methode verkleinen naar 800 pix voor forumpresentatie
methode verkleinen naar 800 pix voor forumpresentatie
Wat vind men hier de meest gewenste methode om de originele jpegs of de nog grotere NEF's om te zetten naar het gewenste 800 pix maximaal?
PSE "opslaan voor web" verwijdert de exif maar is wèl handig. Kwaliteit?
PSE afbeeldingsgrootte lijkt beter. resolutie 300 pix aanhouden ? of is 72 voldoende? Welke kwaliteit ?(in verhouding tot acceptabele internet bandbreedte)
Microsoft Picture Manager- Formaat wijzigen is ook simpel/snel.
Is er een concensus binnen NCN forum?
(of is dit allang allemaal uit den treure behandeld?)
PSE "opslaan voor web" verwijdert de exif maar is wèl handig. Kwaliteit?
PSE afbeeldingsgrootte lijkt beter. resolutie 300 pix aanhouden ? of is 72 voldoende? Welke kwaliteit ?(in verhouding tot acceptabele internet bandbreedte)
Microsoft Picture Manager- Formaat wijzigen is ook simpel/snel.
Is er een concensus binnen NCN forum?
(of is dit allang allemaal uit den treure behandeld?)
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik gebruik Uploadr ook en het werkt ook verder prima.Marco Handgraaf schreef:Flickr Uploader; plaatst originele jpg's op gewenste afmeting op Flickr, dus bijvoorbeeld op 800px.
Makkelijk en je hebt er verder geen omkijken naar, wanneer je het eenmaal zo ingesteld hebt.
groet,
Marco
Eén keer instellen en je hebt er geen omkijken meer na..
Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Even een misverstand uit de wereld helpen waar sommige nogal problemen mee hebben:
Resolutie in DPI maakt voor plaatsen op het net niet uit, beeldschermen laten alleen pixels zien. DPI bestekend "dots per inch" oftewel aantal pixels die worden afgedrukt per inch. Dus hoe hoger de DPI's bij hetzelfde aantal pixels hoe kleiner de afdruk. Resume voor plaatsen op internet maakt het geen ene fluit uit of hij nu op 72 DPI of 200 DPI of 400 DPI staat de pixels blijven gelijk alleen de cm.s verschillen.
Ga je een bestand afdrukken heeft wel van invloed, en probeer je een zo hoog mogelijke resolutie te halen. Ik houd voor mijn pano's van ca. 90x40 cm een DPI aan van 240-300 dat is meer dan genoeg het zou zelfs kunnen met 150 DPI.
Resolutie in DPI maakt voor plaatsen op het net niet uit, beeldschermen laten alleen pixels zien. DPI bestekend "dots per inch" oftewel aantal pixels die worden afgedrukt per inch. Dus hoe hoger de DPI's bij hetzelfde aantal pixels hoe kleiner de afdruk. Resume voor plaatsen op internet maakt het geen ene fluit uit of hij nu op 72 DPI of 200 DPI of 400 DPI staat de pixels blijven gelijk alleen de cm.s verschillen.
Ga je een bestand afdrukken heeft wel van invloed, en probeer je een zo hoog mogelijke resolutie te halen. Ik houd voor mijn pano's van ca. 90x40 cm een DPI aan van 240-300 dat is meer dan genoeg het zou zelfs kunnen met 150 DPI.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik maak als ik klaar met ben een fotobewerking altijd 3 bestanden, een .tiff met alle lagen en correcties en het origineel, een jpg op 1280 breed, en een van 800 breed, door in photoshop de image size naar het gewenste resultaat te brengen en de modus op bicubic sharper te zetten.
Elk bestand stop ik dan in een aparte map, zodat ik van een serie een map met tiffs heb, en map met 1280s en een map met de foto's in 800x600.
Elk bestand stop ik dan in een aparte map, zodat ik van een serie een map met tiffs heb, en map met 1280s en een map met de foto's in 800x600.
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Mij maakt het niet zoveel uit omdat ik snel internet heb en bestanden van 8 MB snel zichtbaar zijn, maar zet voor de mensen met een lagere bandbreedte toch maar de resolutie op 72 of 96 dpi. Scheelt echt enorm veel in je bestandsgrootte en dus de downloadsnelheid.Opgezetfan schreef:Even een misverstand uit de wereld helpen waar sommige nogal problemen mee hebben:
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Zoals eerder aangegeven in dit draadje en elders. De dpi waarde heeft geen invloed op de bestandsgrootte. Alleen de hoogte/breedte in pixels en jpg compressiewaarde.ArjanL schreef:Mij maakt het niet zoveel uit omdat ik snel internet heb en bestanden van 8 MB snel zichtbaar zijn, maar zet voor de mensen met een lagere bandbreedte toch maar de resolutie op 72 of 96 dpi. Scheelt echt enorm veel in je bestandsgrootte en dus de downloadsnelheid.
DPI geeft alleen aan hoeveel van de pixels in een inch moeten worden gestopt bij afdrukken.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Idd bedankt voor de ondersteuning. Ik dacht toch echt dat ik wel duidelijk was in mijn vorige postonno schreef:Zoals eerder aangegeven in dit draadje en elders. De dpi waarde heeft geen invloed op de bestandsgrootte. Alleen de hoogte/breedte in pixels en jpg compressiewaarde.ArjanL schreef:Mij maakt het niet zoveel uit omdat ik snel internet heb en bestanden van 8 MB snel zichtbaar zijn, maar zet voor de mensen met een lagere bandbreedte toch maar de resolutie op 72 of 96 dpi. Scheelt echt enorm veel in je bestandsgrootte en dus de downloadsnelheid.
DPI geeft alleen aan hoeveel van de pixels in een inch moeten worden gestopt bij afdrukken.

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Oke, een testje.onno schreef: Zoals eerder aangegeven in dit draadje en elders. De dpi waarde heeft geen invloed op de bestandsgrootte. Alleen de hoogte/breedte in pixels en jpg compressiewaarde.
Origineel beeld uit D2X @300 dpi: 4288 x 2848 x 300 = 11,6 MB (breedte x hoogte x resolutie).
Copy @72 dpi: 1029 x 683 x 72 = 912 KB.
Beiden opgeslagen als jpg zonder compressie. De (print)afmetingen zijn bij beide gelijk: ± 36 x 24 cm.
Conclusie: Bestandsgrootte = breedte x hoogte x resolutie. Alle waarden in dpi.
De term dpi is eigenlijk voorbehouden aan printers (dots per inch). Voor beeldschermgebruik moeten we eigenlijk spreken van ppi (pixels per inch). In de praktijk wordt, zonder al teveel problemen, voor beide meestal de term dpi gebruikt.
Laatst gewijzigd door ArjanL op ma feb 11 2008 10:35 am, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Idem hier, super makkelijk!PatrickP schreef:Ik gebruik BorderMaker voor het verkleinen voor websites. Kan ik ze gelijk indien gewenst van een kadertje voorzien, maar dat hoeft natuurlijk niet. je met wel even expliciet instellen dat je je EXIF data wil bewaren (of is dat tegenwoordig standaard).
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief