode of dichte ogen bij directe flits?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 11 2008 11:05 am

Dichte ogen zijn de schuld van het onderwerp... 8)

Rode ogen heb je al nauwelijks met een opsteekflitser, dus als je 'm helemaal ergens anders zet, nog verder van je lens, dan is het ongetwijfeld geen enkel probleem!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

walt001m

Bericht door walt001m » ma feb 11 2008 2:59 pm

Dichte ogen zijn de schuld van het onderwerp...
Nou das nie altijd waar, ik heb de ervaring met al die pre flashes van de flitser dat daardoor de mensen de ogen dicht hebben vanwege de flits.

Als je de anti rode ogen stand niet gebruikt of je gebruikt de FV lock waar dat kan dan heb je dat effect van dichte ogen veel minder vaak is mijn gevoel.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma feb 11 2008 3:15 pm

Als de hoek van je flitser tot onderwerp nagenoeg gelijk is aan de hoek van je lens tot onderwerp (dus bij gebruik van een tele) heb je heel snel rode ogen. Ik zou je 17-55 gebruiken samen met wat invulflitsjes en de bij de 70-200 zou ik ISO 1600 gebruiken en icm met de lichtsterkte en de VR moet je perfect uit de voeten kunnen zonder flits. :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

walt001m

Bericht door walt001m » ma feb 11 2008 4:11 pm

Okay, bedankt allemaal voor jullie tips en reacties.

mvg
Walter

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”